Porsche 911 997 Carrera S (Mk I) 2004-2008

In 2004 werd de 997 Carrera leverbaar, als opvolger van de 996. In eerste instantie was de 997 leverbaar als tweewielaangedreven Carrera en als Carrera S. Een jaar later volgden de vierwielaangedreven versies. De S versie is de snellere variant van de ‘gewone’ 997 Carrera. In 2008 kreeg de Carrera S een facelift (zie verder bij Carrera S MkII).

De 997 is een duidelijk herkenbare auto in de jarenlange 911 traditie.  Het is een tweedeurs Coupé met de motor achterin. Kenmerken voor het ontwerp van de 997 zijn de ronde koplampen, waarmee de 997 dichterbij de ‘oude’ 911-series staat dan de 996. De Nederlander Harm Lagaay is de ontwerper van de 997. Het is de laatste Porsche die hij heeft ontworpen vóór zijn pensionering.

Het dashboard van de 997 wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk.  Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

De motor van de 997 Carrera S is een nieuw ontwikkelde 3,8 liter. Het is uiteraard wel een achterin gemonteerde 6-cilinder boxermotor. De nieuwe motor levert 355 pk, wat 30 pk meer is dan het vermogen van de standaard Carrera.

De 997 Carrera S wordt aangedreven op de achterwielen, door middel van een nieuwe zesversnellingsbak.  Tegen een meerprijs is een Tiptronic versnellingsbak leverbaar, die automatisch schakelt of door schakelflippers aan het stuur wordt bediend.

De Carrera S is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM).  Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

De Carrera S is standaard voorzien van 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.

De Carrera S haalt de 300 km/h niet, maar hij komt wel in de buurt met zijn topsnelheid van 293 km/h.  Acceleren van 0 tot 100 km/h duurt 4,8 seconden.  Het tussensprintje van 80 tot 120 km/h neemt in de vijfde versnelling 6,1 seconden in beslag.

Spottersinfo

De 997 Carrera S is ten opzichte van de 997 Carrera te onderscheiden aan:

– de vier ronde uitlaten (in plaats van twee ovale);

– de aanduiding Carrera S op de motorkap;

– 19 inch velgen i.p.v. 18 inch

Trivia

De honderdduizendste geproduceerde Porsche 997 was een Indisch rode Carrera S. Deze mijlpaal is in iets meer dan drie jaar behaald, wat de 997 serie tot de meest succesvolle 911 serie aller tijden maakt.

MerkPorsche
Type911 997 Carrera S
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.824 cc
TurboNee
Vermogen355 pk / 6.600 tpm
Koppel400 Nm / 4.600 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid293 km/h (handbak)
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 seconden (handbak)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.427 mm
Breedte1.808 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.420 kg. (handbak)
Productiejaren2004-2008
Productieaantal
Nieuwprijs€ 120.900 (handbak prijs in 2004 in Nederland)
€ 126.450 (handbak prijs in 2008 in Nederland)
€ 125.546 (Tiptronic prijs in 2004 in Nederland)
€ 130.784 (Tiptronic prijs in 2008 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 50.000 - € 75.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.