Maserati GranSport (2004-2007)

 

Op basis van de in 2001 verschenen Coupé (4200 GT) presenteerde Maserati in  2004 de GranSport. De autosalon van Genève vormde het decor van de introductie.  De Maserati Coupe heeft de nodige aerodynamische en andere aanpassingen ondergaan om als GranSport door het leven te gaan. De naam GranSport is overigens een beladen naam. Maserati gebruikte deze naam in 1950 voor een Coupé met een 2,0 liter motor, op basis van de A6 G. De GranSport is eerst alleen als coupé op de markt gebracht. In 2005 verscheen de GranSport Spyder. In 2007 is de productie van de GranSport tot een einde gekomen en is de auto vervangen door de GranTurismo.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Exterieur

Het uiterlijk van de GranSport komt in grote lijnen overeen met dat van de Coupé. De Coupé die ook bekend staat als 4200 GT, is de opvolger van de elegante 3200 GT. De GranSport heeft dezelfde elegantie, met zijn sierlijke neus en vloeiende lijnen. De aerodynamische aanpassingen van de GranSport geven de auto wel een krachtiger en wat agressiever voorkomen. Aan de voorkant springt de grotere en dieper liggende grille in het oog. De verchroomde grille kan desgewenst in zwart worden gespoten. Onder de grille heeft de GranSport een voorbumper met drie luchtinlaten en een grotere voorspoiler met splitter. Aan de zijkant vallen de scherp gesneden sideskirts op.  Verder heeft de GranSport een andere, lagere achterbumper  met luchtuitstroomopeningen aan de zijkanten. De achterkant ziet er vrij racy uit met een gaasgrille en vier uitlaten. De achterlichten hebben het (rechte) model van de Coupé, die jammer genoeg niet meer de sierlijke bogen van de 3200 GT heeft. De kofferbak heeft een kleine spoiler, die naar keus in carrosseriekleur kan worden gespoten of een koolstofvezellook houdt.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Interieur

Het  interieur van de GranSport is in grote lijnen gelijk aan dat van de Coupé. Het dashboard kent de typische welvingen met een breed middendeel. Het dashboard en de binnenkant van de portieren zijn rijk met leer bekleed. De GranSport onderscheidt zich van de Coupé door de carbon elementen in het interieur. Delen van het stuurwiel, de middenconsole en het middendeel van het dashboard zijn ermee getooid. Het instrumentarium van de GranSport kent een klassieke opstelling met twee grote meters voor snelheid en toerental, met aan weerszijden twee kleine meters. Het klassieke Maserati klokje ontbreekt uiteraard niet. De GranSport biedt plaats aan vier personen, die achterin plaats kunnen nemen op een mooi geprofileerde achterbank.  De sportstoelen voorin en de achterbank zijn bekleed met leer en alcantara en hebben een drietand logo in reliëf.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Aandrijflijn

De motor die de GranSport aandrijft is in de basis dezelfde als die in het vooronder van de Coupé ligt. Dat wil dus zeggen de V8 met een inhoud van 4,2 liter. Er zijn wel enige wijzigingen doorgevoerd aan de inlaatspruitstukken en de klepzetels, waardoor een minder interne wrijving is. Dit heeft tot gevolg dat de V8 in de GranSport 10 pk extra levert, waarmee het totaal uitkomt op 400. Het maximale koppel is 452 Nm, bij 4.500 toeren. De V8 komt aan zijn kracht zonder hulpmiddelen als turbo of compressor. De CambioCorsa elektronische automatische versnellingsbak met zes versnellingen is de enige versnellingsbak die geleverd kan worden in de GranSport. Dit is een semi-automatische versnellingsbak die geschakeld kan worden door middel van flippers achter het stuur. Naar wens kan de bak ook volledig automatisch schakelen. De schakelsnelheid van de CambioCorsa bak is aangepast, zodat deze sneller schakelt. De GranSport wordt aangedreven op zijn achterwielen.  

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Onderstel

Het onderstel van de GranSport is opgebouwd uit voor en achter dubbele driehoekige draagarmen, waarvan de geometrie is aangepast ten opzichte van de Coupé. De auto reageert hierdoor scherper, met minder bodyroll. De Maserati GranSport beschikt over een sportknop, waarmee het Maserati Stability Programme kan worden ingesteld. De dempers zijn van het actieve soort (Skyhook). Het onderstel van de GranSport is 10mm verlaagd ten opzichte van de Coupé. De remmen van de GranSport zijn van Brembo. De reminstallatie heeft in de pers enige kritiek te verduren gekregen, omdat de remmen niet agressief genoeg reageren en er vrij snel fading optreedt bij extreem gebruik. ABS is uiteraard wel standaard en de remschijven hebben een formaat van 330 mm voor en 310 mm achter. De velgen van de GranSport zijn nieuw ontworpen en zijn 19 inch groot. De voorbanden hebben de maat 235/35 R 19 en de achterbanden 265/30 R 19.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Prestaties

Ten opzichte van de Coupé heeft de GranSport 10 pk extra vermogen, maar moet hij 90 kilogram extra gewicht meezeulen. Dit zorgt ervoor dat de prestaties van de GranSport en de Coupé elkaar niet veel ontlopen. De GranSport heeft met 290 km/h een topsnelheid die vijf kilometer hoger ligt. De acceleratie van 0 tot 100 km/h leggen beide auto’s in 4,9 seconden af. Doorstomen tot 200 km/h vanuit stilstand neemt 17,4 seconden in beslag. Het gemiddelde verbruik van de snelle Maser is 1 op 5.4. De CO₂ uitstoot bedraagt 435 g/km.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Spottersinfo

De GranSport is van een Coupé (4200 GT) te onderscheiden door:

– grotere en dieper liggende grille;

– andere voorbumper met drie luchtinlaten en grotere voorspoiler;

– V8 GranSport logo op de voorschermen;

– sideskirts;

– andere achterbumper met luchtuitstroomopeningen aan de zijkanten;

– kleine spoiler op het kofferdeksel.

 

 

 

MerkMaserati
TypeGranSport (2004-2007)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.244 cc
TurboNee
Vermogen400 pk / 7.000 tpm
Koppel452 Nm / 4.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid290 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.523 mm
Breedte1.822 mm
Hoogte1.305 mm
Gewicht1.580 kg.
Productiejaren2004-2007
Productieaantal
Nieuwprijs€ 145.994 (prijs in 2004 in Nederland)
€ 144.892 (prijs in 2007 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.