Audi RS4 Sedan (B7) (2005-2007)

De Audi RS4 Sedan (op basis van het B7 platform) was voor het eerst te zien in februari 2005 tijdens de Audi “quattro-night” op het hoofdkwartier in Ingolstadt. De beursintroductie was in januari 2006 op de North American International Autoshow in Detroit. Later in 2006 verscheen de Audi RS4 Sedan op de markt. Van de vorige RS4 (op het B5 platform) is alleen een stationcar versie geleverd. Met de nieuwe RS4 volgde Audi dus een andere koers. Eerst verscheen de sedan en later een Avant en een cabriolet. Eind 2007 werd de productie van de RS4 Sedan gestaakt.  De RS4 Sedan (B7) heeft geen opvolger gekregen. Van de RS4 op basis van het B8 platform is alleen een Avant versie verschenen, in 2012.

Exterieur

De uiterlijke verschillen tussen de RS4 en een gewone A4 zijn enerzijds subtiel, maar anderzijds toch niet te missen. Aan de voorkant zien we een andere grille met honingraatstructuur en een andere voorbumper met spoiler en drie extra luchtinlaten onder de grille. Aan de zijkanten van de voorbumper zijn kieuwen te zien. De spatborden voor en achter zijn uitgebouwd om plaats te bieden aan de brede banden. De spoorbreedte van de RS4 is ook groter dan van de A4 (37 mm voor en 47 mm achter).  De velgen zijn speciaal voor de RS4 ontworpen en hebben zeven dubbele spaken. De spiegelkappen zijn verchroomd. De achterkant is relatief bescheiden gehouden met een subtiele kofferbakspoiler. Wel steken er twee grote ovalen uitlaten onder de auto uit. Tenslotte is aan de typeplaatjes “RS4” in de grille, op de zijkanten en achterop het kofferdeksel te zien om welke Audi het gaat.

Interieur

Van binnen oogt de RS4 een stuk sportiever dan een gewone A4. Het dikke sportstuur met de afgeplatte onderkant springt meteen in het oog. Het instrumentarium is grotendeels ongewijzigd, alleen is tussen de twee grote meters het RS4 logo aangebracht. Het middendeel van het dashboard biedt plaats aan de radio en de bedieningsknoppen voor ventilatie en airco. Over het dashboard en de portieren lopen koolstofvezel  accentlijsten. Plaatsnemen kan op twee indrukwekkende sportstoelen die bekleed zijn met leer en waar het RS4 logo is verwerkt.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

Waar de vorige RS4 een V6 biturbo onder de kap had, gooit de RS4 uit 2005 het over een andere boeg. De aandrijving komt nu van een atmosferische 4,2 liter V8 motor, die goed is voor 420 pk. De V8 is een lekkere toerenmachine en kent een maximaal toerental van 8.250. Het maximale koppel van de motor is 430 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Het motorvermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen. De vierwielaandrijving verhoogt weliswaar het gewicht, maar zorgt voor meer grip in snelle bochten. Met deze filosofie volgt Audi een andere weg dan de gedoodverfde concurrenten BMW en Mercedes-Benz, die beiden vasthouden aan achterwielaandrijving. Een Torsendifferentieel verdeelt de kracht van de Audi over de voor- en achterwielen. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde 6-bak. Een (semi-) automaat is niet geleverd in deze RS4.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Onderstel

Het onderstel van de RS4 beschikt over de nodige elektronica om de boel in het gareel te houden. Er is een herziene uitvoering van het ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) opgenomen, waarin het ABS, het EBD (elektronische remkrachtverdeling) en ASR (aandrijfslipregeling) zijn geïntegreerd. Verder is de Audi uitgerust met Dynamic Ride Control (DRC) dat overhel- en rolbewegingen van de carrosserie tegengaat. De RS4 is 30mm verlaagd ten opzichte van de A4. De remmen van de RS4 zijn ook indrukwekkend. De firma Brembo levert de 365mm grote geperforeerde en geventileerde schijven met remklauwen met acht zuigers. Tegen meerprijs waren keramische remschijven lever-baar (Audi Ceramic). Deze schijven hebben een diameter van 380 mm en hebben zes zuigers.

Prestaties

Presteren doet de RS4 Sedan als een echte sportwagen. Het sprintje van 0 tot 100 km/h kost slechts 4,8 seconden. Nog eens 11,8 later wordt de grens van 200km/h al bereikt. De topsnelheid is wel elektronisch begrensd op 250 km/h.  Tegen meerprijs kan de begrenzing worden verhoogd tot 280 km/h. Bij de meerprijs inbegrepen is een (verplichte) rijtraining.

Spottersinfo

De RS4 is ten opzichte van een A4 te onderscheiden door:

– andere grille met honingraatstructuur;

– andere voorbumper met extra luchtinlaten en kieuwen aan de zijkanten;

– uitgeklopte wielkasten voor en achter;

– sideskirts;

– speciale velgen met zeven dubbele spaken;

– verchroomde spiegelkappen;

– achterspoiler op het kofferdeksel;

– twee ovale uitlaten;

– typeplaatjes “RS4” in de grille, op de zijkanten en achterop.

 

MerkAudi
TypeRS4 Sedan (2005-2007)
MotorV8, voorin geplaatst
Cilinderinhoud4.163 cc
TurboNee
Vermogen420 pk / 7.800 tpm
Koppel430 Nm / 5.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.589 mm
Breedte1.816 mm
Hoogte1.415 mm
Gewicht1.650 kg.
Productiejaren2005-2007
Productieaantal
Nieuwprijs€ 106.900 (prijs in 2005 in Nederland)
€ 107.440 (prijs in 2007 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.