In 1988 introduceerde Jaguar de eerste XJR. Dit zou het eerste model zijn van een lange reeks aan XJR modellen. De auto is het product van de samenwerking tussen Jaguar Cars en TWR Group. Deze twee firma’s hebben samen in 1998 JaguarSport Ltd. opgericht. Het eerste product van die gezamenlijke onderneming heet XJR 3.6. De auto werd onthuld op de Birmingham Motorshow in oktober 1988. De basis van deze auto is de XJ met de 3,6 liter motor. De XJR 3.6 is alleen als right hand drive gebouwd en niet verkocht buiten UK. In 1989 werd de XJR 3.6 vervangen door de XJR 4.0.
Exterieur
Uiterlijk lijkt de XJR 3.6 sterk op de XJ 3.6. Er zijn echter subtiele verschillen die de XJR een sportiever en krachtiger uiterlijk geven. De elegantie van het bekende XJ uiterlijk is wel gebleven. De XJR heeft in carrosseriekleur gespoten voor- en achterbumpers, sideskirts en achterspoiler. De voor- en achterbumper zijn anders van vorm dan bij de gewone XJ. In de voorbumper is een spoiler geïntegreerd. De buitenspiegels zijn eveneens in carrosseriekleur gespoten en de grille is matzwart. Verder zijn de koplampen afwijkend met hun vier ronde lampen in een rechthoekige behuizing. De velgen van de XJR zijn eveneens speciaal voor dit type ontworpen. De XJR 3.6 is slechts in een paar kleurcombinaties leverbaar geweest, namelijk twee tinten blauw, groen en grijs.
Interieur
Het interieur van de XJR is iets sportiever uitgevoerd dan de op luxe ingestelde XJ. Er zijn sportstoelen te zien die wel zijn uitgevoerd in meer leer, met contrasterende piping en stiksels. In het interieur is ook leer gebruikt voor de afwerking van de binnenkant van de portieren en voor de armsteunen. Het stuur is een vierspaaks sportstuur van Momo met JaguarSport logo. De XJR is voorzien van veel luxe, zoals airconditioning, veelzijdig elektrisch verstelbare stoelen en een schuifdak. Verder ontbreekt het walnotenhout uiteraard niet. De XJR heeft ook een krachtige geluidsinstallatie met zes speakers.
Aandrijflijn
De basis voor de motorisering is de 3,6 liter metende zescilinder lijnmotor. De motor is in lengterichting voorin gemonteerd. De zescilinder heeft geen turbo of compressor, de supercharged modellen verschenen pas jaren later. De motor heeft wel vier kleppen per cilinder, dus 24 in totaal. Het maximale vermogen van de motor is 221 pk, dat paraat staat bij 5.600 tpm. Aan de motor is standaard een automatische ZF versnellingsbak met vier versnellingen gekoppeld. De XJR 3.6 wordt aangedreven op de achterwielen.
Onderstel
Het onderstel van de XJR is een aangepast XJ onderstel. De basis wordt gevormd door een voor en achter onafhankelijke ophangingen met dubbele draagarmen. Er zijn speciale (stuggere) JaguarSport dempers gemonteerd en de auto heeft dikkere stabilisatorstangen. De afstemming van de stuurbekrachtiging is ook aangepast om een de sportiever ingestelde bestuurder tegemoet te komen. Een sperdifferentieel en ABS zijn standaard op de XJR. De auto staat op 16 inch Speedline velgen met Pirelli P600 banden in de maat 225/55 ZR 16.
Prestaties
Hoewel de XJR als de sportieve variant van de XJ is bedoeld, zijn er geen motorische wijzigingen doorgevoerd. De prestaties van de XJR zijn dan ook niet geweldig. De niet al te lichte auto met een vermogen van 221 pk haalt een topsnelheid van 217 km/h. De sprint van 0 tot 60 mph (ofwel 96 km/h) wordt in 8,8 seconden volbracht. De prestaties zullen wellicht zelfs iets minder zijn dan van een standaard XJ 3.6 Sovereign omdat de XJR iets zwaarder is. Bij de introductie van de XJR 3.6 was Jaguar zich al bewust dat er vraag zou ontstaan naar een snellere auto. De 4,0 liter motor werd toen nog ontwikkeld, maar was nog niet productierijp.
Spottersinfo
De XJR 3.6 is te onderscheiden van een XJ 3.6 door:
– in kleur gespoten voorbumper met geïntegreerde voorspoiler;
– vier ronde koplampen in een in kleur gespoten behuizing;
– in kleur gespoten spiegelkappen;
– in kleur gespoten sideskirts;
– in kleur gespoten achterbumper;
– in kleur gespoten kofferbakspoiler;
– speciale Speedline velgen;
– matzwarte grille;
– typeplaatje “XJR 3.6” achterop.
Merk | Jaguar |
---|---|
Type | XJR 3.6 (1988-1989) |
Motor | 6-cilinder lijnmotor, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.590 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 221 pk / 5.600 tpm |
Koppel | 338 Nm / 4.000 tpm |
Versnellingsbak | Automatische ZF versnellingsbak met vier versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 8,8 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.988 mm |
Breedte | 1.793 mm |
Hoogte | 1.380 mm |
Gewicht | Ca. 1.800 kg. |
Productiejaren | 1988-1989 |
Productieaantal | 252 |
Nieuwprijs | 38.500 GBP (prijs in 1988 in UK) |
Huidige waarde |
© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.