Een jaar nadat de 997 Turbo een facelift heeft gekregen, kwam Porsche met een nog krachtiger versie van de Turbo op de proppen. De 997 Turbo S levert 530 pk en heeft een koppel van 700 Nm. De Turbo S is als coupé en als cabriolet leverbaar. De Turbo S is niet alleen motorisch anders, maar heeft ook de nodige andere zaken standaard aan boord, zoals een PDK-versnellingsbak met het Sport Chrono pakket Turbo en keramische remmen. In januari 2013 viel het doek voor de 997 Turbo S Cabriolet. De opvolger stond in december 2013 klaar in de vorm van de 911 991 Turbo S Cabriolet.
Exterieur
De carrosserie van de 997 Turbo S is grotendeels gelijk aan de 997 Turbo Cabriolet MkII. Dus een tweedeurs cabriolet in de bekende 911 stijl. Het opvallendste verschil aan de buitenkant zijn de RS Spyder velgen met centrale moer. Verder is de typeaanduiding “Turbo S” te vinden op de motorkap. In de voorruit is een grijze zonneband opgenomen. De grote achterspoiler bestaat uit twee delen, waarvan het bovenste deel bij 120 km/h uitschuift, om bij een snelheid van ongeveer 60 km/h weer in te schuiven.
Interieur
In het interieur zijn standaard adaptieve sportstoelen te vinden alsmede een 3-spaaks sportstuur met flippers aan het stuur. Opschakelen kan met de rechterflipper en terugschakelen met de linker. In het interieur is de typeaanduiding “Turbo S” terug te vinden op de portierdorpels en de toerenteller. Voor de Turbo S zijn speciaal geselecteerde kleurcombinaties van het lederen interieur mogelijk van zwart/ecru of zwart/titaniumblauw.
Aandrijflijn
De motor van de 997 Turbo S levert 530 pk, 30 pk meer dan de ’gewone’ Turbo. Het koppel bedraagt 700 Nm. Ook de Turbo S is standaard voorzien van vierwielaandrijving. Schakelen gaat in de Turbo S door middel van de PDK-transmissie met dubbele koppeling. De 997 Turbo S is de eerste Porsche die is uitgerust met schakelflippers aan het stuur.
Onderstel
Als topmodel van de 997 serie is de Turbo S vanzelfsprekend uitgerust met allerlei systemen die Porsche in huis heeft, zoals Porsche Traction Management (PTM), Porsche Torque Vectoring met sperdifferentieel achter en het Sport Chrono pakket met launch control. Keramische remschijven zijn eveneens standaard.
Prestaties
Het gigantische vermogen stelt de Turbo S in staat grootse prestaties te leveren. De topsnelheid bedraagt 315 km/h. Sprinten van 0 -100 km/h kost maar 3,4 seconden. Om 200 te kunnen rijden heb je ook niet veel geduld nodig; in 10,8 seconden staat dit getal op de teller. De supersnelle acceleratie is mede mogelijk door de launch control van het Sport Chrono pakket, dat standaard aanwezig is.
Spottersinfo
De Turbo S is ten opzichte van de Turbo te onderscheiden door:
– velgen in RS Spyder-design;
– keramische remschijven met gele remklauwen;
– typeaanduiding Turbo S op de motorkap.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 997 Turbo S Cabriolet (2010-2013) |
Motor | 6-cilinder boxer motor |
Cilinderinhoud | 3.800 cc |
Turbo | Ja |
Vermogen | 530 pk / 6.250 tpm |
Koppel | 700 Nm / 2.100 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 315 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 3,4 seconden (Sport+) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.450 mm |
Breedte | 1.852 mm |
Hoogte | 1.300 mm |
Gewicht | 1.660 kg. |
Productiejaren | 2010-2013 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 240.500 (introductieprijs in 2010 in Nederland) € 234.300 (prijs in 2012 in Nederland) |
Huidige waarde | € 165.000 - € 200.000 |
© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.