Porsche 911 997 Carrera Coupé (MkII) 2008-2011

Introductie

In 2008 kreeg de 997 Carrera een facelift. De 997 Carrera was sinds 2004 op de markt. De opvolger van de 997 Carrera MkII stond in 2011 klaar. De fabrieksaanduiding van de opvolger is 991. De 997 Carrera is ook als Cabriolet geleverd.

foto: Porsche

Uiterlijk / ontwerp

De 997 is een duidelijk herkenbare auto in de jarenlange 911 traditie.  Het is een tweedeurs Coupé met de motor achterin. Kenmerkend voor het ontwerp van de 997 zijn de ronde koplampen, waarmee de 997 dichterbij de ‘oude’ 911-series staat dan de 996. De Nederlander Harm Lagaay is de ontwerper van de 997. Het is de laatste Porsche die hij heeft ontworpen vóór zijn pensionering.

Het uiterlijk van de 997 Carrera MkII wijkt ten opzichte van de MkI met name af wat de verlichting betreft. Zowel voor als achter is LED techniek toegepast. Verder zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI.

foto: Porsche

Interieur

Het dashboard van de 997 wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk.  Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

 

foto: Porsche

Aandrijflijn

De motor van de 997 is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De 997 Carrera MkI had een motor die grotendeels was overgenomen van de 996. De 997 Carrera MkII heeft een nieuw ontworpen motor. De 997 Carrera MkII levert 345 pk wat 20 pk meer is dan het vermogen van de MkI.

De 997 Carrera wordt aangedreven op de achterwielen, door middel van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK transmissie. PDK staat voor Porsche Doppelkopplung. PDK is de opvolger van de Tiptronic. De PDK transmissie heeft zeven versnellingen en schakelt sneller dan de oude Tiptronic versnellingsbak.

foto: Porsche

 

Onderstel

Als optie is de 997 Carrera leverbaar met het zogenaamde PASM, het Porsche Active Suspension Management.  Dit is een onderstel met actieve dempers.  De bestuurder kan dan kiezen tussen een sportief-comfortabele afstemming of een stevigere sportieve demping.

foto: Porsche

Prestaties

Hoewel de MkII 20 pk meer levert dan de MkI zijn de prestaties slechts marginaal beter. De topsnelheid ligt 4 km/h hoger (289) en de acceleratie van 0 – 100 km/h verloopt één tiende seconde sneller.

 

foto: Porsche

Spottersinfo

Het MkII model van de 997 is het makkelijkst te onderscheiden van de MkI door de LED-lampen. Aan de voorkant zijn er kleine LED-lampen te zien, onder de grote koplampen. De achterlichten hebben ook LED-techniek. Verder zijn de achteruitrijlampen van de MkII een stuk kleiner dan van de MkI.

De luchtinlaten onder de koplampen zijn bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De lamellen in deze luchtinlaten zijn zwart bij de achterwielaangedreven Carrera’s. Bij de vierwielaangedreven versies zijn deze lamellen grijs.

 

foto: Porsche

 

Merk Porsche
Type 911 997 Carrera (MkII) (2008-2011)
Motor 6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud 3.614 cc
Turbo Nee
Vermogen 345 pk / 6.500 tpm
Koppel 390 Nm / 4.400 tpm
Versnellingsbak Handgeschakelde 6-bak of

PDK-bak met 7 versnellingen

Aandrijving v/a/4wd Achterwielen
Topsnelheid 289 km/h (handbak)

285 km/h (PDK-bak)

Acceleratie 0 -100 km/h 4,9 seconden (handbak)

4,5 seconden (PDK)

Remweg 100 km/h – 0
Lengte 4.435 mm
Breedte 1.808 mm
Hoogte 1.310 mm
Gewicht 1.390 kg. (handbak)

1.420 kg. (PDK-bak)

Productiejaren 2008-2011
Productieaantal
Nieuwprijs € 116.000  (handbak introductieprijs in 2008 in Nederland)

€ 116.300 (handbak prijs in 2011 in Nederland)

€ 119.500 (PDK-bak introductieprijs in 2008 in Nederland)

€ 118.200 (PDK-bak prijs in 2011 in Nederland)

Huidige waarde € 65.000 – € 95.000