Maserati Ghibli 2.8 (1992-1998)

In 1992 presenteerde Maserati de Ghibli, die samen met de Shamal de opvolger is van de Biturbo Coupé. In eerste instantie werd de Ghibli alleen geleverd met een 2,0 liter motor, maar later in 1992 werd de 2,8 liter versie voorgesteld. Het was de tweede keer dat Maserati de naam Ghibli gebruikte. In 1996 werd deze naam al gebruikt voor een grote coupé.  In 1998 werd de Ghibli uit de productie genomen. De fabrieksaanduiding voor dit type Ghibli is tipo 336. De opvolger van de Ghibli is de 3200 GT.

Foto: Maserati

Foto: Maserati

Exterieur

Aan het uiterlijk van de Ghibli is te zien dat de auto is gebaseerd op de Biturbo Coupé aan de basisvorm van de carrosserie, de deuren en het interieur. De Ghibli is een compacte tweedeurs coupé met een relatief lange motorkap en een korte kofferbak. De Ghibli komt door zijn breed uitgebouwde wielkasten voor en achter en zijn agressievere front wel veel krachtiger over dan de Biturbo. Toch heeft de Ghibli zeker wel elegantie. De voorkant en motorkap zijn vrij hoekig vormgegeven, met rechthoekige lichtunits. De motorkap heeft de kenmerkende V-vorm. Op de motorkap, bij de onderkant van de voorruit heeft de Ghibli een opvallende spoiler. Deze dient ervoor om de ruitenwissers bij alle snelheden hun werk goed te laten doen. Aan de achterkant valt het kofferdeksel op dat als het ware over de achterspatborden heen ligt. De achterlichten zijn ook rechthoekig van vorm. Op het kofferdeksel prijken het Maserati logo en de merknaam. Subtiel en toch krachtig zijn de vier ronde uitlaten die tevoorschijn komen uit de achterbumper.

Foto: Autobedrijf van Holland, Veenendal, Nederland

Foto: Autobedrijf van Holland, Veenendal, Nederland

Interieur

Het interieur van de Ghibli komt vrijwel geheel overeen met dat van de Biturbo. Dit betekent dat er veel gebruik is gemaakt van leer en hout. De ambiance in de cockpit is een smaakvol mengsel van chique en sportiviteit. Het dashboard is geheel met leer bekleed en onder de halfronde afdekking is een instrumentarium te zien dat uit zeven klokken bestaat. Naast twee grote meters voor snelheid en toerental heeft de Ghibli vijf kleinere meters. Deze verstrekken informatie over de turbodruk, de accuspanning, de brandstofvoorraad, oliedruk en watertemperatuur. In het midden van het dashboard is uiteraard het klassieke Maserati uurwerk te zien. Daaronder zijn diverse bedieningsknoppen voor verlichting en airco en daar weer onder zit de radio. Het stuur en de pookknop zijn meestel uitgevoerd in hout. De sportstoelen en de achterbank zijn rijk met leer bekleed, net als de binnenkant van de portieren. Over het dashboard en in de zijkanten loopt een strook gepolitoerd hout.

Foto: Autobedrijf van Holland, Veenendaal, Nederland

Foto: Autobedrijf van Holland, Veenendaal, Nederland

Aandrijflijn

De 2,0 liter motor waarmee de Ghibli het eerste jaar van zijn bestaan werd geleverd, was met name voor de Italiaanse markt ontwikkeld. Door het belastingregime was het aantrekkelijk om auto’s te leveren met motorinhoud van minder dan 2,0 liter. Voor de andere markten kwam later in 1992 de 2,8 liter versie beschikbaar. Deze motor is net als de 2,0 liter een V6 motor met twee turbo’s met intercooler. De vier bovenliggende nokkenassen bedienen de vier kleppen per cilinder. Verder heeft de motor multipoint brandstofinjectie. Dit alles zorgt ervoor dat de Ghibli een gezonde 284 pk levert, bij 6.000 toeren. Het maximale koppel is 413 Nm bij 3.500 toeren. In het eerste jaren was de Ghibli 2.8 leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automaat met vier versnellingen. In 1995 werd de handgeschakelde vijfbak vervangen door een exemplaar van Getrag met zes versnellingen. De aandrijfkrachten van de Ghibli gaan via de achterwielen naar het wegdek.

Maserati Ghibli 2.8 motor

Onderstel

De voorwielophanging van de Ghibli bestaat uit dubbele draagarmen en McPherson veerpoten met schroefveren en een stabilisator.  De schokdempers zijn elektronisch geregelde dempers van Koni, die in vier verschillende standen zijn in te stellen. De Ghibli heeft een Ranger sperdifferentieel. Voor de vertraging zorgen rondom geventileerde schijven die vóór een diameter hebben van 307 mm en achter 316 mm. ABS is standaard op de Ghibli. Door de fabriek werd de auto geleverd op Michelin MXX3 banden met de maat 205/45 ZR 16 voor en 225/45 ZR 16 achter.

Foto: Autobedrijf van Holland, Veenendaal, Nederland

Foto: Autobedrijf van Holland, Veenendaal, Nederland

Prestaties

Een vermogen van 284 pk in een auto met een gewicht van 1.365 kilogram zorgt voor meer dan behoorlijke prestaties. De topsnelheid van de Ghibli 2.8 is 260 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kan de auto in 5,8 seconden volbrengen. Op de tussensprint van 80 tot 120 kilometer is de Ghibli heer en meester. Slechts drie seconden heeft hij nodig om dit kunstje te klaren, waarmee de auto sneller is dan een Mercedes SL 600, om maar een voorbeeld te noemen. Het verbruik is niet het sterkste punt van de auto. Het praktijkverbruik zal waarschijnlijk ongeveer uitkomen op 1 op 7.

 

MerkMaserati
TypeGhibli 2.8 (1992-1998)
MotorV6, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud2.790 cc
Turbo2 IHI turbo's met twee intercoolers
Vermogen284 pk / 6.000 tpm
Koppel413 Nm / 3.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen (1992-1994) of zes versnellingen (1995-1997) of automaat met vier versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid260 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,7 seconden (handbak)
5,8 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.225 mm
Breedte1.775 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.365 kg. (handbak)
1.406 kg. (automaat)
Productiejaren1992-1998
Productieaantal1.063
Nieuwprijs€ 70.898 (prijs in 1994 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 15.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.