Porsche 911 Carrera 3.2 Coupé (1984-1989)

In 1984 introduceerde Porsche de 911 Carrera 3.2, als opvolger van de 911 SC. De nieuwe 911 lijkt uiterlijk veel op zijn voorganger. Ook technisch is de verwantschap zeer duidelijk.  Met de introductie van de 911 Carrera 3.2 werd de naam Carrera voor het eerst weer gebruikt sinds 1977. Naast de coupé is er van de 911 Carrera 3.2 ook een Targa, een Cabriolet en een Speedster variant verschenen. In 1989 werd de 911 Carrera 3.2 opgevolgd door de 964.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Exterieur

Qua uiterlijk is de Carrera 3.2 amper te onderscheiden van zijn voorganger, de SC. Aan de voorkant is de 3.2 te herkennen aan de nieuwe voorspoiler met geïntegreerde mistlampen. De voorkant van de Carrera 3.2 is echt old school nine eleven, met ronde koplampen en cilindervormige voorspatborden, met daartussen een aflopende voorklep. De voorbumper heeft geïntegreerde knipperlichten en een systeem met een harmonicavorm om kleine botsingen op te vangen. De klassieke 911 vorm met de schuin aflopende daklijn komt bij de Carrera 3.2 met de smalle achterspatborden goed tot zijn recht. Het model heeft een mooie balans tussen elegantie en sportiviteit. De achterkant straalt vastberadenheid uit, door de vrij brede wielen onder het relatief smalle koetswerk. Over de volle breedte van de motorkap loopt een zwart luchtrooster met horizontale lamellen. Tussen de achterlichten is een rood reflecterende band te zien met het opschrift Porsche. De Carrera 3.2 heeft één dikke uitlaat, aan de linkerkant.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Interieur

Het interieur van de Carrera 3.2 is net als het uiterlijk vrijwel gelijk aan dat van zijn voorganger. De stoelen zijn nieuw ontworpen en hebben een ander dessin. De sportstoelen zijn met leer bekleed en hebben geïntegreerde hoofdsteunen. Achterin zijn twee noodzittingen voorzien, waar kinderen kunnen zitten, of volwassenen als het echt moet. Door de schuine achterruit is er maar weinig hoofdruimte achterin. Het dashboard van de Carrera 3.2 kent de klassieke Porsche indeling, wat betekent dat het een vrij rechte plank is over de volle breedte van de auto. De klokkenwinkel bestaat uit vijf grote ronde meters naast elkaar, met in het midden de toerenteller. In het midden van het dashboard is het bedieningspaneel voor verwarming en ventilatie en de radio. In de middenconsole priemt de dunne versnellingspook omhoog. Het contactslot van de 911 zit links van het stuur. Het stuur zelf is met leer bekleed en heeft twee horizontale spaken, met daartussen een rechthoekig deel met de merknaam Porsche in reliëf erin. De binnenkant van de portieren hebben bekleding met kenmerkende diagonale lijnen.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Aandrijflijn

Achterin de 911 Carrera 3.2 ligt het welbekende 6 cilinder boxermotor. Het is een doorontwikkeling van de oorspronkelijke motor van de oer 911 uit 1963. Als nieuwigheden had de 3,2 motor voorzieningen als elektronische ontsteking en een Bosch Motronic 2 motormanagement systeem.  De brandstofinspuiting wordt geregeld door een Bosch LE-Jetronic systeem. De 3.164 cc metende motor is luchtgekoeld en heeft geen turbo of compressor. De 6 cilinder levert in de Carrera 3.2 een vermogen van 231 pk bij een toerental van 5.900. Het vermogen van de versie voor de Noord Amerikaanse markt blijft steken op 210  pk. Ondanks de stijging van het vermogen, is de motor 10% zuiniger dan zijn voorganger. De 3,2 liter motor staat als zeer betrouwbaar te boek. Bij de introductie was de 911 leverbaar met de 915 transmissie. Vanaf eind 1986 gebruikte Porsche een andere versnellingsbak, namelijk de Getrag G50, welke soepeler schakelt. Er is ook een zichtbaar verschil tussen de beide versnellingsbakken, namelijk de plaats van de achteruit versnelling. Bij de 915 bak zit deze rechtsachter en bij de G50 linksvoor.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Onderstel

De 911 Carrera 3.2 heeft torsieveren en Boge schokdempers voor en achter. De auto heeft geen stuurbekrachtiging. De besturing geeft mede daardoor wel veel gevoel. De remmen zijn wel bekrachtigd en hebben schijven met een diameter van 304 mm voor en 309 mm achter. De voorbanden hebben de maat 195/65 VR 15 en achter staat de auto op 215/60 VR 15 banden. Tegen meerprijs waren velgen van 16 inch verkrijgbaar. In het laatste jaar werd de Carrera 3.2 geleverd met voorbanden met de maar 205/55 VR 16 en achterbanden met de maat 225/50 VR 16. De standaard velgen van de Carrera 3.2 zijn de ‘telefoonschijven’. Als optie waren de bekende Fuchs velgen te bestellen. Vanaf 1988 waren de Fuchs velgen zelfs standaard.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Prestaties

De acceleratie van 0 tot 60 mph kost volgens de fabriek 6,1 seconden voor de Europese modellen. De versie voor Amerika, met het lagere vermogen, heeft hier 6,3 seconden voor nodig. De topsnelheid van de 911 Carrera 3.2 ligt op 245 km/h. In zijn tijd behoorde de 911 tot de snellere auto’s die verkrijgbaar waren, ook al lijkt het tegenwoordig niet meer zo omdat zelfs een Golf VII GTi vrijwel even snel is als een Carrera 3.2. Het gemiddelde verbruik van de Carrera 3.2 is 9,8 liter per 100 km, wat overeenkomt met 1 op 10,2.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

Trivia

De Carrera 3.2 is leverbaar geweest met een optionele Turbo-look. Naast de brede achterspatborden heeft deze uitvoering een grote achterspoiler. Verder beschikt de ook als Supersport bekend staande uitvoering over de stijvere Turbo ophanging, de turbo wielen en de betere remmen van de 930 Turbo.

Foto: Prins Esclusivo.nl

Foto: Prins Esclusivo.nl

 

MerkPorsche
Type911 Carrera 3.2 Coupé (1984-1989)
Motor6-cilinder boxer motor, achterin geplaatst, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.164 cc
TurboNee
Vermogen231 pk / 5.900 tpm
Koppel284 Nm / 4.800 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid245 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h6,1 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.291 mm
Breedte1.652 mm
Hoogte1.320 mm
Gewicht1.257 kg.
Productiejaren1984-1989
Productieaantal
Nieuwprijs€ 53.319 (prijs in 1985 in Nederland)
€ 68.022 (prijs in 1989 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 25.000

 

 

© BeamerBob 2013. Alle rechten voorbehouden.