In de tweede helft van 2006 werd de Porsche 997 reeks uitgebreid met de Targa uitvoering. De Targa was alleen leverbaar met vierwielaandrijving, als Targa 4 of Targa 4S. In juli 2008 kreeg de Targa een facelift (zie verder bij Targa 4 MkII).
Foto: Ben in London via Flickr.com – creative commons
De Targa is in principe eenzelfde soort coupé als de normale 997, maar dan met een enorm glazen dak dat kan worden weggeschoven. Het bijzondere is dat het dak op elke snelheid kan worden weggeschoven, binnen zeven seconden.
Het dashboard van de 997 wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk. Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.
Foto: Ben in London via Flickr.com – creative commons
Motorisch zijn de Targa’s gelijk aan de 997 coupés. De Targa 4 wordt aangedreven door een 6-cilinder boxermotor met een inhoud van 3,6 liter. Het vermogens is 325 pk, dat op alle vier de wielen wordt losgelaten. Door middel van een visco-koppeling wordt, afhankelijk van de omstandigheden, vijf tot 40 procent van het vermogen naar de voorwielen gestuurd.
Qua versnellingsbakken kan worden gekozen tussen een handgeschakelde 6-bak of een Tiptronic bak met 5 versnellingen.
Als optie is de 997 Targa 4 leverbaar met het zogenaamde PASM, het Porsche Active Suspension Management. Dit is een onderstel met actieve dempers. De bestuurder kan dan kiezen tussen een sportief-comfortabele afstemming of een stevigere sportieve demping.
Qua prestaties doet de Targa niets onder voor zijn gesloten broer. De topsnelheid ligt met 280 km/h (voor de handgeschakelde variant) op hetzelfde niveau als de Carrera 4 Coupé. De versie met de Tiptronic versnellingsbak heeft een 5 kilometer lagere topsnelheid.
Sprinten van 0 tot 100 km/h duurt in de Targa 4 niet langer dan 5,1 seconden. De Tiptronic heeft er een halve seconde meer voor nodig.
Spottersinfo
De Targa is uiteraard meteen te herkennen aan het grote glazen dak. Van de zijkant is de auto te herkennen aan de grote chroomstrip die langs de daklijn loopt.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 997 Targa 4 (MkI) (2006-2008) |
Motor | 6-cilinder boxermotor |
Cilinderinhoud | 3.596 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 325 pk / 6.800 tpm |
Koppel | 370 Nm / 4.250 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen. |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 280 km/h (handbak) 275 km/h (Tiptronic) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,1 seconden (handbak) 5,6 seconden (Tiptronic) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.427 mm |
Breedte | 1.852 mm |
Hoogte | 1.310 mm |
Gewicht | 1.450 kg. (handbak) 1.490 kg. (Tiptronic) |
Productiejaren | 2006-2008 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 129.050 (handbak introductieprijs in 2006 in Nederland) € 133.384 (Tiptronic introductieprijs in 2008 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 55.000 - € 75.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.