Ferrari 612 Scaglietti (2004-2011)

De autoshow van Detroit van januari 2004 vormde het decor voor de introductie van de Ferrari 612 Scaglietti. De 612 is een grote vierzits coupé en fungeert als opvolger van de 456M. De naam 612 Scaglietti heeft de volgende betekenis: de motor is een (afgerond naar boven) 6-liter 12 cilinder. Het tweede deel van de naam is een eerbetoon aan Sergio Scaglietti, een carrosseriebouwer uit Modena die koetswerken van aluminium maakte. Omdat de 612 ook van aluminium is gemaakt kreeg deze de toevoeging Scaglietti mee. Ook deze Ferrari is ontworpen door Pininfarina. In 2011 werd de 612 Scaglietti afgelost door de FF.

Exterieur

Het uiterlijk van de 612 is voor een Ferrari vrij bezadigd. Het is een grote coupé met een lange motorkap. De uitstraling is veel meer van een comfortabele GT dan van een agressieve sportwagen. De auto is groter en ruimer dan 456M, maar weegt mede dankzij de aluminium carrosserie 60 kilo minder. De voorkant van de auto is stilistisch rustig gehouden, met alleen een grote centrale grille en twee koelopeningen daarnaast. Verder zijn er geen koelopening in bijvoorbeeld de motorkap of de zijkanten. De portieren en de voorspatborden hebben een kenmerkende holling. Aan de achterzijde valt het relatief grote kofferdeksel op en de vier ronde achterlichten. De uitlaten zijn eveneens rond en met zijn vieren.

IMG_5986

Interieur

In het interieur zijn vier sportstoelen te vinden die rijkelijk met leer zijn bekleed. Ook verder is veel leer verwerkt in het interieur. Het instrumentarium heeft centraal een grote toerenteller. Rechts daarvan een snelheidsmeter en links een display van de boordcomputer. Daarop wordt informatie weergegeven over oliedruk, water- en olietemperatuur, bandenspanning, de tijd enzovoort.

De versie met de F1-bak heeft flippers achter het stuur om mee te schakelen. Op het stuur prijken knoppen voor de versnellingsbakinstelling, CST en de boordcomputer. Op de middenconsole is een klein hendeltje te vinden om de voor- en achteruit te selecteren.

Aandrijflijn

De grote V12 met een inhoud van 5.748 cc is net achter de vooras geplaatst. De gewichtsverdeling komt mede hierdoor uit op 46% voor en 54% achter. De V12 levert maximaal 540 pk en 589 Nm. Elke cilinderrij wordt elektronisch gestuurd door het Bosch Motronic motormanagement. Aan de motor is altijd een zesversnellingsbak gekoppeld, die handgeschakeld is of elektrohydraulisch. Die laatste (F1-)bak heeft vier instellingen. Volledig automatisch, Automatisch/Sport, Manual (schakelen met de flippers achter het stuur) of Manual/Sport (schakelen met de flippers, maar dan nog sneller).

Onderstel

Het onderstel van de 612 beschikt over actieve demping en het CST stabiliteits- en tractiecontrolesysteem (CST = Control for Stability and Traction). Het CST systeem heeft een sportstand en een normale stand. Het systeem kan ook uit worden geschakeld. Het remsysteem bestaat uit geventileerde remschijven met een diameter van 345 mm voor en 330 mm achter, met remklauwen met vier cilinders. De wielophanging is gemaakt van een sterke aluminiumlegering.  Voor en achter is de auto voorzien van dubbele wishbones. De bandenmaat van de voorwielen is 245/40 ZR 19. Achter zijn banden met de maat 285/40 ZR 19 gemonteerd.

Prestaties

Ook al is de 612 misschien meer een Gran Turismo dan een pure sportauto, dat wil niet zeggen dat hij traag is. De top ligt ruim boven de 300 km/h. De tijd die het kost om van 0 tot 100 te accelereren is ook niets om je voor te schamen. In 4,2 seconden is dit kunstje achter de rug.

Het brandstofverbruik is wel zeer fors te noemen. De fabrieksopgave voor het gemiddelde verbruik is 20,7 liter per 100 kilometer. De CO2 uitstoot bedraagt 475 g/km.

Trivia

De 612 Scaglietti was de eerste Ferrari die werd geïntroduceerd op de autoshow van Detroit. Dit was overigens vijftig nadat de eerste Ferrari in de Verenigde Staten was ingevoerd.

De duurste optie was een speciale kleur. Dit stond (in Nederland) voor € 7.882 in de prijslijst.

In 2005 hebben twee Ferrari’s 612 Scaglietti een monstertocht van 25.000 kilometer gemaakt door China, ook over slechte wegen en door de woestijn. De auto’s werden bestuurd door Chinese en buitenlandse journalisten. Onderweg werd langs de 10 Chinese Ferrari dealers gereden.

MerkFerrari
Type612 Scaglietti (2004-2011)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.748 cc
TurboNee
Vermogen540 pk / 7.250 tpm
Koppel589 Nm / 5.250 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of F1 bak met zes versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid320 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,2 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.900 mm
Breedte1.955 mm
Hoogte1.345 mm
Gewicht1.840 kg.
Productiejaren2004-2009 (handbak)
2004-2011 (F1-bak)
Productieaantal
Nieuwprijs€ 296.362 (prijs handbak in 2004 in Nederland)
€ 308.704 (prijs F1-bak in 2004 in Nederland)
€ 331.760 (prijs handbak in 2009 in Nederland)
€ 400.018 (prijs F1-bak in 2011 in Nederland)
Huidige waarde

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.