In maart 1999 introduceerde Ferrari op de autosalon van Genève een geheel nieuwe ‘kleine’ V8, de 360 Modena. Dit is de opvolger van de F355. Die F355 was qua design duidelijk een opvolger van de 348, maar de 360 Modena sloeg een andere weg in. Pininfarina heeft de auto getekend, voor hen bijna een routine-klus want het was al het 163e model dat zij voor Ferrari tekenden. De naam 360 is een verwijzing naar de 3,6 liter metende V8 motor. In 2004 werd de 360 Modena vervangen door de F430.
Exterieur
De lijnen van de 360 Modena zijn golvend en welvend, daar waar de voorganger 355 veel rechtere en strakkere lijnen kende. Aan de voorkant zijn links en rechts twee grote koelopening opgenomen. De koplampen zijn afgedekt met plexiglas, waar de F355 nog klapkoplampen had. De achterlichten zijn weer typisch Ferrari: vier ronde exemplaren.
De 360 Modena is de eerste Ferrari met een volledig uit aluminium opgebouwde carrosserie en draagt zo bij tot een aanzienlijke gewichtsbesparing, ondanks dat de auto groter is dan zijn voorganger.
Interieur
Het interieur van de 360 is natuurlijk rijk voorzien van mooie materialen. De sportstoelen zijn bekleed met leer en hebben een design met rechte lijnen. Op de middenconsole is in de handgeschakelde versie de klassieke lange pook in de open schakelcoulisse te zien. In de versie met de F1 bak pronkt een klein pookje met daarnaast twee knoppen op de middenconsole.
In het midden van het dashboard zijn die ventilatieopeningen opgenomen met daaronder de radio. Daar weer onder zijn knoppen voor de bedieningen van de ventilatie, verwarming en airco.
Het instrumentarium heeft twee grote en drie kleine meters. Centraal is een grote toerenteller opgenomen met rechts daarvan een grote snelheidsmeter. Links van de toerenteller zijn drie kleine meters te vinden voor de oliedruk, de olietemperatuur en de watertemperatuur.
Aandrijflijn
De motor van de 360 Modena is een 3,6 liter V8, die 400 pk levert bij 8.500 tpm. Per cilinder zijn vijf kleppen gemonteerd, zodat het totaal aantal kleppen maar liefst 40 bedraagt. De kleppen worden bediend door vier bovenliggende nokkenassen. De aangedreven wielen zijn uiteraard de achterwielen.
Wat het schakelen betreft kon de klant kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een semi-automatische F1 versnellingsbak. Die laatste versie kan volledig automatisch schakelen of er kan geschakeld worden door middel van flippers aan het stuur. Volledig automatisch is geen aanrader omdat de schakelmomenten langer duren dan wat pas bij een sportauto. Ook bij het schakelen met behulp van de flippers neemt de bak wel even tijd voor het schakelmoment.
Onderstel
De wielophanging voor en achter is onafhankelijk met dubbele draagarmen en schroefveren. Voor en achter zijn stabilisatorstangen aangebracht. De 360 Modena is rondom voorzien van geventileerde schijfremmen van 330 mm doorsnede, zowel voor als achter. De bandenmaat van de voorbanden is 215/45 ZR 18 en die van de achterbanden 275/40 ZR 18.
Prestaties
De 300 km/h kan de 360 Modena niet doorbreken, maar met een topsnelheid van 295 komt hij wel aardig in de buurt. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 4,3 seconde. Net binnen de tien seconden bereikt de auto een snelheid van 180 km/h. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde brandstof-verbruik is 17,9 l/km.
Trivia
De 360 Modena is de eerste Ferrari waarin BeamerBob zelf heeft gereden.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | 360 Modena (1999-2004) |
Motor | V8, middenmotor |
Cilinderinhoud | 3.596 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 400 pk / 8.500 tpm |
Koppel | 372 Nm / 4.750 tpm |
Versnellingsbak | handgeschakelde 6-bak of F1 bak met 6 versnellingen met flippers |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 295 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,5 seconde |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.480 mm |
Breedte | 1.920 mm |
Hoogte | 1.210 mm |
Gewicht | 1.400 kg. |
Productiejaren | 1999-2004 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 161.092 (introductieprijs in 1999 in Nederland) € 181.480 (prijs in 2004 in Nederland) |
Huidige waarde | ca. € 60.000 tot € 100.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.