Op basis van de in 1993 verschenen Lotus Esprit ‘Thomson design’ werd in oktober 1996 een variant leverbaar met de naam GT3. De GT3 is een Esprit die is voorzien van een traditionele viercilinder motor, maar wel met turbo en intercooler. De GT3 is een wat wildere, maar ook meer uitgeklede versie, naast de Esprit modellen met V8 motor. De GT3 is een vrij zeldzame verschijning gebleven. In de vier jaar dat de auto in productie is geweest, zijn er maar 196 exemplaren gebouwd.
Exterieur
Het uiterlijk van de Esprit GT3 is een mengeling van oude, bekende Esprit vormen met nieuwe elementen. Het bovenste deel van de zijkant laat nog de oude, vrij hoekige Esprit vormen zien. De sideskirts van de GT3 detoneren daarbij nogal, met hun grote luchtinlaten. Aan de zijkanten heeft de auto stickers met het opschrift GT3. De voorkant van de auto is een geslaagdere vorm van modernisering. Het front van deze Esprit is ronder en gladder, maar toch komt de auto als een serieuze sportwagen over. Dit komt mede door de grote luchtinlaat en de subtiele voorspoiler. De koplampen zijn nog van het type klapkoplamp. De GT3 staat op mooi lichtmetaal van 17 inch met vijf dikke spaken. Aan de achterkant is de Esprit GT3 duidelijk herkenbaar als Esprit, al heeft de GT3 wel een andere, grotere achterspoiler.
Interieur
Het interieur van de Esprit GT3 is voornamelijk zwart van kleur. in de middenconsole is rondom de versnellingspook een in carrosseriekleur gespoten element te zien, wat het interieur kleur geeft. Er zijn diepe kuipstoelen van glasvezel gemonteerd, waarvan de zitting bekleed is met suède. De achterkant van de stoelen is in carrosseriekleur gespoten. Het dashboard is wat druk van opzet, met veel meters achter het met leer beklede Momo sportstuur. De klokken van de Esprit GT3 bestaan uit een snelheidsmeter en toerenteller, brandstofmeter en een temperatuurmeter. Achter de versnellingspook met aluminium pookknop is ruimte voor de secundaire bedieningsorganen zoals radio en elektrische raambediening.
Aandrijflijn
In het midden van de auto, vóór de achteras is een viercilinder motor te vinden, die wordt bijgestaan door een turbo met intercooler. De turbo is een Garret TB03, die vrij langzaam op toeren komt. Dit zorgt er mede voor dat de Esprit GT3 niet lekker rijdt bij lage snelheden of lage toeren. Op snelheid en met een lekker toerental is de Esprit wel serieus snel. De 2,0 liter motor levert een maximaal vermogen van 240 pk, bij 6.250 toeren. De motor heeft twee bovenliggende nokkenassen die de zestien kleppen bedienen. De benzine inspuiting is van het multipoint type. De versnellingsbak van de GT3 is een handgeschakelde bak met vijf versnellingen. De Lotus wordt aangedreven op zijn achterwielen.
Onderstel
Zowel voor als achter is de wielophanging van de Esprit GT3 samengesteld uit dubbele draagarmen met schroefveren, dempers en een stabilisatorstang. Het weggedrag van de Esprit is veilig en voorspelbaar. Een licht onderstuur gaat geleidelijk over in een neutraal karakter om te eindigen met licht overstuur. De stuurinrichting is een tandheugeltype met bekrachtiging. Voor de vertraging zorgt een Delco remsysteem met rondom geventileerde Brembo remschijven met een diameter van 295 mm voor en 300 mm achter, welke worden ondersteund met ABS. De banden van de Esprit hebben voor een maat van 215/40 ZR 17 en achter 245/45 ZR 17.
Prestaties
Met een wagengewicht van slechts 1.229 kilogram en een vermogen van 243 pk zijn mooie prestaties te behalen. De acceleratie van 0 tot 100 km/h hoeft niet meer dan 5,2 seconden te kosten. Het sprintje tot 100 mijl per uur (160 km/h) neemt 12,7 seconden in beslag. De topsnelheid van deze Esprit ligt op 263 km/h. Het gemiddelde verbruik is volgens de fabriek 12,5 liter per 100 km (1 op 8).
Spottersinfo
De Esprit GT3 is van een Esprit S4 te onderscheiden door:
– voorspoiler met koelsleuven;
– GT3 stickers op de zijkanten;
– grote achterspoiler;
– speciale vijfspaaks lichtmetalen velgen van 17 inch;
– kuipstoelen met leer en suède bekleed met de achterkant in carrosseriekleur.
Merk | Lotus |
---|---|
Type | Esprit GT3 (1996-2000) |
Motor | 4-cilinder in lijn, middenmotor, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 1.973 cc |
Turbo | Garret TB30 |
Vermogen | 240 pk / 6.250 tpm |
Koppel | 294 Nm / 3.750 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 263 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 sec. |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.414 mm |
Breedte | 1.883 mm |
Hoogte | 1.150 mm |
Gewicht | 1.229 kg. |
Productiejaren | 1996-2000 |
Productieaantal | 196 |
Nieuwprijs | € 73.996 (prijs in 1997t/m 2000 in Nederland) |
Huidige waarde | ca. € 17.500 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.