Zeven jaar nadat de Mercedes SL 55 AMG (R230) op de markt is gekomen was het tijd voor een flinke update. Begin 2008 stelde Mercedes de vervanger voor in de vorm van de SL 63 AMG. Voorzien van een nieuwe motor en een volledig andere voorkant. Verder is ook de versnellingsbak aangepast aan de laatste stand der techniek.
Exterieur
De voorkant van de SL 63 AMG wijkt sterk af van zijn voorganger. De bredere en hoekiger grille en voorspoiler maken de auto krachtiger en stoerder. Op de voorspatborden tussen de wielen en de portieren zitten grote uitstroomopeningen met het opschrift 6.3 AMG. In de spiegelkappen zijn de richtingaanwijzers opgenomen, met een design met twee strepen. In tegenstelling tot de gewone SL modellen heeft de 63 AMG juist geen powerdomes op de motorkap. Wel is het middelste deel van de motorkap hoger dan de rest. Aan de zijkant vallen de grotere sideskirts op. Aan de achterkant is helemaal niet te missen dat het om een AMG gaat. Een grote diffuser, vier ovale uitlaten en een bescheiden spoiler op de kofferdeksel springen in het oog.
Interieur
Het interieur van de AMG komt grotendeels overeen met dat van de anders SL modellen. Er zijn AMG logo’s aangebracht op de snelheidsmeter, op het tapijt en op de dorpels. In de toerenteller is de aanduiding “6.3 – V8” aangebracht. De binnenkant van de SL AMG is afgewerkt met mooi leer op de stoelen en het dashboard.
Aandrijflijn
De nieuwe motor van de SL 63 AMG levert 525 pk, wat …. Pk meer is dan zijn voorganger. Het koppel van de nieuwe ligt met 630 Nm wel een stuk lager dan de 720 Nm die de SL 55 AMG leverde. Aan de motor is de nieuwe AMG Speedshift MCT versnellingsbak gekoppeld. Deze bak kent vijf standen: Comfort, Sport, Sport+, Manual en Racestart. Schakelen kan ook door middel van de flippers aan het stuur. In de Comfort stand schakelt de bak soepel en laat hij de auto wegrijden in de tweede versnelling. In de Sport stand schakelt hij 20% sneller dan in Comfort. De Sport+ stand schakelt op zijn beurt 20% sneller dan de Sport stand. In de Manual stand schakelt de versnellingsbak 50% sneller dan in Comfort. Een schakelactie in Manual kost slechts 100 milliseconden. De RaceStart stand kent een soort launch control.
Onderstel
Het onderstel is standaard voorzien van Active Body Control, het systeem waarmee de schokdempers en de stabilisatoren kunnen worden ingesteld en dat overmatige rolbewegingen tegengaat. Het ESP systeem bevat een sportstand waarbij een beperkte sliphoek mogelijk is en het kan voor het eerst in een Mercedes ook uit worden gezet. Eveneens standaard is het Dynamic Steering, wat een variabele mechanische overbrenging van de besturing inhoudt.
Prestaties
De prestaties van de SL 63 zijn vergelijkbaar met die van zijn voorganger. De topsnelheid is bij beide modellen begrensd op 250 km/h. Accelereren van 0 tot 100 km/h doet de nieuwe één tiende seconden sneller dan zijn voorganger in 4,6 seconden.
Spottersinfo
Een SL 63 AMG is ten opzichte van de overige SL modellen te herkennen aan:
– grotere voorspoiler met gaasgrille;
– gaasgrille;
– uitstroomopeningen in de voorspatborden met op schrift 6.3 AMG;
– sideskirts;
– vier ovale uitlaten;
– spoiler op de kofferdeksel;
– diffuser;
– AMG opschrift op de remklauwen.
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Type | SL 63 AMG (R230) (2008-2012) |
Motor | V8, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 6.208 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 525 pk / 6.800 tpm |
Koppel | 630 Nm / 5.200 tpm |
Versnellingsbak | Automatische 7G-Tronic bak (AMG Speedshift MCT) |
Aandrijving v/a/4wd | achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,6 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.605 mm |
Breedte | 1.816 mm |
Hoogte | 1.298 mm |
Gewicht | 1.970 kg. |
Productiejaren | 2008-2012 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 207.805 (prijs in 2008 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 100.000 - € 150.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.