Ferrari 400i (1979-1985)

Eind 1979 onderging de Ferrari 400 GT een update, waarbij onder meer de motor werd aangepakt. Onder druk van de aangescherpte emissie eisen werden de Weber carburateurs van de 400 GT vervangen door een Bosch K-Jetronic injectiesysteem. In verband hiermee werd de naam van de auto gewijzigd in 400i.

In 1985 werd de 400i opgevolgd door de 412.

Exterieur

Het uiterlijk van de 400i is grotendeels gelijk aan de 400 GT. De 400i is een scherp gelijnde, vrij hoekige grote coupé, die plaats biedt aan vier volwassenen. De veranderingen voor de 400i zijn de aangepaste grille met ingebouwde mistlampen, waarbij de mistlampen naast de grille zitten in plaats van erachter. De mistlampen achter zijn bij de 400i opgenomen in de achterbumper. Verder zijn de buitenspiegels ronder en gestroomlijnder geworden. Vanaf 1983 is het carrosseriedeel tussen de achterlichten in wagenkleur gespoten. Daarvoor was dit deel matzwart.

Interieur

Het interieur van de 400i biedt plaats aan vier volwassenen. De afwerking van het interieur is voornamelijk luxe te noemen, met rijkelijk gebruik van leder. Tussen de voorstoelen is een brede middenconsole opgenomen met een prominente plaats voor de selectiehendel voor de automaat, of de versnellingspook in de handgeschakelde versie. Bovenin de middenconsole zijn drie kleine meters te zien. Het instrumentarium achter het stuur is voorzien van twee grote meters (snelheidsmeter en toerenteller) en twee kleine meters. Het stuur is een driespaaks sportstuur met een leren rand. De spaken van het stuur zijn zwart bij de 400i, in plaats van zilverkleurig in de 400 GT.

Aandrijflijn

De verandering van de Weber carburateurs naar het Bosch K-Jetronic injectiesysteem had geen gunstige gevolgen voor het vermogen. Dat daalde namelijk van 340 pk naar 310 pk. Het koppel daalde eveneens, van 470 Nm naar 412 Nm. Het Bosch injectiesysteem werd als twee onafhankelijke systemen aangebracht, één voor elke cilindergroep. In 1983 kreeg de motor een update, waarbij het vermogen toenam tot 315 pk.

Aan de motor is een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak verbonden . De automaat is een GM Turbo Hydra Matic met  drie versnellingen. De handbak heeft vijf versnellingen. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen.

Onderstel

Het onderstel van de zowel op comfort als op sportiviteit gerichte 400 is opgebouwd uit een onafhankelijke wielophanging met triangeldraagarmen, spiraalveren, schokdempers van Koni en stabilisatorstangen voor en achter. De bekrachtigde besturing is van het type worm en rol. De auto is rondom voorzien van geventileerde schijfremmen met een schijfdiameter van 302 mm voor en 297 mm achter. De banden hebben de maat 215/ 70 VR 16 of 240/55 VR 415.

Prestaties

Vanwege het gedaalde vermogen zijn ook de prestaties van de 400i iets minder dan van zijn voorganger. De topsnelheid van de met een automaat uitgeruste auto’s daalde tot ongeveer 235 km/h. De handgeschakelde versie is iets sneller en haalt ongeveer 245 km/h. Accelereren van 0 tot 100 km/h neemt ongeveer zeven seconden in beslag.

 

 

 

Spottersinfo

De 400i is ten opzichte van de 400 GT te onderscheiden door:

– mistlampen voor naast ge grille in plaats van achter de grille;

– rondere spiegelkappen;

– mistlampen in de achterbumper;

– typeplaatje achterop.

MerkFerrari
Type400i (1980-1985)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud4.823 cc
TurboNee
Vermogen310 pk / 6.400 tpm
Vanaf 1983 315 pk / 6.400 tpm
Koppel412 Nm / 4.200 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak of automaat met drie versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid235 km/h (automaat)
240 km/h (automaat vanaf 1983)
245 km/h (handgeschakeld)
Acceleratie 0 -100 km/hCirca 7 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.810 mm
Breedte1.800 mm
Hoogte1.315 mm
GewichtCa. 1.830 kg.
Productiejaren1979-1985
Productieaantal884 automaat
422 handgeschakeld
Nieuwprijs
Huidige waardeCirca € 30.000

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.