In maart 2005 vormde de autosalon van Genève het decor voor de introductie van een volledig nieuwe kleine Aston Martin: de V8 Vantage. De V8 Vantage is kleiner en lichter dan de DB9. Zoals de naam aangeeft wordt de auto aangedreven door een V8 motor, waar grote broer DB9 een twaalfcilinder onder de kap heeft. De V8 Vantage was in eerste instantie als coupé leverbaar. Een jaar later volgde de cabrioletversie. In 2008 kreeg de V8 Vantage een (voornamelijk technische) update.
Exterieur
De V8 Vantage is een compacte tweedeurs coupé. De auto heeft geweldige proporties en bezit een aantal typische Aston Martin stylingdetails. De grille heeft aan weerszijden de typische knik en in de voorspatborden zijn uitstroomopeningen te zien met in het midden een horizontale verchroomde balk. De achterspatborden lopen breed uit en geven de V8 Vantage een krachtige look. De buitenspiegels staan op relatief lange poten. De achterlichten zijn in de stijl van de DB9. Op de rand van het kofferdeksel loopt een forse spoiler waarin het derde remlicht is opgenomen. Verder vallen de twee ronde uitlaten op, die in de carrosserie zijn opgenomen, met daartussen uitstroomopeningen met een onderspoiler.
Interieur
Omdat de V8 Vantage compacte buitenafmetingen heeft is ook het interieur niet heel ruim. Er zijn een stel fraaie sportkuipen gemonteerd en het interieur lijkt zich om je heen te sluiten als een cocon. Het sportstuur is met leer bekleed en voorzien van een airbag. Achter het stuur is een bijzonder instrumentarium opgenomen gemaakt van mooie materialen. De middenconsole detoneert daarbij vanwege het soort kunststof dat daarvoor gebruikt is. De rest van het interieur is wel met fraai leer afgewerkt.
Aandrijflijn
De eerste serie van de V8 Vantage is uitgerust met een 4,3 liter V8 motor die een vermogen levert van 380 pk en een maximaal koppel kent van 410 Nm. De motor is zo ver naar achteren geplaatst dat het achter de voorwielen ligt, zodat de V8 Vantage eigenlijk een middenmotor heeft. Aan deze motor is een handgeschakelde 6-bak gekoppeld die het vermogen overbrengt naar de achterwielen. Vanaf 2007 is de Sportshift versnellingsbak leverbaar. Met deze versnellingsbak kan geschakeld worden door middel van flippers achter het stuur. In de stand ‘Auto Drive’ werkt de bak volledig automatisch. Het schakelen met de flippers kost slechts 200 milliseconden.
Onderstel
Het onderstel van de kleine Aston is opgebouwd uit onafhankelijke dubbele draagarmen en schroefveren. Voor en achter zijn stabilisatorstangen gemonteerd. De V8 Vantage staat op 18 inch wielen met banden in de maat 235/45 vóór en 275/40 achter. Om alle snelheid tijdig af te kunnen schudden heeft de Aston Brembo remmen met flinke remschijven van 355 mm vóór en 330 mm achter. ABS met remassistent is uiteraard standaard, evenals tractie controle en ESP.
Prestaties
De combinatie van een relatief kleine auto en een dikke V8 met 380 pk zorgen natuurlijk voor uitstekende prestaties. Sprinten van 0 naar 100 km/h kost 5,0 seconden. De acceleratie van stilstand naar 200 km/h neemt ongeveer 17 seconden in beslag. Desgewenst knalt de V8 Vantage door tot 280 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens de fabriek 15 liter per 100 kilometer. De opgegeven CO² uitstoot is 358 g/km.
Merk | Aston Martin |
---|---|
Type | V8 Vantage (MkI) (2005-2008) |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.280 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 380 pk / 7.300 tpm |
Koppel | 410 Nm / 5.000 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of semi-automaat met 6 versnellingen. |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 280 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,0 sec. |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.382 mm |
Breedte | 1.866 mm |
Hoogte | 1.255 mm |
Gewicht | 1.570 kg. |
Productiejaren | 2005-2008 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 146.700 (prijs handbak in 2005 in Nederland) € 151.440 (prijs handbak in 2008 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.