In 2007 presenteerde Lotus een snelle versie van de Elise S2, de Elise SC. De uitlevering startte in 2008. De letters SC staan voor SuperCharged. In het midden van deze Elise ligt een 1,8 liter motor die door bijstand van een compressor een maximaal vermogen levert van 220 pk. Dit hoge vermogen is ter compensatie van het in de loop der jaren gestegen gewicht van de Elise. De SC weegt 903 kilo, wat ongeveer 200 kilo zwaarder is dan de allereerste Elise. In 2010 werd de Elise S2 SC uit productie genomen en vervangen door de S3 SC.
Exterieur
Het uiterlijk van de Elise SC wijkt niet dramatisch af van de andere Elises. De SC is het makkelijkst te herkennen aan de achterkant, door de afwijkende, grotere achterspoiler en de diffusor. Verder maakt een type sticker er geen geheim van dat het om een supercharged exemplaar gaat. Een ander opvallend element is de centraal geplaatste grote ovalen uitlaat. De Elise SC is net als de andere Elises een origineel vormgegeven kleine roadster. De voorklep heeft grote uitstroomopeningen en in het midden een verhoging die vanaf het logo doorloopt tot aan de ruitenwisser. De velgen van de SC zijn speciaal voor dit model ontworpen en hebben zes dubbele spaken.
Interieur
Het interieur van de Elise S2 SC is een stuk minder kaal dan dat van de eerste Elises. De dorpels en de binnenkant van de portieren zijn grotendeels bekleed en op de vloer is zelfs bekleding te vinden. Vanaf 2008 is het dashboard van de Elise bekleed met zacht materiaal. De SC profiteert meteen mee van deze verbetering. Verder is het interieur van de Elise behoorlijk Spartaans en is eigenlijk alleen het hoogst noodzakelijke te vinden. Wel opvallend is dat de SC een heuse bekerhouder heeft. Het dashboard is zeer eenvoudig van opzet. Het kleine instrumentarium achter het stuur bevat twee grote meters voor snelheid en toerental. In de toerenteller zijn drie shiftlights opgenomen. In het midden van het dashboard zijn bovenaan twee ventilatieroosters te zien, met daaronder de radio. Daar weer onder zitten enkele bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie. Het driespaaks sportstuur is met leer bekleed en draagt in het midden het mooie Lotus logo. De stoelen zijn dunne ProBax kuipstoelen die wel met leer zijn bekleed. Het interieur biedt alleen plaats aan twee personen, achter de stoelen is geen bergruimte.
Aandrijflijn
De Elise SC wordt aangedreven door een 1,8 liter 4-cilinder motor van Toyota. Deze motor gebruikt Lotus ook in de Elise R en S, maar in de SC is er een Eaton compressor opgeschroefd. In de open Elise wordt geen gebruik gemaakt van een intercooler. De dichte Exige SC heeft dezelfde Supercharged motor, maar dan wel met intercooler. Voor het vermogen maakt het niet uit, dat is zowel voor de Elise SC als de Exige SC maximaal 220 pk. Het maximale koppel dat de motor afgeeft is 210 Nm. De Toyota motor heeft een systeem voor variabele kleptiming (VVT-i). Boven de 4.000 toeren komt er een scherpere nokkenas in actie, wat zorgt voor een nog snellere gasrespons. De motor kan een maximaal toerental aan van 8.400. Schakelen gebeurt in de Elise SC met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen.
Onderstel
De wielophanging van de Elise SC is relatief zacht, waardoor de auto een redelijk comfort biedt. De Elise SC is dan ook bedoeld voor dagelijks gebruik. De gesloten Exige SC is stugger en daarom meer bedoeld als circuitauto. De wielophanging is rondom onafhankelijk, met dubbele draagarmen. De besturing is een onbekrachtigde tandheugelinstallatie. Standaard is er tractiecontrole aanwezig, dat kan worden uitgeschakeld. Tegen meerprijs is een sperdifferentieel met 20% sperwerking leverbaar. Voor de vertraging zorgen vier geventileerde remschijven met een diameter van 288 mm. Zoals gebruikelijk bij een Elise verschilt de bandenmaat van de voorbanden nogal met die van de achterbanden. De voorbanden hebben de maat 175/55 R16, terwijl de achterbanden met 225/45 R17 een stuk breder en platter zijn.
Prestaties
De kleine en lichte Lotus met een vermogen van 220 pk is natuurlijk tot enorme prestaties in staat. Accelereren tot 100 km/h vanuit stilstand kost slechts 4,4 seconden. Sprinten tot 100 mijl (160 km/h) neemt 10,7 seconden in beslag. De roadster stuitert desgewenst door tot een topsnelheid van 240 km/h. Het verbruik blijft hierbij alleszins binnen de perken. De fabriek geeft 9,1 liter per 100 kilometer als gemiddelde op. De CO₂ uitstoot van de sterkste Elise is 202 g/km.
Spottersinfo
De Elise SC onderscheidt zich van een standaard Elise door:
– grotere achterspoiler;
– speciale lichtmetalen velgen met zes dubbele spaken ;
– typeplaatje Supercharged achterop.
Merk | Lotus |
---|---|
Type | Elise (S2) SC (2007-2010) |
Motor | 4-cilinder lijnmotor, middenmotor, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Turbo | Mechanische Eaton compressor |
Vermogen | 220 pk / 8.000 tpm |
Koppel | 212 / 5.000 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,6 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 3.785 mm |
Breedte | 1.719 mm |
Hoogte | 1.117 mm |
Gewicht | 903 kg. |
Productiejaren | 2008-2010 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 67.475 (prijs in 2008 in Nederland) € 56.923 (prijs in 2010 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.