In 1992 presenteerde TVR voor het eerst de geheel nieuwe Chimaera. De auto was toen bijna klaar voor productie, welke in 1993 van start ging. In eerste instantie was de auto leverbaar met een 4,0 liter motor. Deze uitvoering wordt wel aangeduid als Chimaera 400. De Chimaera is de opvolger van de Griffith met de ‘kleinere’ motor. De naam Chimaera komt van een monster uit de Griekse mythologie, dat een leeuwenkop heeft, een geitenlijf en de staart van een slang. De aanduiding 400 is een verwijzing naar de 4,0 liter motor. In 1999 is de productie van de Chimaera 400 gestaakt.
Exterieur
Zoals het hoort bij een TVR heeft ook de Chimaera enkele bijzondere details en vormen in de carrosserie, bijvoorbeeld waar het voorportier (niet) aansluit bij het voorspatbord. Ook de vorm van het kofferdeksel is origineel en vloeiend. Aan de voorkant is plaats voor twee klassieke ronde koplampen. De motorkap heeft ook kenmerkende TVR-welvingen en is voorzien van twee sleuven. De cabrioletkap bestaat uit twee delen. Een bovendeel als een targadak en een achterdeel dat kan worden neergeklapt.
Interieur
Het interieur is een mix van luxe en sportiviteit. Er is gebruik gemaakt van fraai soepel leer voor de stoelen en op het dashboard is wortelnotenhout gebruikt. Het kleine, dikke driespaaks sportstuur heeft geen airbag. Het instrumentarium is breed uitgesmeerd over het dashboard. Achter het kleine stuur zijn twee grote meters te zien. Daarnaast is plaats voor vier kleine meters, met daaronder de radio. De versnellingspook is erg kort met een grote aluminium knop. Naast de pook is de handrem voorzien.
Aandrijflijn
Voorin de Chimaera 400 huist een dikke V8 motor met een inhoud van 4,0 liter. De motor levert een gezond vermogen van 235 pk. Het blok produceert een donkerbruin V8 gebulder dat kenmerkend is voor een TVR. De motor is relatief low tech met twee kleppen per cilinder en geen turbo of compressor. Het maximale koppel is 367 Nm en het komt vrij bij 4.500 toeren. Het vermogen van de V8 wordt via een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen overgebracht op de achterwielen.
Onderstel
De TVR is bedoeld als een pure, compromisloze auto. De auto moet daarom enige moderne voorzieningen ontberen. Zo heeft de auto geen ABS. De maat van de gemonteerde banden is 225/50 ZR 16. De wielophanging is onafhankelijk met double wishbones. De Chimaera heeft voor en achter stabilisatorstangen. Voor de vertraging zorgen vóór geventileerde remschijven met een diameter van 260 mm. De achterste remschijven meten 273 mm. Stuurbekrachtiging was niet standaard, maar wel tegen meerprijs leverbaar.
Prestaties
Een vermogen van 240 pk en een gewicht van maar 1.050 kg staat garant voor mooie prestaties. De TVR heeft niet meer dan vijf seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te bulderen. Nog eens 7,5 seconde later staat de teller op 160 km/h (100 mijl). Als het moet gaat de Chimaera 400 door tot 243 km/h. Het brandstofverbruik valt op zich nog mee. De fabriek geeft een gemiddeld verbruik op van 12,0 liter per 100 km. Dit komt overeen met een CO2 uitstoot van 287 g/km.
Trivia
De richtingaanwijzers aan de voorkant zijn aangebracht in een uitsparing. Het verhaal gaat dat de hond van de eigenaar van TVR (Peter Wheeler) een hap uit het kleimodel heeft gebeten tijdens de ontwerpfase. Wheeler vond het wel een mooi designelement en heeft het zo gelaten.
Merk | TVR |
---|---|
Type | Chimaera 400 (1993-1999) |
Motor | V8, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 3.952 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 235 pk / 5.500 tpm |
Koppel | 367 Nm / 4.500 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.015 mm |
Breedte | 1.855 mm |
Hoogte | 1.215 mm |
Gewicht | 1.050 kg. |
Productiejaren | 1993-1999 |
Productieaantal | 278 |
Nieuwprijs | € 57.392 (prijs in 1994 in Nederland) € 63.525 (prijs in 1999 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.