De GranCabrio is de cabriolet versie van de GranTurismo.Ruim twee jaar na de introductie van de GranTurismo liet Maserati in augustus 2009 de eerste officiële foto’s zien van de open variant van dit model. De naam van de nieuwe cabriolet is GranCabrio. Op de IAA in Frankfurt in september 2009 maakte de GranCabrio zijn showbeduut. De Maserati GranCabrio is een grote, sierlijke cabriolet die plaats biedt aan vier volwassenen. De motorisering is gelijk aan de GranTurismo S. De GranCabrio heeft geen directe voorganger. De in 2006 uit het assortiment verdwenen Spyder was een duidelijk kleiner model.
Exterieur
De GranCabrio is met zijn vloeiende lijnen net zo’n elegante verschijning als zijn gesloten broer. De kap van de cabriolet is van traditioneel stof. Het is dus geen opvouwbare hardtop zoals bijvoorbeeld landgenoot Ferrari California heeft. De door Pininfarina ontworpen GranCabrio maakt indruk met zijn sierlijke, welvende lijnen die de auto naast elegantie ook kracht geven. De voorkant wordt gedomineerd door de grote grille met het trotse drietand embleem. Het kenmerkende knikje bovenin de grille is bij de GranCabrio vormgegeven door het carrosseriedeel voor de motorkap in de grille te laten doorlopen. De auto heeft grote koplampen met geïntegreerde oranje knipperlichten. In de voorschermen zijn de typische trapeziumvormige luchtuitstroomopeningen met een chroomrandje te zien. De achterkant van de GranCabrio heeft een onverzettelijke uitstraling, door zijn breedte en de grote driehoekige achterlichten. Vier ronde uitlaten en de trotse naam Maserati op het kofferdeksel maken het visuele plaatje aan de achterkant af. De GranCabrio ziet er zowel open als dicht even goed uit, ook door de goede proporties van de stoffen kap. In geopende toestand zinkt het dak netjes weg in de carrosserie.
Interieur
Het interieur van de GranCabrio biedt plaats aan vier personen. Zij kunnen plaatsnemen op geprofileerde zittingen die met strak Poltrona Frau leer zijn bekleed. In de hoofdsteunen is het drietand embleem in het leer gestanst. Het dashboard en de middenconsole zijn strak en modern van ontwerp. Het middendeel van het dashboard heeft een groot scherm voor navigatie en multimediatoepassingen. Bovenin het middendeel van het dashboard is het klassieke Maserati klokje opgenomen, wat zo ongeveer het enige retro element in het interieur is. Het driespaaks sportstuur heeft diverse knoppen voor de bediening van radio en telefoon. Het instrumentarium bestaat uit twee grote ronde klokken voor toerental en snelheid, met daarnaast twee kleinere ronde meters voor brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur.
Aandrijflijn
De GranCabrio wordt aangedreven door de 4,7 liter V8 motor van de GranTurismo S. De ‘basismotor’ met een inhoud van 4,2 liter uit de GranTurismo wordt niet aangeboden in de GranCabrio. Het is een atmosferische motor, dus er zijn geen hulpmiddelen als een turbo of een compressor. De V8 weet met zijn vier kleppen per cilinder en vier bovenliggende nokkenassen een maximaal vermogen te leveren van 440 pk, bij 7.000 toeren. Het maximale koppel is 490 Nm bij 4.750 toeren. Vanaf 2.500 toeren staat 75% van het maximale koppel gereed. Aan de V8 is een automatische versnellingsbak van ZF gekoppeld. De versnellingsbak kent verschillende karakteristieken zoals normaal en sport. Daarnaast kan de bak handmatig geschakeld worden door middel van flippers achter het stuur. De ZF versnellingsbak is dezelfde als in de Quattroporte, maar in de GranCabrio is de afstelling aangepast zodat de bak sneller schakelt.
Onderstel
De GranCabrio is gebouwd op het M139 platform, dat ook voor de GranTurismo wordt gebruikt en voor de GranCabrio met 12,5 centimeter is ingekort. De GranCabrio heeft een wielbasis van 249,2 cm. De wielophanging is zowel voor als achter onafhankelijk met dubbele draagarmen. De GranCabrio is standaard uitgerust met actieve dempers, het zogenaamde Skyhook systeem. Deze voorziening maakt een keuze tussen normaal en sport mogelijk. Verder beschikt de GranCabrio over het Maserati Stability Program. Dit is het traction control systeem dat een doorslippend wiel corrigeert, door de aandrijfkrachten te herverdelen. De GranCabrio heeft een vrijwel ideale gewichtsverdeling, die de 50/50 over voor en achter benaderd. Veiligheidsvoorzieningen als ABS, ESP en remassistent zijn standaard aanwezig. De auto staat op rubber met de maat 245/35 R 20 voor en 285/35 R 20 achter.
Prestaties
De prestaties van de GranCabrio zijn zeker niet slecht te noemen, al wordt de auto wat in de weg gezeten door zijn hoge gewicht van bijna 1.900 kg. Met passagiers aan boord komt het totale gewicht al gauw boven de twee ton uit en dat heeft zijn weerslag op de prestaties. De acceleratie van 0 tot 100 km/h weet de GranCabrio in 5,4 seconden af te leggen, wat tweetiende seconde langzamer is dan de GranTurismo. De topsnelheid van de Italiaanse cabrio is 283 km/h. Het gemiddelde verbruik van de GranCabrio is 15,2 liter per 100 kilometer (1 op 6,6). De CO₂ uitstoot van de GranCabrio is 354 g/km.
Merk | Maserati |
---|---|
Type | GranCabrio (2009-) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 4.691 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 440 pk / 7.000 tpm |
Koppel | 490 Nm / 4.750 tpm |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 283 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,4 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.881 mm |
Breedte | 1.915 mm |
Hoogte | 1.353 mm |
Gewicht | 1.887 kg. |
Productiejaren | 2010- |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 201.109 (prijs in 2010 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.