Porsche Cayman S (987, serie I, Mk I) (2005-2009)

foto: Porsche

foto: Porsche

Introductie

In september 2005 trok Porsche op de IAA in Frankfurt het doek van de lang verwachte Cayman  af.  De Cayman is de op de Boxster gebaseerde coupé. De auto is geen directe opvolger van een ander Porsche model. Na het matige succes van de 968 gooide Porsche het over een andere boeg en kwam met een anders opgezette kleine sportauto. De Cayman heeft de motor niet voorin, maar vóór de achteras, een middenmotor dus. De Cayman werd geïntroduceerd als S versie, die in november 2005 in de verkoop ging. In 2006 verscheen de Cayman, zonder S. In 2009 kreeg de Cayman S een beperkte facelift en in 2013 werd de eerste serie Cayman afgelost door een geheel nieuwe Cayman. De fabrieksaanduiding van de eerste serie Cayman is 987.

Porsche Cayman 987 linksvoor

Exterieur

De Cayman is een kleine, ranke tweezits coupé. Door zijn middenmotor concept heeft de auto een elegante, lage neus met de typische Porsche koplampen. Hoewel de auto niet zo’n krachtige uitstraling heeft als de 911, is de Cayman toch een echte en duidelijk te herkennen Porsche. In het front zijn drie koelopeningen opgenomen, zoals die ook te zien zijn bij andere Porsches. De daklijn loopt wat bol, om voorin voldoende hoofdruimte te hebben. De spiegels hebben steunen die ook op de 911 te zien zijn. In de achterspatborden tussen de portieren en de achterwielen heeft de Cayman opvallende luchtinlaten. De achterkant van de Cayman doet denken aan de rug van een roofdier met zijn aflopende lijn en krachtige heupen. De grote achterklep met een kleine spoiler biedt toegang tot een kofferbak met 260 liter inhoud. Onder de voorklep is nog en bagageruimte met 150 liter inhoud. De achterbumper heeft in het midden een uitsparing voor de dubbele uitlaat, met daarnaast een beide kanten een brede luchtuitstroomopening.

Porsche Cayman 987 rechtsvoor

Interieur

De Cayman heeft een knus interieur voor twee personen; door de relatief kleine buitenmaten en het middenmotor concept is er geen ruimte achter de voorstoelen voor achterstoelen of een opbergruimte. De styling en afwerking van het interieur is onmiskenbaar Porsche.  Om toch onderscheid te maken met de 911 en de plaats van de Cayman in de Porsche hiërarchie duidelijk te maken heeft de Cayman niet vijf maar slechts drie ronde klokken in het instrumentarium. De middelste is een grote toerenteller. Links naast de toerenteller zit de snelheidsmeter. Rechts een gecombineerde meter voor olietemperatuur en een brandstofmeter.  In alle drie klokken is onderin een LCD scherm opgenomen waar aanvullende informatie wordt vertoond. Het dashboard is met leer bekleed en in verschillende kleuren leverbaar. De bestuurder heeft een goed in de hand liggend met leer bekleed driespaaks sportstuur vast, met een groot hart voor de airbag. In de middenconsole is een scherm opgenomen voor navigatie en dergelijke. Links, rechts en onder het scherm zitten alle bedieningsknoppen voor radio, navigatie, airco, ventilatie en dergelijke. Elektrische ramen, spiegels en centrale deurvergrendeling zijn standaard, evenals zes airbags.

Porsche Cayman S 987 interieur

Aandrijflijn

De motor van de Cayman S is een watergekoelde 3,4 liter zescilinder boxermotor, die voor de achteras is gemonteerd.  Het blok is dezelfde als in de Boxster, maar de cilinderkoppen zijn van de 911 Carrera. De S versie levert een maximaal vermogen van 295 pk, bij 6.250 toeren.  Het maximale koppel komt vrij bij 4.400 toeren en is 340 Nm. De Cayman motor is voorzien van het Porsche VarioCam systeem, wat zorgt voor een variabele kleptiming. De versnellingsbak van de Cayman S is een handgeschakelde 6-bak of een Tiptronic met vijf versnellingen. De Cayman wordt uiteraard op zijn achterwielen aangedreven.

foto: Porsche

foto: Porsche

Onderstel

De basis van de Cayman is de Boxster. De bodemsectie van de Boxster is inclusief alle verstevigingen die voor de cabriolet zijn gemaakt overgenomen in de Cayman. De Cayman is hierdoor enorm stijf, wat uiteraard gunstige gevolgen heeft voor het weggedrag.  De Cayman is qua scherpte meer een Carrera S dan een Boxster. De wielophanging is eveneens hetzelfde als in de Boxster, maar wel met een andere veer- en demperafstelling. Standaard heeft de auto het Porsche Stability Management (PSM) systeem aan boord. Dit systeem kan worden uitgeschakeld, maar het schakelt zichzelf automatisch weer in als het ABS in werking treedt.  Als optie leverde Porsche het PASM systeem (Porsche Active Suspension Management). Hiermee kan een sportstand geselecteerd worden die de auto aanmerkelijk stugger maakt.  Voor de stabiliteit bij hoge snelheden zorgt verder een kleine uitschuifbare achterspoiler.

Een andere optie is het Sport Chrono Pakket. Dit omvat naast de in het dashboard geïntegreerde stopwatch een sportievere afstemming van een aantal zaken. De gaspedaalrespons is sneller, de toerenbegrenzer is directer, snellere toerenval bij gas loslaten, meer motorremmoment, hardere dempers en een later ingrijpend ABS.

De voorremmen krijgen hun koeling door de twee koelopeningen in de neus, de twee waarin de mistlampen zijn opgenomen. De remweg van 100 km/h tot stilstand is ongeveer 35 meter.  Op de Cayman S zijn tegen meerprijs keramische remmen leverbaar geweest.

De standaard velgen van de Cayman S zijn vijfspaaks lichtmetalen velgen met een diep liggend hart.  De bandenmaten zijn 235/40 18 voor en 265/40 18 achter.  Als optie waren 19 inch velgen met plattere banden leverbaar.

Porsche Cayman 987 linksachter

Prestaties

Ondanks zijn relatief bescheiden uiterlijk is de Cayman S tot serieuze prestaties in staat. De topsnelheid van de handgeschakelde versie ligt op 275 km/h. Sprinten van 0 tot 100 km/h hoeft niet meer dan  5,4 seconden te kosten. De rondetijd van de Cayman S op de Nordschleife is 8 minuten 11 seconden. Daarmee zit hij tussen de 997 Carrera (8.15) en de 997 Carrera S (7.59) in. Als de Cayman S met een Tiptronic versnellingsbak is uitgerust daalt de topsnelheid tot 267 km/h.  De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost dan 6,1 seconden.

Het gemiddelde verbruik van de Cayman S is 10,6 liter per 100 km (1 op 9,4) voor de handgeschakelde versie. De CO² uitstoot is 254 gram/km.  In Nederland scoort de Cayman S daarmee een energielabel G.  De Tiptronic versie verbruikt gemiddeld 11,0 liter per 100 km (1 op 9,1). De CO² uitstoot van deze uitvoering is 262 g/km.

Porsche Cayman S 987 rechtsachter

 

Spottersinfo

De Cayman S onderscheidt zich van de Cayman door:

– geen zwarte lip onder de voorspoiler;

– gele remklauwen;

– typeplaatje Cayman S op de achterklep.

Porsche Cayman S 987 achterspoiler

Trivia

Bij een snelheid van 275 km/h heeft de 1.340 kilogram zware Cayman S nog een neerwaartse druk van 1.265 kg. Dit terwijl deze snelheid hoog genoeg is om grote vliegtuigen van tientallen tonnen de lucht in te krijgen.

Porsche Cayman S 987 portier

 

 

MerkPorsche
TypeCayman S (serie I, MkI) (2005-2009)
Motor6-cilinder boxermotor, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.386 cc
TurboNee
Vermogen295 pk / 6.250 tpm
Koppel340 Nm / 4.400 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-baK of sequentiële automaat met 5 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid275 km/h (handbak)
267 km/h (automaat)
Acceleratie 0 -100 km/h5,4 seconden (handbak)
6,1 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.341 mm
Breedte1.801 mm
Hoogte1.305 mm
Gewicht1.340 kg.
Productiejaren2005-2009
Productieaantal
Nieuwprijs€ 81.995 (prijs handbak in 2005 in Nederland)
€ 84.998 (prijs handbak in 2009 in Nederland)
€ 85.883 (prijs automaat in 2005 in Nederland)
€ 89.697 (prijs automaat in 2009 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 50.000

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.