Ferrari 575M Maranello (2002-2006)

Zes jaar na de introductie van de 550 Maranello was het tijd voor een flinke opfrisbeurt van deze auto.  Voortaan ging de auto door het leven met de naam 575M Maranello, waarbij het getal 575 staat voor de cilinderinhoud van 5,75 liter en de M voor Modificato. Eén van de belangrijkste wijzigingen was dat de sequentiële F1-bak leverbaar werd in een V12 Ferrari. Het bijschaven van het ontwerp komt op het conto van Pininfarina, die ook het ontwerp van de 550 Maranello heeft verzorgd.

In 2006 werd de 575M Maranello opgevolgd door de 599 GTB Fiorano.

IMG_7020kopie

Exterieur

De uiterlijke aanpassingen van de 575 ten opzichte van de 550 zijn beperkt. Aan de voorkant zijn de grootste veranderingen op te tekenen. De grote grille werd wat smaller, terwijl de koelopeningen aan weerszijden daarvan juist wat groter werden. De voorspoiler is anders van vorm en de koplampen hebben grijze ringen en zijn opgenomen in koplamphuizen in lakkleur. Voor de 575M past Ferrari Xenon lampen toe. De velgen van de 575 zijn ook nieuw.

Interieur

Het interieur van de 575M werd gemoderniseerd en is nog sportiever dan dat van de 550. Met name het instrumentarium is een flinke stap vooruit. De drie kleine meters in het midden van het dashboard zijn komen te vervallen. De klokken achter het stuur bestaan uit een grote toerenteller in het midden, met rechts daarvan een iets kleinere snelheidsmeter. Links van de toerenteller zijn drie kleinere meters voor de watertemperatuur, de olietemperatuur en de oliedruk. Het driespaaks sportstuur is met leer bekleed. In de versie met de F1-bak zijn achter het stuur de schakelflippers aangebracht. Die versie heeft op de middenconsole een klein pookje om de achteruit of vooruit versnellingen te selecteren. Naast het pookje zijn de voorkeuzeknoppen te zien.

IMG_7018kopie

Aandrijflijn

Zoals de naam al aangeeft is de motor van de 575 groter qua inhoud dan die van zijn voorganger. De V12 in het vooronder meet 5,75 liter en levert 515 pk. Dit is 30 pk meer dan de 550. De motorische nieuwigheden betreffen onder andere een hogere compressieverhouding, een andere klepdistributie en een gewijzigd motormanagementsysteem. Naast een hoog piekvermogen heeft de motor ook een hoog koppel, zowel bij hoge toerentallen als bij lage.

De 575M kan geleverd worden met een handgeschakelde 6-bak, maar ook met een sequentiële F1-bak met eveneens zes versnellingen. De F1-bak kent twee schakelstijlen, sportief en comfort. Schakelen kan door middel van flippers aan het stuur. De sportstand kan ook worden gebruikt voor een soort launch control, door het ASR systeem uit te schakelen, de rem in te trappen en het toerental net onder het maximum te houden.

IMG_7127kopie

Onderstel

De wielophanging van de 575M is adaptief met onafhankelijk werkende elektronische schokdempers. Zes acceleratiemeters verschaffen een computer informatie op basis waarvan de dempers worden aangestuurd. Er is een voorkeuzemogelijkheid voor Sport en Comfort. ABS en ASR zijn uiteraard standaard aanwezig. De sensoren voor deze systemen zijn aangebracht in de wiellagers. Samen met lichtere wielen en banden zorgt dit voor een lager onafgeveerd gewicht wat de rijeigenschappen sterkt ten goede komt. Elektronische bandenspanningscontrole behoort tot de standaarduitrusting. De standaard bandenmaat is 255/40 ZR 18 voor en 295/35 ZR 18 achter. Tegen meerprijs zijn banden leverbaar met een maat van 255/35 ZR 19 voor en 305/30 ZR 19 achter.

IMG_7125kopie

Prestaties

De prestaties van de 575M zijn een graadje beter dan van de 550. De topsnelheid is 325 km/h. In mijlen gerekend betekent dit dat de 575 de 200 mijlsgrens doorbreekt. De kilometer met staande start legt de 575M af in 22 seconden, wat een halve seconde sneller is dan de 550. Als de 575M met een F1-bak is uitgerust, gaat er nog eens zestiende seconde van de tijd af.  De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost in de handgeschakelde versie 4,25 seconden en 4,2 seconden in de F1-bak variant.

IMG_7019kopieIMG_7021IMG_7130kopieIMG_7131kopie

 

 

 

 

 

 

 

Spottersinfo

De 575M Maranello is ten opzichte van de 550 Maranello te onderscheiden door:

– smallere centrale koelopening voor;

– grotere koelopeningen aan weerszijden van de centrale koelopening voor;

– koplampen met grijze ringen in koplamphuizen in lakkkleur;

– andere velgen;

– typeplaatje achterop.

 

MerkFerrari
Type575M Maranello (2002-2006)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.748 cc
TurboNee
Vermogen515 pk / 7.250 tpm
Koppel589 Nm / 5.250 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of F1 bak met zes versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid325 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,2 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.550 mm
Breedte1.935 mm
Hoogte1.277 mm
Gewicht1.732 kg.
Productiejaren2002-2006
Productieaantal
Nieuwprijs
Huidige waardeca. € 100.000

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.