Als opvolger van de 911 993 Turbo stond in het jaar 2000 de 911 996 Turbo klaar. De 996 Turbo is het vierde Porsche 911 model dat als Turbo verkrijgbaar is, na de 911 Turbo 3.0, de 965 Turbo en de 993 Turbo. De 996 Turbo belichaamt perfect het 911 Turbo gevoel: enorme kracht en prestatiepotentieel gecombineerd met veel comfort en alledaags bruikbaar. Uiterlijk is de 996 Turbo herkenbaar aan de brede achterspatborden met grote koelopeningen en de grote achterspoiler. In 2006 werd de productie van de 996 Turbo beëindigd. De opvolger van de 996 Turbo is de in 2006 geïntroduceerde 997 Turbo. Naast de 996 Turbo bestaat er ook een nog snellere Turbo S versie. De 996 Turbo en de Turbo S zijn beide als coupé en als cabriolet gebouwd.
Exterieur
Aan de voorkant heeft de 996 Turbo veel overeenkomst met de 996 Carrera. De Turbo heeft nieuw ontworpen Bi-Xenon koplampen, die later ook hun weg zouden vinden naar de andere 996 modellen. De grote voorbumper heeft links en rechts twee grote koelopeningen. Onder de voorbumper zit een zwarte voorspoiler met splitter. Het achterdeel van de Turbo wijkt het meest af van de 996 Carrera. De achterspatborden zijn 60 mm breder en bieden daardoor voldoende plaats aan de brede achterbanden. Vóór de achterwielen hebben de spatborden grote openingen om de turbo te voorzien van koeling. Een ander typisch 911 Turbo kenmerk is de grote achterspoiler, hoewel die van de 996 Turbo een stuk kleiner is dan bij zijn voorgangers. Wel is de spoiler automatisch uitschuifbaar. In de achterbumper zijn uitstroomopeningen aangebracht om de uitlaatwarmte van de turbo af te voeren. De 996 Turbo heeft twee ovale uitlaten met verchroomde einddelen. De uilaten van de auto op de foto’s is niet standaard. Het uiterlijk van de 996 Turbo is zodanig ontworpen dat de auto een buitengewoon gunstige stroomlijn heeft. De CW waarde bedraagt 0,31, ondanks de bredere carrosserie en de grote luchtinlaten. Ook zorgt het ontwerp voor veel neerwaartse druk.
Interieur
Het interieur van de Turbo is grotendeels hetzelfde als de 996 Carrera. De standaarduitrusting ligt op een hoog peil, de Turbo is namelijk naast snelheid gericht op comfort. Het is dus geen rauwe sporter zoals de GT3 en dat is in het interieur terug te zien. Er is volop leer te vinden, zowel op de elektrisch verstelbare stoelen als op de portieren en het dashboard. Airconditioning, een boordcomputer, een radio/cd-speler met geluidssysteem van BOSE en een regensensor zijn standaard. PCM wat staat voor Porsche Communication Management en wat onder meer een navigatiesysteem en een trip computer omvat is eveneens standaard. Het dashboard van de Turbo biedt de aanblik die we al kennen van de 996 Carrera, met de vijf in elkaar overlopende klokken. Het middendeel van het dashboard heeft een vrij groot scherm voor o.a. navigatie. Achterin de Porsche zijn twee kleine zittingen voor kinderen te vinden.
Aandrijflijn
Het grote onderscheidende onderdeel op motorisch vlak zijn uiteraard de twee KKK turboladers, met intercooler. De twee turbo’s zijn parallel geschakeld. Omdat ze relatief klein zijn, reageren ze snel. De maximale turbodruk is 1,8 bar. Ook de 996 Turbo heeft een zescilinder boxermotor met een inhoud van 3,6 liter achter de achteras, net als de ongeblazen 996 modellen. Het maximale vermogen dat de boxer levert is 420 pk, bij 6.200 toeren per minuut. Het koppel is met 560 Nm ook enorm en is al beschikbaar vanaf 2.700 omwentelingen. De 996 Turbo is uitgerust met het VarioCam Plus systeem. Dit is het systeem voor variabele kleptiming met een variabele nokkenas voor de inlaatkleppen. Het systeem zorgt voor een optimaal vermogen en koppel, gecombineerd met een relatief gunstig verbruik en uitstoot. De 996 Turbo heeft vier bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder.
Schakelen kan door middel van een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Als optie is de Tiptronic S versnellingsbak te verkrijgen. De Tiptronic S heeft vijf versnellingen en kan met de hand worden bediend, maar ook volledig automatisch zijn werk doen. Voor de handmatige bediening heeft de auto knoppen links en rechts op het stuur.
Aandrijving op alle vier wielen is standaard op de 996 Turbo. De keuze van Porsche voor vierwiel aandrijving heeft met name te maken met de betere rijkwaliteiten en de veiligheid op de limiet. Via een visco koppeling wordt indien nodig maximaal 40% van de aandrijfkracht naar de voorwielen gestuurd. De 996 Turbo krijgt door dit systeem een verregaand neutraal weggedrag.
Onderstel
De vooras van de 996 Turbo bestaat uit McPherson veerpoten met schroefveren en een stabilisator. De besturing is bekrachtigd en met drie omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts vrij direct te noemen. Achter heeft de auto een onafhankelijke ophanging. Het onderstel van de Turbo is met 10 mm verlaagd ten opzichte van de ‘gewone’ 996. Daarnaast heeft de 996 Turbo standaard het sportonderstel dat tegen meerprijs verkrijgbaar is op de 996 Carrera. De 996 Turbo is standaard voorzien van Porsche Stability Management systeem (PSM). Dit systeem grijpt door middel van remingrepen op een wiel in, als dit wiel grip verliest. Als de remingreep niet afdoende is, zorgt het PSM ervoor dat er minder aandrijfkracht naar het wiel wordt gestuurd. De combinatie van vierwiel aandrijving, PSM en het sportonderstel geven de 996 Turbo een uitstekende actieve veiligheid. Voor een auto met het snelheidspotentieel als de 996Turbo is het natuurlijk fijn om goede remmen aan boord te hebben. De standaard remmen van de Turbo zijn geventileerde schijfremmen met remklauwen met vier zuigers. De diameter van de schijven is 330 mm voor en achter. Tegen meerprijs zijn keramische remschijven leverbaar. Deze Porsche Ceramic Composite Brakes wegen 50% minder dan de gewone remmen en verlagen het onafgeveerde gewicht dus aanzienlijk. De keramische remmen zijn aan de voorkant uitgerust met zes zuigers en hebben voor en achter gele remklauwen. De PCCB remmen verkorten niet zozeer de remweg, maar blijven wel langer ‘hard’ onder extreme belasting. Fading treedt bij PCCB remmen niet op. De velgen van de 996 Turbo zijn mooie vijfspaaks exemplaren van 18 inch. De achterbanden hebben de maat 295/30 ZR 18, terwijl de voorwielen rubber hebben in de maat 225/40 ZR 18.
Prestaties
De 996 Turbo is ontwikkeld om superprestaties te combineren met comfort en alledaagse bruikbaarheid. De topsnelheid van de auto ligt op 305 km/h. Sprinten vanuit stilstand tot een snelheid van 100 km/h kost 4,2 seconden. De sprint tot 100 mijl per uur (160 km/h) neemt 9,3 in seconden in beslag. De tussensprint van 80 tot 120 km/h kan de 996 Turbo in de vijfde versnelling volbrengen in 4,8 seconden. Als er wordt gekozen voor de Tiptronic S versnellingsbak moet er iets ingeleverd worden qua prestaties. De topsnelheid ligt met 298 km/h 7 km lager en de acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 0,6 seconde meer tijd. Het gemiddelde verbruik van de geblazen 996 is 12,9 liter per 100 km (1 op 7,8), wat 18% gunstiger is dan het verbruik van zijn voorganger.
Spottersinfo
De 911 996 Turbo is van de 996 Carrera te onderscheiden door:
– andere voorkant met grote, rechthoekige koelopeningen;
– rondere en langere neus (om een extra radiator te kunnen onderbrengen);
– vijfspaaks velgen van 18 inch;
– grote koelopeningen in de achterschermen, vóór de achterwielen;
– bredere achterschermen;
– grote, uitschuifbare dubbele achterspoiler;
– andere achterbumper met koelopeningen aan de zijkanten;
– typeplaatje Turbo op de motorkap.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 (996) Turbo (2000-2006) |
Motor | 6-cilinder boxer motor, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.600 cc |
Turbo | Ja, met intercooler |
Vermogen | 420 pk / 6.000 tpm |
Koppel | 560 Nm / 2.700 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of Sequentiële Tiptronic automaat met 5 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 305 km/h (handbak) 298 km/h (Tiptronic) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,2 seconden (handbak) 4,9 seconden (Tiptronic) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.435 mm |
Breedte | 1.830 mm |
Hoogte | 1.295 mm |
Gewicht | 1.540 kg. (handbak) 1.585 kg. (Tiptronic) |
Productiejaren | 2000-2006 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 168.239 (prijs handbak in 2000 in Nederland) € 184.240 (prijs handbak in 2006 in Nederland) € 175.448 (prijs Tiptronic in 2000 in Nederland) € 188.886 (prijs Tiptronic in 2006 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 50.000 |
© 2012-2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.