De Audi TT RS werd in maart 2009 onthuld op de autosalon van Genève. Op basis van de kleine coupé was eerder al een S versie verschenen. Daarboven was nog plaats voor een snellere versie. De TT RS werd niet alleen als coupé leverbaar, maar ook als roadster. In 2010 kreeg de TT een minieme facelift. In oktober 2014 werd de productie van de TT RS (MkII) gestaakt. Het nieuwe model TT was niet meteen als RS leverbaar. De opvolger van dit model TT RS verschijnt waarschijnlijk in 2016.
Exterieur
Aan de buitenkant zijn de nodige details waar te nemen die de RS doen onderscheiden van de mindere TT’s. De grote single frame grille van de RS heeft een honingraatstructuur en de luchtinlaten onder de koplampen hebben drie horizontale lamellen. Verder heeft de RS een andere voorspoiler. De spiegelkappen van de snelste TT hebben een matte aluminiumtint. Aan de achterkant heeft de auto twee ovale uitlaten (handelsmerk van Audi RS modellen) en een diffusor. Op de achterklep is een flinke achterspoiler gemonteerd. En natuurlijk ontbreken de TT RS badges niet. Eén zit op de grille en één op het kofferdeksel. Speciaal voor de RS ontworpen velgen met 7 dubbele spaken maken het plaatje af. Later werden andere velgen met vijf spaken leverbaar, uitgevoerd in een matte tint.
Interieur
Het interieur van de TT RS is zeker sportief te noemen. Grote, met alcantara en leer beklede kuipstoelen en een RS logo erin verweven geven veel zijdelingse steun bij stevig bochtenwerk. Er is een sportstuur met een dikke rand en een afgeplatte onderkant gemonteerd. Ook de pedalen zijn niet vergeten; deze zijn uitgevoerd in aluminium. De klokkenwinkel is compact uitgevoerd met twee grote meters en daartussen twee kleine meters. Middenin het dashboard zijn drie ronde ventilatieopeningen een typische kenmerk van een Audi TT dashboard. Daaronder is een scherm te zien voor navigatie en dergelijke. De TT kan worden geleverd met een Proline pakket. Dat bestaat uit een alarmsysteem, Bose Surround sound en een Audi radio/cd en navigatie systeem.
Aandrijflijn
Voor de motorisering grijpt Audi bij de TT RS terug op een oud concept: een vijfcilinder motor met turbo. Onder het kleine motorkapje is een 2,5 liter TFSI motor gepropt die een maximaal vermogen levert van 340 pk. Het maximale koppel van de vijfcilinder is 450 Nm. De TT RS is uitgerust met een Sport knop die zorgt voor een snellere gasrespons en een sportiever uitlaatgeluid. Bij de introductie was de TT RS alleen met een handgeschakelde zesbak leverbaar. In 2011 werd ook de automatische S-tronic bak leverbaar in de TT RS. Dit is Audi’s versnellingsbak met dubbele koppeling, die volledig automatisch kan schakelen, maar ook door middel van flippers achter het stuur kan worden bediend. De aandrijving wordt overgebracht op alle vier de wielen.
Onderstel
Het onderstel is door Quattro GmbH ook aangepast op de hogere snelheden. De afstemming van het onderstel is steviger en ook de remmen zijn aangepast. De ophanging voor bestaat uit McPherson veerpoten met driehoeksdraagarmen. Achter is een viermaal geleide achteras met gescheiden vering en demping gemonteerd. Voor en achter heeft de TT stabilisatoren. De remschijven vóór meten 370 millimeter, achter zijn de 310 millimeter groot. Ten opzichte van de gewone TT is de auto met 10 mm verlaagd. De wielen van de RS zijn standaard 18 inch groot. De bandenmaat is 245/40 R 18. Tegen meerprijs zijn velgen van 19 of 20 inch leverbaar.
Prestaties
De kleine TT RS heeft een aardige gewichts-/pk-verhouding (4,3 kilo per pk) en is mede daardoor tot behoorlijke prestaties in staat. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 4,6 seconden in de handgeschakelde versie. Als de TT RS is uitgerust met een S-tronic versnellingsbak wordt de sprinttijd met 0,3 seconden verkort. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Desgewenst kan de begrenzing worden ingesteld op 280 km/h. Het brandstofverbruik is gemiddeld 9,2 liter per 100 km voor de handgeschakelde versie en 8,4 liter per 100 km voor de automaat.
Spottersinfo
De TT RS is van een TT te onderscheiden door:
– andere grille met honingraatstructuur;
– TT RS logo in de grille;
– andere voorspoiler;
– grote luchtinlaten onder de koplampen;
– RS velgen met 7 dubbele spaken;
– RS logo op de remklauwen;
– twee ovale uitlaten;
– diffusor achter;
– grote achterspoiler;
– TT RS logo op het kofferdeksel.
Trivia
De TT RS was te verkrijgen in acht kleuren, waarvan er vier exclusief waren voorbehouden aan de RS. Dat waren Daytona Gray, Mugello Blue, Sepang Blue en Suzuka Gray.
Merk | Audi |
---|---|
Type | TT RS (MkI) (2009-2010) |
Motor | 5-cilinder, voorin geplaatst, vier kleppen per cilnder |
Cilinderinhoud | 2.480 cc |
Turbo | Ja, met intercooler |
Vermogen | 340 pk / 5.400 tpm |
Koppel | 450 Nm / 1.600 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of (vanaf 2011) S-tronic automaat met 7 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,6 seconden (handbak) 4,3 seconden (S-tronic) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.198 mm |
Breedte | 1.842 mm |
Hoogte | 1.342 mm |
Gewicht | 1.450 kg. |
Productiejaren | 2009-2010 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 76.990 (prijs handbak in 2009 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.