Porsche 968 CS (1992-1995)

Introductie

In 1991 verscheen de Porsche 968, als opvolger van de succesvolle 944. De 968 bracht Porsche niet het succes waarop was gehoopt. Een punt van kritiek was dat de auto wat te duur was en aan de zware kant was. Porsche stelde daarom eind 1992 een uitgeklede en lichtere variant voor, genaamd Club Sport (ofwel CS). Vanaf voorjaar 1993 was de 968 CS leverbaar. In Groot-Brittannië is een bijzondere uitvoering van de CS leverbaar geweest, onder de naam  ‘Sport’. In 1995 werd de productie van de 968 CS gestaakt. Er zijn in totaal 1.923 stuks gebouwd . Een directe opvolger heeft de 968 (CS) niet.  Tegenwoordig is de 968 een stuk geliefder en realiseren Porsche liefhebbers zich dat de 968 veel (rij-)kwaliteit biedt.

Exterieur

De 968 is de opvolger van de 944 en deelt onderhuids veel techniek met zijn voorganger. De carrosserie lijkt ook veel op de 944, maar is wat vierkanter en strakker. Het silhouet is heel kenmerkend met de lage lange motorkap, de relatief lange achteroverhang en de grote achterruit. De voorkant is typisch jaren 90 Porsche design. De auto heeft klapkoplampen, die niet geheel wegzinken in de koets. De gecombineerde richtingaanwijzers en mistlampen lopen om de hoeken van de voorbumper, zoals ook de 928 uit die tijd en de 911 964 dat hebben. Tussen de mistlampen, boven de kentekenplaat is een smalle luchtinlaat. Onderin de voorbumper is een grote luchtinlaat met een horizintale lamel. Opvallend bij de CS versie is dat de velgen standaard in de carrosseriekleur zijn gespoten, al hebben veel eigenaren voor een andere kleur gekozen.  Op de zijkanten  is in grote letters de naam Club Sport te zien, in rood, wit of zwart. Er kon voor gekozen worden om dit achterwege te laten. De achterkant van de CS heeft een grote spoiler op het kofferdeksel.  Onder de achterspoiler is het typeplaatje 968 CS te zien.  Een achterruitenwisser ontbreekt op de CS. De 968 CS was eerst leverbaar in vijf verschillende kleuren: Schwarz, Guards Red, Speed Yellow, Maritim Blau en Grand Prix White. Later werden de kleuren Amaranth Violet, Iris Blue, Midnight Blue en Polar Silver leverbaar.

Interieur

De 968 CS is van binnen eenvoudiger uitgevoerd dan de gewone 968. Enerzijds is dit om gewicht te besparen, maar de belangrijkste reden is kostenbesparing. De prijs van de 968 CS lag 17% lager dan die van de 968. Standaard heeft de 968 CS geen radio (wel tegen meerprijs leverbaar). Radiovoorbereiding en twee speakers in de deuren waren wel standaard. De ramen en de buitenspiegels moeten met de hand worden bediend. De gewone 968 heeft standaard een schuifdak, de 968 CS niet. Airco ontbreekt eveneens in de 968 CS. De ontbrekende zaken waren wel optioneel bij te bestellen. Er bestaan daarom 968 Club Sport uitvoeringen die feitelijk gelijk zijn aan de standaard 968. De stoelen in de CS zijn Recaro sportstoelen, waarvan de achterkant van glasfiber is dat in de kleur van de carrosserie is gespoten. De CS is een echte tweezitter. Achterin is de auto voorzien van lichtgewicht materiaal in plaats van de gewone bekleding. Het stuur wijkt ook af van de gewone 968. In de CS zien we een driespaaks sportstuur met een dikkere rand en zonder airbag.

968 CS interieur

Aandrijflijn

Motorisch is de 968 CS gelijk aan de 968. Dit betekent dat er voorin een viercilinder lijnmotor ligt. Deze motor is een doorontwikkeling van de krachtbron van de 944. De viercilinder heeft een forse inhoud van 3,0 liter. De motor is overvierkant, met een boring van 104 mm en een slag van 88mm. Voordeel hiervan is dat de motor een hoog vermogen heeft, omdat hij makkelijk toeren kan maken en een goede ademhaling heeft door de grote kleppen. Het maximale vermogen is 240 pk (177 KW), dat geleverd wordt bij 6.200 toeren. Het maximale koppel is 305 Nm, bij 4.100 tpm. De motor is voorzien van Porsche’s VarioCam, wat staat voor variabele kleptiming.  Het voordeel van dit systeem is dat het de trekkracht bij lagere toerentallen verbetert, zonder dat het ten koste gaat van het vermogen bij hogere toerentallen.  De inspuiting van brandstof geschiedt door een Bosch brandstofinjectie systeem dat volledig geïntegreerd is met het Motronic M2.10.1 motormanagement systeem. In de 968 CS is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Voor zover ik weet is de Tiptronic automaat niet geleverd in de Club Sport. Tegen meerprijs kon de 968 CS worden uitgerust met een Torsen sperdifferentieel.

968 CS motor

 

Onderstel

De wielophanging van de 968 (CS) is rondom onafhankelijk, met McPherson veerpoten voor en langsarmen achter. Het onderstel van de CS is 20 mm verlaagd ten opzichte van de standaard 968. Qua stijfheid van de veren houdt de 968 het midden tussen een 944 S2 en de Turbo . De remmen zijn rondom geventileerde schijven, met ABS van Bosch. De in carrosseriekleur gespoten velgen hebben de maten 7,5J x 17 en 9J x 17. Eromheen liggen banden met de maten 225/45 ZR 17 en 255/40 ZR 17.

Als optie was een Sport pakket leverbaar. Dit omvatte stijvere veren, schokbrekers en stabilisatorstangen, doorboorde remschijven (van 304 mm) en een Torsen sperdifferentieel.

Prestaties

De prestatie van de 968 CS zijn officieel gelijk aan de 968. Maar gelet op het lagere gewicht van minimaal 50 kilogram, en vergeleken met uitvoeringen met veel opties oplopend tot 100 kilogram, ligt het voor de hand dat de 968 CS beter presteert. De officiële topsnelheid is 250 km/h. Voor de acceleratie van 0 tot 100 km/h wordt 6,5 seconden opgegeven.  In werkelijkheid zal de 968 CS tweetiende seconde sneller de 100 km/h bereiken en ligt de topsnelheid op 256 km/h. De reden dat de fabrieksopgave van de 968 CS gelijk is aan de 968 is dat op deze manier geen nieuwe typegoedkeuring nodig was. Het gemiddelde verbruik van de auto bedraagt 10,3 liter per 100 km (ofwel 1 op 9,7).

Spottersinfo

De 968 CS kan van de 968 onderscheiden worden door:

– velgen in de carrosseriekleur gespoten;

– opschrift Club Sport op de zijkanten;

– ontbreken van koplampsproeiers;

– ontbreken van een achterruitenwisser;

– typeplaatje 968 CS op de achterklep;

– achterspoiler in carrosseriekleur;

– Recaro stoelen met rugleuning in de kleur van de auto;

– deurpanelen van de 944 S2;

– driespaaks stuur met dikkere rand (geen airbag);

– ontbreken van een klok in het dashboard;

– afwijkende middenconsole.

 

Trivia

De 968 is geproduceerd in de Porsche fabriek in Zuffenhausen, terwijl de voorganger 944 geproduceerd werd in de Audi fabriek in Neckarsulm.

 

MerkPorsche
Type968 Club Sport (1992-1995)
Motor4-cilinder lijnmotor, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud2.990 cc
TurboNee
Vermogen240 pk / 6.200 tpm
Koppel305 Nm / 4.100 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (officieel)
Acceleratie 0 -100 km/h6,5 seconden (officieel)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.320 mm
Breedte1.735 mm
Hoogte1.255 mm
Gewicht1.320 kg.
Productiejaren1993-1995
Productieaantal1.923 (waarvan 179 RHD). Inclusief 306 exemplaren die als 'Sport' zijn geleverd.
Nieuwprijs€ 62.576 (prijs in Nederland)
Huidige waardeCirca € 25.000 - € 30.000

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.