Audi RS4 Avant (B7) (2006-2008)

Als eerste variant van de RS4 serie op het B7 platform verscheen de sedan. In februari 2006 kondigde Audi twee nieuwe varianten aan van de RS4; de Avant en de cabriolet. Technisch zijn de sedan en de Avant grotendeels gelijk aan elkaar. In 2008 werd de productie van de RS4 Avant gestaakt.  De RS4 Avant op basis van het B8 platform werd in 2012 geïntroduceerd.

Exterieur

De uiterlijke verschillen tussen de RS4 en een gewone A4 zijn enerzijds subtiel, maar anderzijds toch niet te missen. Aan de voorkant zien we een andere grille met honingraatstructuur en een andere voorbumper met spoiler en drie extra luchtinlaten onder de grille. Aan de zijkanten van de voorbumper zijn kieuwen te zien. De spatborden voor en achter zijn uitgebouwd om plaats te bieden aan de brede banden. De spoorbreedte van de RS4 is ook groter dan van de A4 (37 mm voor en 47 mm achter).  De velgen zijn speciaal voor de RS4 ontworpen en hebben zeven dubbele spaken. De spiegelkappen zijn verchroomd. De achterkant is relatief bescheiden gehouden met een subtiele kofferbakspoiler. Wel steken er twee grote ovalen uitlaten onder de auto uit. Tenslotte is aan de typeplaatjes “RS4” in de grille, op de zijkanten en achterop het kofferdeksel te zien om welke Audi het gaat.

Interieur

Van binnen oogt de RS4 een stuk sportiever dan een gewone A4. Het dikke sportstuur met de afgeplatte onderkant springt meteen in het oog. Het instrumentarium is grotendeels ongewijzigd, alleen is tussen de twee grote meters het RS4 logo aangebracht. Het middendeel van het dashboard biedt plaats aan de radio en de bedieningsknoppen voor ventilatie en airco. Over het dashboard en de portieren lopen koolstofvezel  accentlijsten. Plaatsnemen kan op twee indrukwekkende sportstoelen die bekleed zijn met leer en waar het RS4 logo is verwerkt.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

Waar de vorige RS4 een V6 biturbo onder de kap had, gooit de RS4 B7 het over een andere boeg. De aandrijving komt nu van een atmosferische 4,2 liter V8 motor, die goed is voor 420 pk. De V8 is een lekkere toerenmachine en kent een maximaal toerental van 8.250. Het maximale koppel van de motor is 430 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Het motorvermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen. De vierwielaandrijving verhoogt weliswaar het gewicht, maar zorgt voor meer grip in snelle bochten. Met deze filosofie volgt Audi een andere weg dan de gedoodverfde concurrenten BMW en Mercedes-Benz, die beiden vasthouden aan achterwielaandrijving. Een Torsendifferentieel verdeelt de kracht van de Audi over de voor- en achterwielen. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde 6-bak. Een (semi-) automaat is niet geleverd in deze RS4.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Onderstel

Het onderstel van de RS4 beschikt over de nodige elektronica om de boel in het gareel te houden. Er is een herziene uitvoering van het ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) opgenomen, waarin het ABS, het EBD (elektronische remkrachtverdeling) en ASR (aandrijfslipregeling) zijn geïntegreerd. Verder is de Audi uitgerust met Dynamic Ride Control (DRC) dat overhel- en rolbewegingen van de carrosserie tegengaat. De RS4 is 30mm verlaagd ten opzichte van de A4. De remmen van de RS4 zijn ook indrukwekkend. De firma Brembo levert de 365mm grote geperforeerde en geventileerde schijven met remklauwen met acht zuigers. Tegen meerprijs waren keramische remschijven lever-baar (Audi Ceramic). Deze schijven hebben een diameter van 380 mm en hebben zes zuigers.

Prestaties

Presteren doet de RS4 Avant als een echte sportwagen. Het sprintje van 0 tot 100 km/h kost slechts 4,9 seconden (een tiende seconde langzamer dan de RS4 Sedan). Accelereren van stilstand tot 200 km/h neemt 16,9 seconden in beslag. De topsnelheid is wel elektronisch begrensd op 250 km/h.  Tegen meerprijs kan de begrenzing worden verhoogd tot 280 km/h. Bij de meerprijs inbegrepen is een (verplichte) rijtraining.

Spottersinfo

De RS4 is ten opzichte van een A4 te onderscheiden door:

– andere grille met honingraatstructuur;

– andere voorbumper met extra luchtinlaten en kieuwen aan de zijkanten;

– uitgeklopte wielkasten voor en achter;

– sideskirts;

– speciale velgen met zeven dubbele spaken;

– verchroomde spiegelkappen;

– achterspoiler op het kofferdeksel;

– twee ovale uitlaten;

– typeplaatjes “RS4” in de grille, op de zijkanten en achterop.

 

MerkAudi
TypeRS4 Avant (B7) (2006-20080
MotorV8, voorin geplaatst
Cilinderinhoud4.163 cc
TurboNee
Vermogen420 pk / 7.800 tpm
Koppel430 Nm / 5.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.586 mm
Breedte1.772 mm
Hoogte1.427 mm
Gewicht1.710 kg.
Productiejaren2006-2008
Productieaantal
Nieuwprijs€ 109.540 (prijs in 2006 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.