Twee jaar na het verschijnen van de Maserati Quattroporte Sport GT introduceerde het Italiaanse merk de Quattroporte Sport GT S, als nog sportievere variant. De Sport GT S maakte zijn showdebuut op de IAA in Frankfurt in september 2007. Ten opzichte van de Quattroporte en de Quattroporte Sport GT heeft de Sport GT S enkele uiterlijke kenmerken die hem een nog iets agressiever uiterlijk geven. Daarnaast heeft de Sport GT S een aangepast onderstel. Motorisch verschilt de GT S niet van de overige modellen uit de Quattroporte reeks. In 2008 werd de Quattroporte optisch en technisch herzien, waarbij ook de Sport GT S werd aangepakt.
Exterieur
De Quattroporte is met een lengte van iets meer dan vijf meter het grootste model van Maserati. De vijfde generatie is ongeveer een halve meter langer dan zijn voorganger. Ondanks zijn omvang is het een elegante auto, maar wel één die ook kracht uitstraalt. De voorkant wordt gedomineerd door een geprononceerde grote grille, met het typische Maserati knikje in de bovenrand en een groot drietand logo. De Sport GT S heeft een grille met zwartchroom gaas, in plaats van horizontale lamellen. De koplampen zijn vrij onopvallend qua formaat en design, zodat de voorkant niet heel druk overkomt. In de voorspatborden heeft de QP aan weerszijden drie luchtuitstroomopeningen die voorzien zijn van een chroomrand. De taillelijn van de auto loopt golvend op naar achteren en heeft ter hoogte van de achterportieren een mooie knik. Het achterste deel van de achterportieren is bijzonder vormgegeven. De raamomlijstingen van de Sport GT S zijn uitgevoerd in zwart. Op de C-stijlen is het drietand logo aangebracht. De achterkant van de Quattroporte is vrij clean gestileerd. De vier grote ronde uitlaten geven wel aan dat het om een auto van een serieus kaliber gaat. Bij de Sport GT S zijn de uitlaten zwart van kleur. De achterlichten zijn niet het sterkste punt van het design en doen aan de lichten van een Daewoo denken. Op het kofferdeksel is in grote letters Maserati te lezen.
Interieur
De vijfde generatie Quattroporte biedt zijn inzittenden veel meer ruimte dan zijn voorganger. Met name de beenruimte achterin is er flink op vooruit gegaan. De aankleding van het interieur van de Sport GT S kenmerkt zich door de toepassing van koolstofvezel, waar we normaal gesproken hout zien in een Maserati. De voorstoelen en achterbank en de binnenkant van de portieren zijn bekleed met een combinatie van fraai Poltrona Frau leer en alcantara. In de hoofdsteunen is het drietand logo in het leer aangebracht. Het dashboard is opvallend vormgegeven. In het midden is een grote strook koolstofvezel te zien, waarop diverse units voor de ventilatieroosters, het scherm voor het navigatiesysteem, de bediening van de elektrische ramen en de stereo-installatie zijn gemonteerd. Het stuur is een met alcantara bekleed driespaaks sportstuur met diverse bedieningsknoppen. Het instrumentarium heeft twee grote meters voor toerental en snelheid en twee kleine meters voor olietemperatuur en brandstofvoorraad en valt op door de blauwe achtergrond van de meters. De versie met de Cambiocorsa versnellingsbak heeft een klein pookje op de middenconsole en schakelflippers achter het stuur. De Sport GT S heeft geperforeerde aluminium racepedalen.
Aandrijflijn
De Maserati Quattroporte wordt aangedreven door een 4,2 liter grote V8 motor. Het blok ligt in de lengterichting voorin en is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. De Quattroporte is opgebouwd volgens het transaxle principe, wat inhoudt dat de motor voorin ligt (achter de vooras) en de versnellingsbak en het differentieel in de achtertrein zijn opgenomen. De lichtmetalen V8 levert een maximaal vermogen van 400 pk, bij 7.000 toeren. Het maximale koppel is 460 Nm bij 4.250 toeren, maar bij 2.500 toeren is al 360 Nm beschikbaar. De V8 komt aan deze mooie getallen door een configuratie van vier kleppen per cilinder met vier bovenliggende nokkenassen.
Onderstel
Het onderstel van de Quattroporte V is rondom onafhankelijk met dubbele driehoekige draagarmen. De auto is uitgerust met de tweede generatie van de Skyhook adaptieve demping, dat rekening houdt met de gasklep en de stuurhoek, waardoor het systeem nog sneller reageert om de dempers in de goede stand te houden. De dempers kennen een sportstand, waarbij ook de versnellingsbak meteen in de sportstand komt. In de Quattroporte Sport GT S zijn de schokdempers en veren stijver afgesteld. De Sport Gt S heeft een onderstel dat aan de voorkant 10 mm is verlaagd terwijl de achterkant 25 mm lager ligt. Mede dankzij de brede banden heeft de QP veel grip, die wel verbroken kan worden door een stevige dot gas. De auto heeft een uitschakelbare stabiliteitscontrole, maar ook met deze veiligheidsvoorziening ingeschakeld is overstuur mogelijk. Remmen doet de Quattroporte door middel van een aangepast Brembo remsysteem dat gemaakt is van een combinatie van gietijzer en aluminium. ABS is uiteraard standaard aanwezig. De Quattroporte Sport GT S onderscheidt zich door donker verchroomde velgen van 20 inch, met een speciaal ontwerp met zeven spaken. De bandenmaat van de Pirelli voorbanden is 245/35 ZR 20 en de achterbanden hebben de maat 295/30 ZR 20.
Prestaties
De 400 pk sterke Maserati is in staat om in 5,6 seconden te accelereren vanuit stilstand tot 100 km/h. Als de omstandigheden het toelaten kan de Italiaan doorstomen tot een topsnelheid van 270 km/h. De tussenacceleratie van 80 tot 120 km/h in de derde versnelling rondt de Maserati af in 3,6 seconden. Om te vertragen tot stilstand vanaf 100 km/h heeft de Quattroporte aan een kleine 37 meter genoeg. Een nadeel van de Quattroporte is dat hij vrij dorstig is. Het gemiddelde verbruik ligt op 1 op 6,8 (14,7 liter per 100 km). De CO₂ uitstoot is 345 g/km. Bij de introductie heeft Maserati overwogen om een dieselvariant op de markt te brengen, maar die is uiteindelijk nooit verschenen.
Spottersinfo
De Quattroporte Sport GT S is van de Quattroporte Sport GT te onderscheiden door:
– gaasgrille in zwartchroom;
– zwarte raamomlijsting;
– deurgrepen in carrosseriekleur;
– twee dubbele uitlaatpijpen uitgevoerd in zwart;
– 20 inch velgen met zeven spaken in donker chroom;
– geen logo op de B-stijlen;
Trivia
De Maserati Quattroporte was leverbaar in vijftien verschillende carrosseriekleuren. De leren bekleding kon geleverd worden in tien kleuren, met dertien kleuren voor de stiksel. Het dashboard kon tenslotte in tien kleuren en met verschillende houtsoorten geleverd worden. Deze keuzemogelijkheden leiden ertoe dat Maserati meer dan een miljoen Quattroportes zou kunnen bouwen, zonder dat er twee gelijk waren qua kleuren.
Merk | Maserati |
---|---|
Type | Quattroporte Sport GT S (V) (2007-2008) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 4.244 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 400 pk / 7.000 tpm |
Koppel | 460 Nm / 4.250 tpm (sequentiële automaat) |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 270 km/h (sequentiële automaat) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,6 seconden (sequentiële automaat) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 5.052 mm |
Breedte | 1.895 mm |
Hoogte | 1.425 mm |
Gewicht | 1.880 kg. (sequentiële automaat) |
Productiejaren | 2007-2008 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 171.093 (prijs in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.