Twee jaar na de introductie van de XKR kwam Jaguar met een speciale uitvoering van de snelste coupé: de XKR Silverstone. Dit model is genoemd naar het beroemde Engelse circuit. De aanleiding voor deze speciale uitvoering was Jaguars terugkeer naar de Formule 1. Motorisch verschilt de XKR Silverstone niet van de reguliere XKR. Uiterlijk en in het interieur zijn er wel diverse aanpassingen. Er is zowel een Coupé als een Convertible leverbaar geweest in de Silverstone uitvoering. Er zijn 100 exemplaren van de coupé versie gebouwd.
Exterieur
De XKR Silverstone heeft enkele uiterlijke aanpassingen ondergaan ten opzichte van de XKR. De Silverstone heeft speciale hoogglans lak en Silverstone logo’s voor en achter. Verder onderscheidt deze bijzondere versie zich door de 20 inch grote vijfspaaks velgen. De gaasgrille die de XKR heeft in plaats van de gewone XK zit ook op de Silverstone. De kofferbakgreep is bij de Silverstone verchroomd, net als bij de XK, waar de XKR een in carrosseriekleur gespoten exemplaar heeft. Er is wel weer een subtiele spoiler op het kofferdeksel, die er niet alleen is ter verfraaiing, maar ook zorgt voor meer neerwaartse druk bij hogere snelheden en een betere rechtuit stabiliteit. De XKR Silverstone is verder natuurlijk net zo’n sierlijke en elegante coupé als zijn XK/XKR broers.
Interieur
De binnenkant van de XKR verraadt niet meteen het snelheidspotentieel van de auto. Het interieur is zeer luxe aangekleed met hout en leer. Het dashboard is grotendeels van glimmend Esdoorn hout. Achter het stuur zijn de meters diep verzonken in hun houten behuizing. In het midden van het dashboard zijn nog drie kleinere meters opgenomen. Daaronder is de bediening voor airco en stereo en dergelijke te vinden. De keuzehendel van de automatische versnellingsbak woont in de kenmerkende J-gate. Het stuurwiel van de XKR is deels van hout en deels met leer bekleed. In het hart van het stuur is de airbag ondergebracht met een groot XKR opschrift. De sportstoelen zijn uiteraard ook met leer bekleed en ze zijn elektrisch te verstellen. De bekleding van de Silverstone heeft rode stiksels. De zitplaatsen achterin zijn ook met fraai leer afgewerkt.
Aandrijflijn
De krachtbron die de XKR Silverstone aandrijft is dezelfde als die van de XKR. Het is een 4,0 liter grote V8 motor, die wordt bijgestaan door een Eaton compressor met twee vloeistofgekoelde tussenkoelers. Mede daardoor is de motor goed voor 370 pk bij 6.150 toeren per minuut. Het maximale koppel is 525 Nm bij 3.600 tpm. Aan de motor is een automatische versnellingsbak gekoppeld met vijf versnellingen. Een handgeschakelde versnellingsbak is niet leverbaar. De automaat kan desgewenst wel handmatig in de tweede, derde of vierde versnelling worden geschakeld, door de hendel links in een apart schakelpatroon te voeren. De automatische bak wordt door Jaguar trouwens ingekocht bij Mercedes-Benz, waar de versnellingsbak gebruikt werd in de S600. De XKR is net als zijn sedan broer XJR aangedreven op de achterwielen.
Onderstel
De wielophanging van de XKR is rondom onafhankelijk met voor draagarmen van ongelijke lengte. De XKR is standaard voorzien van CATS (Computer Active Technology Suspension), het automatische, adaptieve dempersysteem, met Bilstein dempers. Traction control en stabiliteitscontrole zijn standaard aanwezig op de XKR. Deze elektronische hulpsystemen zijn uitschakelbaar, zodat lekker dwars gaan met de Jag ook mogelijk is. De remmen zijn ten opzichte van de XKR aangepast en hebben een groter formaat. De auto heeft rondom geventileerde Brembo schijfremmen die worden bijgestaan door ABS. Het schoeisel van de XKR zijn Pirelli P Zero’s, waarvan de voorbanden de maat 255/35 R20 hebben en de achterbanden 285/30 R20. Het onderstel van de XKR Silverstone is verlaagd en stugger dan dat van de XKR. Tevens zijn de stabilisatoren stijver. De snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging van de XKR Silverstone is anders afgesteld om meer stuurprecisie te verkrijgen.
Prestaties
Met 370 pk onder de kap en een wagengewicht van ruim 1.600 kilogram komt de XKR aan alleszins acceptabele prestaties. Een stoplichtsprint vanuit stilstand naar 100 km/h neemt 5,4 seconden in beslag. De acceleratie van 0 tot 240 km/h neemt een kleine 34 seconden in beslag. Desgewenst stoomt de Jaguar XKR door tot zijn elektronische begrensde topsnelheid van 250 km/h. De begrenzer schijnt door een trucje te kunnen worden omzeild. De grap is om de automatische versnellingsbak in de vierde versnelling te houden en door te accelereren tot 250km/h. Als dan pas wordt opgeschakeld naar de vijfde versnelling, haalt de Jaguar stiekem 270 km/h.
Het brandstofverbruik valt met een gemiddelde van 12,5 liter per 100 km (1 op 8) nog wel mee. De CO₂ uitstoot is 302 g/km, wat met zich meebrengt dat de auto in Nederland energielabel G krijgt (de meest vervuilende categorie).
Spottersinfo
De XKR Silverstone is van een XKR te onderscheiden door:
– speciale hoogglans lak;
-Jaguar Silverstone logo op de motorkap;
– speciale 20 inch velgen met vijf spaken;
– kofferbakgreep verchroomd in plaats van in carrosseriekleur;
– Jaguar Silverstone logo op het kofferdeksel;
– rode accenten in het interieur (rode stiksels).
Trivia
De fabrieksaanduiding voor deze serie XKR (en XK) is X100.
Merk | Jaguar |
---|---|
Type | XKR (series I) Silverstone (2000-2001) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Turbo | Compressor |
Vermogen | 370 pk / 6.150 tpm |
Koppel | 525 Nm / 3.600 tpm |
Versnellingsbak | Automaat met 5 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,4 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.760 mm |
Breedte | 1.829 mm |
Hoogte | 1.296 mm |
Gewicht | 1.640 kg. |
Productiejaren | 2000-2001 |
Productieaantal | 100 |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde | Circa € 20.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.