Ferrari 360 Spider (2000-2005)

Iets meer dan een jaar na de introductie van de 360 Modena stelde Ferrari de open variant van de 360 voor. Deze 360 Spider is de opvolger van de uit 1995 stammende F355 Spider. Het golvende design van de 360 met zijn welvende achterspatborden komt uitermate goed tot zijn recht bij de 360 Spider. Pininfarina is verantwoordelijk voor het ontwerp van de 360 Spider. In 2005 wordt de 360 Spider opgevolgd door de F430 Spider.

Exterieur

De open variant van de Ferrari 360 vertoont veel gelijkenis met de gesloten 360 Modena. De carrosserie weegt ondanks de verstevigingen en de elektrische kapconstructie maar 60 kilo mee dan die van de coupé.  Een gewichtsbesparend element is de achterruit die niet van glas is, maar van kunststof. Naast gewichtsbesparing was er nog een reden om de achterruit niet van glas te maken. Namelijk dat dat niet te combineren viel met de glazen motorkap. En dat is juist één van de opvallendste kenmerken van de Ferrari 360. De kap gaat volledig automatisch open of dicht in 28 seconden. Het doek van de cabriokap is leverbaar in vier kleuren.

Interieur

Het interieur van de 360 Spider is natuurlijk rijk voorzien van mooie materialen. De sportstoelen zijn bekleed met leer en hebben een design met rechte lijnen. Op de middenconsole is in de handgeschakelde versie de klassieke lange pook in de open schakelcoulisse te zien. In de versie met de F1 bak pronkt een klein pookje met daarnaast twee knoppen op de middenconsole.

In het midden van het dashboard zijn die ventilatieopeningen opgenomen met daaronder de radio. Daar weer onder zijn knoppen voor de bedieningen van de ventilatie, verwarming en airco.

Het instrumentarium heeft twee grote en drie kleine meters. Centraal is een grote toerenteller  opgenomen met rechts daarvan een grote snelheidsmeter. Links van de toerenteller zijn drie kleine meters te vinden voor de oliedruk, de olietemperatuur en de watertemperatuur.

Aandrijflijn

De motor van de 360 Spider is een 3,6 liter V8, die 400 pk levert bij 8.500 tpm. Per cilinder zijn vijf kleppen gemonteerd, zodat het totaal aantal kleppen maar liefst 40 bedraagt. De kleppen worden bediend door vier bovenliggende nokkenassen. De aangedreven wielen zijn uiteraard de achterwielen.

Wat het schakelen betreft kon de klant kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een semi-automatische F1 versnellingsbak. Die laatste versie kan volledig automatisch schakelen of er kan geschakeld worden door middel van flippers aan het stuur. Volledig automatisch is geen aanrader omdat de schakelmomenten langer duren dan wat pas bij een sportauto. Ook bij het schakelen met behulp van de flippers neemt de bak wel even tijd voor het schakelmoment.

Onderstel

De wielophanging voor en achter is onafhankelijk met dubbele draagarmen en schroefveren. Voor en achter zijn stabilisatorstangen aangebracht. De 360 Spider is rondom voorzien van geventileerde schijfremmen van 330 mm doorsnede, zowel voor als achter. De bandenmaat van de voorbanden is 215/45 ZR 18 en die van de achterbanden 275/40 ZR 18.

Prestaties

Het hogere gewicht van de Spider eist een minimale tol: de acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 0,3 seconde langer dan in de coupé, namelijk 4,6 seconden. De topsnelheid is met 290 km/h vijf kilometer lager dan die van de gesloten 360. Voor het verbruik maakte het extra gewicht kennelijk niet uit; zowel voor de 360 Modena als de 360 spider wordt een gemiddeld verbruik opgegeven van 17,9 liter per 100 km ( 1 op 5,6).

MerkFerrari
Type360 Spider (2000-2005)
MotorV8, middenmotor met 40 kleppen
Cilinderinhoud3.586 cc
TurboNee
Vermogen400 pk / 8.500 tpm
Koppel372 Nm/ 4.750 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat met 6 versnellingen en schakelflippers
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid290 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,6 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.477 mm
Breedte1.922 mm
Hoogte1.214 mm
Gewicht1.460 kg.
Productiejaren2000-2005
Productieaantal
Nieuwprijs€ 185.142 (introductieprijs in 2000 in Nederland)
€ 207.503 (prijs in 2005 in Nederland)
Huidige waarde

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.