Nadat Porsche in 1993 de nieuwe 911 coupé (993) had geïntroduceerd, was het in 1994 de beurt aan de 993 Cabriolet. De 993 is de opvolger van de 964 en is de vierde 911 Cabriolet (na de SC, de Carrera 3.2 en de 964). Bij de introductie beschikte de 993 nog over de 3,6 liter boxer motor met een vermogen van 272 pk. In 1996 kreeg de 993 de beschikking over een nieuwe motor die 285 pk levert. De 993 is de laatste Porsche 911 met een luchtgekoelde boxermotor. In 1997 ging de 993 Cabriolet uit productie. Zijn opvolger de 996 Cabriolet werd in 1998 in productie genomen.
Exterieur
Waar de 964 ten opzichte van diens voorganger een behoedzame stap vooruit was qua design, is het uiterlijk van de 993 bijna een breuk met het verleden te noemen. Eén van de meest typerende uiterlijke kenmerken van 30 jaar Porsche 911 historie vormden de rechtopstaande ronde koplampen in hun cilindervormige behuizingen die uitstaken boven de neergaande voorklep. Bij de 993 liggen de koplampen veel meer achterover en is het hoogteverschil tussen de bovenkant van de voorspatborden en de voorklep veel kleiner. Voorspatborden en voorklep gaan vrijwel naadloos over in een geïntegreerde voorbumper en voorspoiler. In de voorbumper zijn knipperlichten en mistlampen opgenomen. Over bijna de volle breedte van de voorspoiler lopen twee horizontale luchtinlaten. Op de hoeken van de voorspoiler zijn twee kleinere luchtinlaten voorzien.
De basisvorm van de zijkant is grotendeels hetzelfde gebleven. De achterspatborden zijn wel een stuk breder en de 993 heeft natuurlijk nieuw ontworpen velgen. Aan de achterkant valt vooral op dat de 993 breder is dan zijn voorgangers. De 993 Cabriolet heeft een volledig elektrisch bediende stoffen kap, die in geopende toestand als een dik pak boven de motorkap ligt. In gesloten toestand heeft de kap grote dode hoeken, waar bij de coupé de typische 911 zijruiten zitten. In de motorkap is een uitklapbare achterspoiler met zwarte horizontale lamellen opgenomen. De achterlichten lopen door in de achterspatborden en tussen die achterlichten zit een rode reflecterende baan met het opschrift Porsche. Nieuw aan de 993 zijn de twee ovale uitlaten, één links en één rechts.
Interieur
Het interieur van de 993 is minder ingrijpend aangepast ten opzichte van de 964 dan de buitenkant. Ook de 993 heeft het typische 91 dashboard, met de horizontale lijnen en de vijf grote ronde meters op een rij. De middelste meter is de toerenteller. Links van de toerenteller zit een meter voor oliedruk en olietemperatuur. Rechts van de toerenteller is de snelheidsmeter te zien. De meest linkse meter bevat wijzers voor benzinevoorraad en oliepeil. Helemaal rechts is een klok opgenomen. Het dashboard is verder de gebruikelijke rommelige hoeveelheid knopjes met verschillende formaten en ogenschijnlijk lukraak geplaatst. In de middenconsole zijn schakelaars geplaatst voor de elektrische raambediening en alarmverlichting. Het stuur is voorzien van een airbag en heeft daarom een nogal groot uitgevallen hart. Voorin bestaat het zitmeubilair uit fijne sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en leren bekleding. Achterin zijn twee noodzittingen voor kinderen of extra bagage. Het interieur ademt wel het typische 911 gevoel uit. Dat komt onder andere door de rechtop geplaatste voorruit, de middenspijl in de zijruiten en de relatief Spartaanse uitstraling van het interieur, ondanks de aankleding met leer. Het is overduidelijk een auto waar het rijden op de eerste plaats staat en luxe en comfort van minder belang is.
Aandrijflijn
De motor van de 993 is een evolutie van de motor van de voorganger 964. Het is een luchtgekoelde boxermotor met een inhoud van 3,6 liter. Plaatsing van de motor is uiteraard achterin. Nieuwigheden aan de motor zijn een lichtere krukasmassa door geoptimaliseerde zuigers en drijfstangen, een hydraulisch klepstotersysteem, Bosch M2.10 motormanagement, luchtmassameting door hittefilmsensor en een dubbel uitgevoerd uitlaatsysteem met twee onafhankelijke katalysatoren.
Het maximale vermogen van de boxer is 272 pk bij 6.100 toeren. Het koppel piekt bij 5.000 toeren en bedraagt maximaal 330 Nm. De uitlaatgassen van de 993 worden door twee uitlaten de buitenwereld in gestoten. Mede onder druk van de veranderende geluidseisen maakt de 993 een ander geluid dan het raspende geluid dat zo kenmerken is voor oudere 911’s.
Vanaf 1996 wordt de 993 geleverd met een aangepaste motor. Het is nog wel een 3.600 cc grote zescilinder boxermotor, maar die nu is voorzien van VarioRam, het systeem voor variabele kleptijden. Het voordeel van dit systeem is een vlakkere koppelcurve en een hoger koppel bij lagere en middentoeren. De nieuwe motor levert een vermogen van 285 pk, eveneens bij 6.100 toeren. Het maximale koppel is met 10 Nm toegenomen tot 340 Nm.
Aan de boxermotor is standaard een nieuwe handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld. Tegen meerprijs was een Tiptronic versnellingsbak met vier versnellingen leverbaar. Vanaf het modeljaar 1995 is de Tiptronic S versnellingsbak leverbaar. De 993 Carrera wordt aangedreven op de achterwielen.
Onderstel
De wielophanging is voor de 993 volledig herzien. Voor wordt gebruik gemaakt van een McPherson as met veerpoten. Een andere afstelling hiervan verbetert het rijgedrag van de 993, vergeleken met zijn voorganger. En waar de voorganger nog een achteras had met schuin geplaatste draagarmen met veerpoten, heeft de 993 een achteras met meerdere draagarmen en een hulpchassis. Dat chassis bestaat uit een frame van twee delen die door middel van drie dwarsdragers met elkaar zijn verbonden. Het hulpchassis is met vier rubbersteunen aan de carrosserie bevestigd. Het geheel draagt de naam LSA as (licht, stabiel, actief). Op de handgeschakelde versie is tractiecontrole leverbaar, welk systeem bestaat uit een automatisch remdifferentieel (ABD) en een mechanische dwarssper op de achteras. Op het gebied van de remmen kan vermeld worden dat de 993 beschikt over een nieuw ABS 5 systeem. De remmen zijn geperforeerde remschijven net een diameter van 304 mm. Verder werd de 993 standaard geleverd met Continental banden met de maat 205/55 ZR 16 (voor) en 245/45 ZR 16 (achter). Als optie kon de 993 worden geleverd met 17 inch Cup Design velgen.
Prestaties
Door de jaren heen zijn de prestaties van de Porsche 911 steeds een stukje beter geworden. De 993 Cabriolet doet er ook weer een schepje bovenop ten opzichte van zijn voorganger. De onbegrensde topsnelheid van de 993 is 270 km/h. Accelereren van 0 tot 100 km/h doet de auto in 5,6 seconden als hij is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. De versie met de Tiptronic bak heeft 6,6 seconden nodig voor het standaardsprintje. De topsnelheid van de 993 Cabriolet met Tiptronic blijft steken op 265 km/h. Bij het afleggen van een kilometer met staande start is het verschil tussen de handbak en de Tiptronic minder groot. De handgeschakelde 993 heeft hier 25,1 seconden voor nodig en de Tiptronic 25,6 seconden. Het gemiddelde verbruik van de 993 met handbak ligt op 11,4l /100 km (1 op 8,8). De Tiptronic is heel iets dorstiger met 11,5 l/100 km (1 op 8,7).
De nieuwe motor in 1995 zorgde voor een verdere verbetering van de prestaties. De topsnelheid kwam op 275 km/h te liggen en de acceleratietijd van de sprint tot 100 km/h werd met twee tiende seconde verkort. Het verbruik steeg echter ook iets. De fabriek geeft 11,9 liter per 100 km op als gemiddelde (1 op 8,4). De Tiptronic met de nieuwe motor heeft een topsnelheid van 270 km/h. Sprinten van 0 tot 100 km/h kost deze versie 6,4 seconden. Het verbruik van de Tiptronic vanaf 1995 is 12,4 l/100 km, ofwel 1 op 8,1.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 (993) Carrera Cabriolet (1994-1997) |
Motor | 6-cilinder boxermotor, achterin geplaatst, twee kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.600 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 272 pk / 6.100 tpm (1994-1996) 285 pk / 6.100 tpm (1996-1997) |
Koppel | 330 Nm / 5.000 tpm (1994-1996) 340 Nm / 5.250 tpm (1996-1997) |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of Tiptronic sequentiële automaat met 4 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 270 km/h (handbak, 1994-1996) 275 km/h (handbak, 1996-1997) 265 km/h (Tiptronic, 1994-1996) 270 km/h (Tiptronic, 1996-1997) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,6 seconden (handbak, 1994-1996) 5,4 seconden (handbak, 1996-1997) 6,6 seconden (Tiptronic, 1994-1996) 6,4 seconden (Tiptronic, 1996-1997) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.245 mm |
Breedte | 1.735 mm |
Hoogte | 1.300 mm |
Gewicht | 1.350 kg. (handbak, 1994-1996) 1.370 kg. (handbak, 1996-1997) 1.375 kg. (Tiptronic, 1994-1996) 1.395 kg. (Tiptronic, 1996-1997) |
Productiejaren | 1994-1997 |
Productieaantal | 7.730 (1994-1996) 7.769 (1996-1997) |
Nieuwprijs | € 112.492 (prijs handbak in 1994 in Nederland) € 116.848 (prijs handbak in 1997 in Nederland) € 117.484 (prijs Tiptronic in 1994 in Nederland) € 121.840 (prijs Tiptronic in 1997 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.