Porsche 911 997 Carrera GTS (2010-2013)

Introductie

Op basis van de 997 Carrera S (MkII) verscheen in 2010 de 997 GTS. De GTS is bedoeld om het gat (gaatje) op te vullen tussen de Carrera S en de GT3. De auto werd onthuld op de autosalon in Parijs in september 2010. In januari 2013 is de productie van de 997 GTS beëindigd.

foto Porsche

Uiterlijk / ontwerp

De 997 GTS is gebaseerd op de Carrera S, maar heeft wel de brede achterkant van de vierwielaangedreven Elfers, ondanks dat de GTS achterwielaangedreven is. Verder heeft de GTS wielen van 19 inch in Spyder-design met een centrale moer, een zwarte Sportdesign voorspoiler en zwarte zijskirts die ontleend zijn aan de GT2 RS. Op de portieren is het opschrift Carrera GTS aangebracht in zwart of zilver, afhankelijk van de carrosseriekleur. Aan de achterkant springt de diffuser in het oog.

foto: Porsche

Interieur

In het interieur zijn onderdelen te vinden uit de Sport Design rekken. Het driespaaks sportstuur, de versnellingspook en de handremhandel komen daar vandaan. Verder zijn er sportstoelen met alcantara te vinden.  De achterzittingen ontbreken standaard, maar zijn wel leverbaar op verzoek. De basis van het interieur komt verder overeen met de Carrera en Carrera S modellen.

 

foto: Porsche

Aandrijflijn

De motor van de 997 Carrera GTS is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De GTS beschikt over de 3,8 liter versie, die goed is voor 408 pk (23 pk meer dan de Carrera S). De aanpassingen aan de motor betreffen eigenlijk de powerkit, die ook leverbaar is op de Carrera S. Het karakter van de motor is een wat gelijkmatiger krachtverdeling en een hoog koppel dat in een breed toerenbereik (4.200 – 5.600 tpm) beschikbaar is.  De motor ademt uit door een sportuitlaatsysteem met twee dubbele pijpen.  Heel luidruchtig is het uitlaatsysteem jammer genoeg niet.

Schakelen kan met de hand of met de zeventraps PDK-transmissie.  De achterwielen zijn de aangewezen wielen voor de aandrijving.  Er is echter ook een vierwielaangedreven variant (de Carrera 4 GTS).

foto: Porsche

Onderstel

Ten opzichte van de Carrera S is er een behoorlijk aantal wijzigingen doorgevoerd aan het onderstel van de GTS. De spoorbreedte achter is met 3,2 centimeter toegenomen en de auto heeft dikkere stabilisatorstangen. Verder is de vering aangepast. PASM is standaard aanwezig op de GTS. Het biedt de mogelijkheid om het onderstel in te stellen op Comfort, Sport of Sport Plus. Een sperdifferentieel behoort ook tot de standaarduitrusting.  De aanpassingen hebben tot gevolg dat de wegligging van de GTS op een nog hoger niveau staat dan dat van de Carrera en Carrera S modellen. Standaard is de 911 GTS uitgerust met 19 inch Spyder wielen.  Vergeleken met de Carrera S biedt de GTS meer scherpte in de besturing, waarbij de GT3 benaderd wordt.

foto: Porsche

Prestaties

Ten opzichte van de Carrera S zijn de prestaties  van de GTS niet wereldschokkend beter. De topsnelheid ligt 4 kilometer hoger en komt daarmee uit op 306 km/h. Als de GTS is uitgerust met een PDK-transmissie en het Sport Chrono pakket kan hij in 4,2 tellen naar de 100 sprinten.

Het gemiddelde verbruik van de GTS is 10,2 liter per 100 km wat een CO2 uitstoot van 240 gram per km tot gevolg heeft.

foto: Porsche

Spottersinfo

De GTS is ter herkennen aan:

– zwarte voorspoiler;

– 19 inch velgen met Spyder-design met een centrale moer;

– zwarte zijskirts;

– opschrift Carrera GTS op de portieren;

– zwartgespoten deel tussen de uitlaten;

– vier ronde (sport-)uitlaten;

– brede achterspatborden (Carrera 4/4S-stijl);

– sportstoelen met alcantara-accenten;

– Sport Design driespaaks sportstuur, handrem en versnellingspook.

foto: Porsche

 

Trivia

 

 

 

 

 

Merk Porsche
Type 911 997 Carrera GTS (2010-2013)
Motor 6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud 3.800 cc
Turbo Nee
Vermogen 408 pk / 7.300 tpm
Koppel 420 Nm / 4.200 tpm
Versnellingsbak Handgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd Achterwielen
Topsnelheid 307 km/h (handbak)

305 km/h (PDK-bak)

Acceleratie 0 -100 km/h 4,6 seconden (handbak)

4,4 seconden (PDK-bak)

4,2 seconden (PDK met Sport Chrono pakket)

Remweg 100 km/h – 0
Lengte 4.435 mm
Breedte 1.808 mm
Hoogte 1.300 mm
Gewicht 1.400 kg. (handbak)

1.430 kg. (PDK-bak)

Productiejaren 2010-2013
Productieaantal
Nieuwprijs € 139.990 (handbak introductieprijs in 2010 in Nederland)

€ 140.400 (handbak prijs in 2012 in Nederland)

€ 142.900 (PDK-bak prijs in 2012 in Nederland)

Huidige waarde € 95.000 – € 115.000