Op 4 januari 2004 werd ’s avonds in Detroit in The Opera House de nieuwe Chevrolet Corvette (de C6) voorgesteld. De C6 is de opvolger van de in 1997 geïntroduceerde Corvette C5. Het uiterlijk van de C6 is een stuk frisser en strakker dan dat van de C5. De configuratie is wel gelijk gebleven, met een dikke V8 motor onder de lange en lage motorkap, een korte cabine en een rechte achterkant. De C6 verscheen in eerste instantie als coupé. De productie van de C6 Coupé werd pas in de zomer van 2004 opgestart. Later kwam er ook een convertible variant op de markt. In april 2007 kreeg de Corvette C6 een facelift en werd de auto ook motorisch aangepast. In 2012 is de Corvette C6 vervangen door de Corvette C7.
Exterieur
De Corvette C6 is uiterlijk meteen te herkennen als een Corvette. De lange en lage motorkap is fraai gewelfd en heeft voorop uiteraard het mooie Corvette logo. De C6 heeft geen klapkoplampen zoals de C5, maar lichtunits onder een glazen afdekplaat. De voorspatborden hebben achter de voorwielen de kenmerkende luchtuitstroomopeningen, die doorlopen in de portieren. De C6 Coupé heeft ook het uitneembare dakpaneel en de grote glazen achterklep. De achterkant is recht afgesneden en heeft een vrij korte overhang. De achterkant heeft een krachtige uitstraling, door de vier kloeke ronde achterlichten en de vier ronde uitlaten. Tussen de achterlichten is het Corvette logo aangebracht en daarboven zit het derde remlicht. De carrosserie van de Corvette C6 is van kunststof en is geplaatst op een hydroformed stalen frame met aluminium en magnesium profielen.
Interieur
Het interieur van de C6 is net als de buitenkant een stuk strakker dan de C5. De cockpit biedt plaats aan twee personen, die plaatsnemen op met leer beklede sportstoelen. De bestuurder kijkt uit op een eveneens met leer bekleed sportstuur met vier spaken en een Corvette logo in het midden. Achter het stuur is het instrumentarium opgebouwd uit twee grote klokken voor het toerental en de snelheid. Links en rechts van de grote meters zijn twee keer twee kleinere meters geplaatst, voor oliedruk, watertemperatuur, accuspanning en brandstofvoorraad. Links en rechts naast de meters zijn twee rijen met knoppen te zien voor de bediening van de boordcomputer. Het middendeel van het dashboard is vrij eenvoudig van opzet. Bovenaan zijn twee uitstroomopeningen voor ventilatie met daaronder een scherm voor navigatie en dergelijke. Daar weer onder zit de bediening van de airco.
Aandrijflijn
In het vooronder van de Corvette C6 huist een nieuwe V8 motor met een inhoud van 6,0 liter. De fabrieksnaam van deze motor is LS2. Het blok is gemaakt van aluminium, net als de cilinderkop. De motor heeft een bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder. Het maximale vermogen van de V8 is 400 pk bij 6.000 toeren. Het koppel is maximaal 542 Nm bij 4.400 tpm. Standaard is aan de motor een handgeschakelde Tremec G56 versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld. Als optie is een HydraMatic automatische versnellingsbak met vier versnellingen leverbaar. De aandrijving van de Corvette C6 vindt uiteraard plaats op de achterwielen.
Onderstel
Ten opzichte van de C5 heeft de C6 een flinke stap voorwaarts gemaakt wat betreft het onderstel. De C6 heeft een veel beter weggedrag, maar heeft niet aan comfort ingeboet. Alle componenten van het onderstel zijn opnieuw ontworpen. Het onderstel kent drie verschillende instellingen, van zachter tot stugger. Als optie is het Magnetic Selective Ride Control leverbaar. Dit systeem past de demper-karakteristiek continu aan op basis van de omstandigheden en de toestand van het wegdek. Het systeem kan ingesteld worden met een ‘Tour’ en een ‘Sport’ stand. De C6 is verder voorzien van traction control, ABS en Active Handling. De wielen van de C6 zijn voor 18 inch groot en achter 19 inch.
Prestaties
De Corvette C6 is de eerste Corvette die een topsnelheid van 300 km/h haalt. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vraagt 4,2 seconden. Met het optionele Z51 Performance Package wordt ééntiende seconde van de acceleratietijd afgesnoept. De kwart mijl afleggen kost een C6 maar 12,6 seconden. De eindsnelheid tijdens die exercitie is 183 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik volgens de fabriek is 10,7 liter per 100 kilometer (1 op 9,3).
Trivia
De Corvette C6 is tegen meerprijs leverbaar met een Z51 Performance Package. Dit pakket bestaat uit stuggere dempers en veren, dikkere stabilisatorstangen en grotere geperforeerde remschijven. De Corvettes met een automatische versnellingsbak en het Z51 Performance Package hebben een andere versnellingsbakafstemming. Enerzijds schakelt de bak sneller, waardoor de auto sneller accelereert. Anderzijds is de vijfde versnelling langer, zodat de auto zuiniger wordt en een hogere topsnelheid heeft.
Merk | Chevrolet |
---|---|
Type | Corvette C6 (MkI) (6.0) (2004-2007) |
Motor | V8, voorin geplaatst, twee kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 5.967 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 405 pk / 6.000 tpm |
Koppel | 542 Nm / 4.400 tpn |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of automaat met vier versnellingen (t/m 2005) of automaat met zes versnellingen (van 2006 t/m 2007) |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 300 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,2 seconden (standaard) 4,1 seconden (Z51 Performance Package) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.435 mm |
Breedte | 1.844 mm |
Hoogte | 1.245 mm |
Gewicht | 1.442 kg. |
Productiejaren | 2004-2007 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 87.950 (prijs in 2004 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 35.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.