Porsche 911 965 Turbo 3.3 (1990-1992)

In 1988 heeft Porsche een geheel nieuwe 911, met fabrieksaanduiding 964, voorgesteld.  Twee jaar later op de autosalon van Genève in maart 1990 debuteerde de Turbo versie van de 964. Dit model  911 Turbo wordt ook wel aangeduid als 965. De 965 Turbo is de opvolger van de 930 Turbo. In eerste instantie werd de 965 Turbo geleverd met een 3,3 liter boxer motor. De productie van de auto is opgestart in de herfst van 1990. In 1992 werd de 3,3 liter motor vervangen door een 3,6 liter boxer. De 965 Turbo is alleen als coupé op de markt gebracht en niet als Targa of cabriolet. De 965 Turbo 3.6 werd in 1993 uit productie genomen. In 1995 werd zijn opvolger, de 993 Turbo voorgesteld.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 rechtsvoor

 

Exterieur

De 965 Turbo heeft ten opzichte van zijn voorganger de 930 Turbo de moderne look van de 964, maar wel gecombineerd met de herkenbare Turbo designelementen. Aan de achterkant zijn is de auto het snelst als Turbo herkenbaar door zijn brede achterspatborden en de enorme achterspoiler. In de achterspoiler is de intercooler opgenomen.  De 965 Turbo leeft op grote voet met velgen van 17 inch en brede banden. De rest van het uiterlijk komt grotendeels overeen met de gewone Carrera 2 en 4 modellen van de 964 reeks. Wel heeft de Turbo andere, meer gestroomlijnde  buitenspiegels. De 964/965 Porsche heeft de grote schildbumpers, die het grote verschil vormen met de voorganger. De basisvorm van de 911 is uiteraard wel behouden. De zijkant van de 965 is typisch 911 met de hellende voorruit en aflopende daklijn. De achterste zijruiten hebben de kenmerkende driehoekige vorm. Tussen de achterlichten heeft de 965 een rode reflecterende band met het opschrift Porsche. De 965 Turbo heeft  twee ovale uitlaten links en rechts.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 zijkant

Interieur

Het interieur van de Porsche 964/965 vormt geen stijlbreuk met zijn voorganger (-s), maar er zijn wel de nodige verschillen. De 964/965 was de eerste 911 die leverbaar was met airbags voorin en dat heeft tot gevolg dat het hart van het stuur nogal groot is uitgevallen. De opzet van het instrumentarium is wel klassiek met vijf ronde klokken op een rij. De centrale plaats is gereserveerd voor de toerenteller. Het dashboard is verder vrij rechthoekig vormgegeven en is nogal Spartaans, hoewel er wel veel leer is verwerkt. De sportstoelen zijn ook met leer bekleed en hebben geïntegreerde hoofdsteunen. Achterin zijn twee noodzittingen, voor kinderen of te gebruiken als extra bagageruimte. Het climate control systeem was voor de 964 nieuw ontworpen en zorgde niet alleen voor voldoende koele lucht, maar loste ook het verwarmingsprobleem van de eerdere 911’s op.  Een boordcomputer die onder andere de turbodruk kan laten zien is standaard.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 rechtsachter

Aandrijflijn

Traditiegetrouw heeft ook de 911 965 Turbo een achterin geplaatste luchtgekoelde boxermotor met zes cilinders. Voor de 964 Carrera is de motor vergroot tot 3,6 liter. De 965 Turbo maakt echter nog gebruik van de oude motor met 3,3 liter inhoud. Voor de Turbo had de 3,6 liter motor nieuw ontwikkelde cilinderkoppen moeten krijgen en daar ontbrak de ontwikkelingstijd voor. De boxer heeft twee bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder. De boring x slag van de motor is 100 x 76,4 mm, zodat de cilinderinhoud exact 3.600 cc is. Door de montage van een KKK turbo met tussenkoeler levert de motor een maximaal vermogen van 320 pk, bij 5.750 toeren, wat 70 pk meer is dan de 964 Carrera. De turbolader is voorzien van andere schoepen, waardoor hij sneller laaddruk opbouwt bij lagere toerentallen. Het maximale koppel van de Turbo is 450 Nm bij 4.500 toeren.

De 965 Turbo is alleen leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De Tiptronic bak van de 964 was dus niet mogelijk in combinatie met de Turbo motor.  Verder wordt de 965 Turbo altijd enkel op de achterwielen aangedreven.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 achterkant

Onderstel

Het onderstel van de Porsche 964/965 is een forse stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. De torsieveren van de Carrera 3.2 zijn bij de nieuwe 911 ingeruild voor schroefveren. Aan de voorkant heeft de auto McPherson veerpoten en een stabilisatorstang.  Achter heeft de 965 een onafhankelijke ophangingen met zwaardere draagarmen en een stabilisator. De 965 beschikt over spoorcorrigerende dwarsdraagarmen. Deze zorgen voor een betere stabiliteit bij rechtuitrijden, maar ook bij het veranderen van richting en bij lastwisselingen in bochten. Ten opzichte van de 964 Carrera modellen heeft de 965 Turbo hardere veren en stuggere dempers. De Konings 911 beschikt over een speciaal sperdifferentieel dat bij hard optrekken het differentieel voor 20% spert. Bij krachtig op de motor remmen is 100% sperwerking mogelijk. Als gevolg hiervan reageert de auto veel minder heftig op lastwisselingen. Stuurbekrachtiging is standaard op de 965, wat ook een noviteit was voor de 911. De remmen zijn inwendig geventileerde schijven met een grotere diameter (332 mm vóór) en hebben vier zuigers per remzadel. ABS is aanwezig. De bandenmaat is 205/50 ZR 17 voor en 255/40 ZR 17 achter.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 achterspoiler

Prestaties

Op het vlak van de prestaties kan vermeld worden dat de 965 een hogere topsnelheid kan halen dan zijn voorganger. De 965 haalt maximaal 270 km/h, waar de 930 Turbo het bij 260 km/h voor gezien hield. De acceleratie van 0 tot 100 km/h weet de 965 Turbo in 5,0 seconden te volbrengen, wat 0,2 seconde sneller is dan de oude Turbo en 0,7 seconde sneller is dan de 964 Carrera 2.  De tussensprint van 100 tot 200 km/h kost de 965 Turbo  slechts  15 seconden. Het door de fabriek opgegeven praktijkverbruik van de Turbo ligt tussen ongeveer 1 op 5 en 1 op 12.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 achterdeel

Spottersinfo

De 965 Turbo is van de 964 Carrera 2 en 4 modellen te onderscheiden door:

– grote 17 inch wielen;

– gestroomlijnde buitenspiegels;

– grote vaste achterspoiler;

– brede achterspatborden;

– opschrift “Turbo” op de motorkap.

Porsche 911 965 Turbo 3.3 velg

 

 

MerkPorsche
Type911 (965) Turbo 3.3 (1990-1992)
Motor6-cilinder boxer motor, achterin geplaatst, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.299 cc
TurboJa, KKK turbo met intercooler
Vermogen320 pk / 5.750 tpm
Koppel450 Nm / 4.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid270 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,0 seconden
Remweg 100 km/h - 039 meter (2,8 seconden)
Lengte4.275 mm
Breedte1.775 mm
Hoogte1.290 mm
Gewicht1.470 kg.
Productiejaren1990-1992
Productieaantal3.660
Nieuwprijs€ 133.865 (prijs in 1990 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.