Eén van de favoriete auto’s aller tijden van BeamerBob zelf is de Ferrari 288 GTO. De auto is een legende. Het bestaansrecht van de auto is dat de voorschriften van de FIA voor Groep B race-auto’s bepalen dat er minimaal 200 straatversies gebouwd moesten worden, de zogenaamde homologatie-versies. Hiermee is ook de naam van de auto verklaard: GTO staat voor Gran Turismo Omologato. De auto’s kwamen trouwens nooit voor een race uit in Groep B, omdat de FIA deze groep heeft opgeheven na een aantal ernstige ongelukken. In 1984 werd de 288 GTO voorgesteld op de autoshow van Genève.
foto: Varin Tsai via flickr.com creative commons licentie
Exterieur
De 288 GTO lijkt op een 308, maar dan een stuk ruiger. De spatborden staan nog wat boller, de neus is agressiever met vier rechthoekige koplampen. Aan de achterkant van de auto valt vooral op dat de versnellingsbak zichtbaar is van buitenaf. Verder is de 288 GTO goed te onderscheiden van een 308 door zijn op hoge poten staande buitenspiegels. In de achterschermen zijn drie ventilatiesleuven opgenomen. De 288 GTO is alleen in het rood geleverd.
Interieur
Wat lakkleur betreft was er geen keuze mogelijk, wat interieurkleur betreft kon er alleen maar gekozen worden uit zwart lederen bekleding of leren stoelen met oranjekleurige stof. Het dashboard is echt old school Ferrari en is afgewerkt met matzwart vinyl. De Veglia instrumenten hebben zwarte wijzerplaten en oranje cijfers en wijzers. Het stuur is een driespaaks Momo sportstuur. De versnellingspook is een traditionele verchroomde pook in de open schakelcoulisse.
foto: 350z33 via Wikipedia
Aandrijflijn
Het kloppend hart van de 288 GTO is een in lengterichting geplaatste V8 met vier kleppen per cilinder die de achterwielen aandrijft. De motor levert een maximum vermogen van 400 pk bij 7.000 tpm. Mede verantwoordelijk voor dit vermogen zijn twee IHI turbo’s met een Behr intercooler. Het maximale koppel van bijna 500 Nm wordt geleverd bij 3.800 tpm. De versnellingsbak van de 288 is een handgeschakelde 5-bak.
Onderstel
De wielophanging is onafhankelijk en opgebouwd uit triangeldraagarmen, spiraalveren en dubbelwerkende Koni schokdempers. Voor en achter zijn stabilisatorstangen aangebracht. Rondom zijn schijfremmen gemonteerd met een schijfdiameter van 306 mm voor en 310 mm achter. ABS ontbreekt. De velgen zijn speciaal ontworpen Speedlines met vijf dikke zilverkleurige spaken en twintig moeren. De bandenmaat is 225/50 VR 16, zowel voor als achter.
foto: Ed Callow via Wikipedia
Prestaties
De Ferrari 288 GTO was de eerste of één van de eerste productieauto’s die een topsnelheid haalde van meer dan 300 km/h. Maximaal haalt de GTO 305 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 4,9 seconden in beslag, wat in de huidige tijd niet enorm indrukwekkend is voor een supercar.
Trivia
Het laatste exemplaar van het model werd geleverd aan ex-formule 1 rijder Niki Lauda.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | 288 GTO |
Motor | V8, middenmotor met 32 kleppen |
Cilinderinhoud | 2.855 cc |
Turbo | Twee IHI turbo's met intercooler |
Vermogen | 400 pk / 7.000 tpm |
Koppel | 496 Nm / 3.800 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 305 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,9 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.290 mm |
Breedte | 1.910 mm |
Hoogte | 1.120 mm |
Gewicht | 1.160 kg. |
Productiejaren | 1984-1985 |
Productieaantal | 272 |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde | Circa € 400.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.