Porsche 911 997 Carrera 4S Cabriolet (MkII) (2008-2012)

In juni 2008 kreeg de 997 Carrera 4S Cabriolet een facelift. De auto was toen drie jaar op de markt. De meest opvallende zaken aan de MkII zijn de LED verlichting voor en achter en de rode reflecterende band tussen de achterlichten. Daarnaast is de vierwielaangdreven 997 MkII voorzien van een nieuw vierwielaandrijvingssysteem.

In 2012 introduceerde Porsche de 991 Carrera 4S Cabriolet als opvolger van de 997.

Exterieur / interieur

Aan de basisvorm van de 997 Carrera 4S Cabriolet is bij de MkII niets veranderd ten opzichte van de MkI. Het is een tweedeurs cabriolet in de jarenlange 911 traditie.  De cabriokap kan gesloten worden in 20 seconden.  De auto hoeft er niet voor stil te staan, de kap kan rijdend gesloten worden als de snelheid maar onder de 50 km/h blijft. De Cw-waarde van de cabriolet is 0,29, wat gelijk is aan de coupé.

De achterspoiler van de Cabriolet kan twee centimeter verder uitschuiven dan die van de Coupé. Het doel hiervan is dat de Cabriolet ook bij zeer hoge snelheden een optimale wegligging heeft.

Het uiterlijk van de MkII wijkt ten opzichte van de MkI met name af wat de verlichting betreft. Zowel voor als achter is LED techniek toegepast. Verder zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI.

Het dashboard van de 997 MkII heeft de opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller.  Met name de middenconsole is geheel anders dan bij de 996, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

Aandrijflijn

De motor van de 997 Carrera 4S MkII is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De 997 Carrera 4S MkI had een motor die grotendeels van de 996 was overgenomen. De 997 MkII heeft een nieuw ontworpen motor. De 997 Carrera 4S Mk II levert 385 pk, wat 30 pk meer is dan het vermogen van de 4S MkI.

De 997 Carrera 4S MkII wordt aangedreven op alle vier wielen, door middel van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK-transmissie met 7 versnellingen. PDK staat voor Porsche Doppelkopplung. De PDK-bak schakelt sneller dan de Tiptronic die hij vervangt.

De 997 Carrera 4S MkII heeft een geheel nieuw vierwielaandrijvingssysteem. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van de visco-lamellenkoppeling, maar wel van het Porsche Traction Management systeem van de 911 Turbo. Dit systeem zorgt voor een betere verdeling van de kracht over de wielen, waarbij zelfs 100% van de aandrijving naar de voorwielen kan gaan. Bij het oude systeem was dit maximaal 40%. De achteras is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel.

Onderstel

De Carrera 4S Cabriolet is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM).  Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

De Carrera 4S Cabriolet staat op 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.

 

 

 

 

 

 

 

 

Prestaties

Langzaam is een Carrera 4S Cabriolet natuurlijk niet. De topsnelheid is 297 km/h en accelereren van 0 tot 100 km/h lukt in minder dan vijf seconden, zowel in de handgeschakelde uitvoering als in de versie met de PDK-bak.

Spottersinfo

Aan de 44 mm bredere achterspatborden kun je een vierwielaangedreven Cabriolet onderscheiden van een achterwielaangedreven exemplaar. Het typeplaatje achterop schept natuurlijk ook duidelijkheid.

De MkII varianten van de Carrera 4S Cabriolet zijn te herkennen aan de LED verlichting voor en achter en de rode reflecterende band tussen de achterlichten. Die rode band is overigens voorbehouden aan de vierwielaandrijvers. Verder zijn de achteruitrijlampen kleiner dan die van de MkI.

Tenslotte zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De lamellenin deze luchtinlaten zijn  zwart bij de achterwielaangedreven versies en grijs bij de vierwielaangedreven 997’s.

 

MerkPorsche
Type911 997 Carrera 4S Cabriolet (MkII) (2008-2012)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.800 cc
TurboNee
Vermogen385 pk / 6.500 tpm
Koppel420 Nm / 4.400 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid297 km/h (handbak)
295 km/h (PDK-bak)
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden (handbak)
4,7 seconden (PDK-bak)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.435 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.535 kg. (handbak)
1.575 kg. (PDK-bak)
Productiejaren2008-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 157.500 (handbak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 158.100 (handbak prijs in 2012 in Nederland)
€ 161.000 (PDK-bak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 158.500 (PDK-bak prijs in 2012 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 90.000 - € 125.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.