In 1997 verscheen de Bentley Turbo RT op de markt. De Turbo RT is de opvolger van de Turbo R en is de laatste variant op basis van het ‘oude’ Mulsanne koetswerk. De RT is geproduceerd in 1997 en 1998. In totaal zijn er 252 exemplaren gemaakt. Hiervan zijn er twee met een korte wielbasis en 250 met een lange wielbasis. In 1998 werd de Mulsanne / Turbo reeks vervangen door de Arnage.
Exterieur
De Turbo RT is de laatste old school Bentley van het rechthoekige model, dat zijn oorsprong vindt in de Mulsanne. Het is een grote, statige vierdeurs sedan. De voorkant heeft de kenmerkende Bentley gaasgrille en vier ronde koplampen. Als optie is een grille met verticale lamellen leverbaar, desgewenst met een verchroomde omranding. Onder de voorbumper heeft de Turbo RT drie luchtinlaten. De RT heeft lichtmetalen velgen met vijf gebogen spaken met in het hart een Bentley logo met een rode achtergrond. Over de zijkanten loopt een streep in en contrasterende kleur. Aan de achterkant is de Turbo RT te herkennen aan zijn typeplaatje op het kofferdeksel en aan de twee ronde uitlaten aan de rechterkant. De voor- en achterbumper zijn in de carrosseriekleur gespoten.
Interieur
Het interieur van de Turbo RT ademt vooral enorme luxe uit. Het dashboard kan worden uitgevoerd met verschillende houtsoorten of met geborsteld aluminium. Het dashboard kent nog de klassieke indeling met twee grote meters achter het stuur en drie kleinere meters in het midden van het dashboard. In de middenconsole is bovenin ruimte voor de radio, daaronder zijn weer drie kleine meters opgenomen. Onder die meters is het bedieningspaneel voor de airconditioning te zien en daar weer onder een aantal schakelaars. Achter de keuzehandel voor de automaat zijn de bedieningsknopjes voor de elektrische stoelverstelling en de ramen ondergebracht. De stoelen en e achterbank zijn uiteraard met leer bekleed.
Aandrijflijn
De Turbo RT wordt aangedreven door de bekende 6,75 liter V8 motor. Voor de RT is deze beul nogmaals herzien, wat er toe geleid heeft dat er 400 paardenkrachten gereed staan. Dezelfde motor wordt ook gebruikt voor de Continental T. Het maximale koppel is 800Nm en dat komt vrij tussen de 2.000 en 3.450 toeren. Per cilinder heeft de motor twee kleppen, die worden bediend door dubbele bovenliggende nokkenassen. Aan de motor is een automatische versnellingsbak met vier versnellingen gekoppeld. De achterwielen zijn de aangedreven wielen.
Onderstel
De sportieve Bentley Turbo RT heeft rondom onafhankelijke wielophanging met schroefveren en adaptieve dempers. Voor en achter zijn stabilisatoren gemonteerd. Aan de voorkant heeft de auto geventileerde remschijven. Aan de achterkant zijn ongeventileerde exemplaren voldoende. ABS is aanwezig. De banden hebben de maat 255/55 WR 17.
Prestaties
Ondanks een hoog wagengewicht en een niet al te gunstige stroomlijn is de snelste sedan Bentley tot heel behoorlijke prestaties in staat. De topsnelheid ligt op 150 – 155 mijl per uur, wat overeenkomt met ongeveer 250 km/h. Accelereren vanuit stilstand tot 100 km/h kost 6 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik is uiteraard fors. De fabriek geeft een gemiddeld verbruik op van 20 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 5. Een tankinhoud van 107 liter is dan wel prettig. De CO² uitstoot bedraagt 417 g/km.
Spottersinfo
Een Bentley Turbo RT is te herkennen aan:
– in carrosseriekleur gespoten voor- en achterbumper;
– speciale lichtmetalen velgen met vijf gebogen spaken;
– drie luchtinlaten onder de voorbumper;
– typeplaatje “Turbo RT” op het kofferdeksel;
– twee ronde uitlaten aan de rechterkant.
Trivia
De SWB modellen hebben een wielbasis van 306,1 mm en de LWB modellen hebben een wielbasis van 316,2 mm.
Merk | Bentley |
---|---|
Type | Turbo RT (1997-1998) |
Motor | V8, voorin geplaatst, twee kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 6.750 cc |
Turbo | Ja, Garret Airresearch turbo met intercooler |
Vermogen | 400 pk / 4.000 tpm |
Koppel | 800 Nm / 2.000 tpm |
Versnellingsbak | Automaat met vier versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 6,0 sec. |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 5.395 mm (LWB) 5.268 mm (SWB) |
Breedte | 2.110 mm |
Hoogte | 1.485 mm |
Gewicht | 2.470 kg. (LWB) 2.450 kg. (SWB) |
Productiejaren | 1997-1998 |
Productieaantal | 250 (LWB) 2 (SWB) |
Nieuwprijs | US$ 211.600 £ 150.000 |
Huidige waarde | Circa € 30.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.