BMW 1-serie M Coupé (2011-2012)

Eind 2010 stelde BMW de M-variant van de 1-serie Coupé voor. Gezien de legendarische M1 uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, kon deze auto niet de naam M1 mee krijgen. Het is daarom 1-serie M Coupé. Het was een volkomen nieuwe loot aan de BMW M-stam. Gelet op de persfoto’s bij de introductie vindt BMW blijkbaar dat de 1-serie M vergeleken kan worden met de eerste M3 (E30). De 1-serie M Coupé is niet lang in productie geweest, in juni 2012 werd de productie gestaakt. Er werd niet meteen een opvolger voorgesteld.    

Exterieur

De 1-serie Coupé is een vrij kleine, ranke tweedeurs coupé.  Ten opzichte van de gewone 1-serie Coupé zijn er wel flinke uiterlijke wijzigingen. De voorkant wordt gedomineerd door drie grote luchtinlaten onder de voorbumper. De twee buitenste luchtinlaten leiden een windstroom om de voorwielen, die turbulentie moet tegengaan. De 1-serie M staat breed op zijn wielen en heeft flink uitgebouwde wielkasten. De spiegels van de M wijken ook af van de normale exemplaren.  Ook de achterkant van de 1-serie M is een stuk dikker dan de normale 1 Coupé. De achterbumper is een stuk forser en heeft twee luchtuitstroomopeningen. Zoals het hoort bij een BMW M zijn er vier ronde uitlaten te zien. Het kofferdeksel heeft een behoorlijke spoilerrand en er prijkt een M logo op.

Interieur

In het interieur zijn de verschillen tussen de M-versie en de mindere broeders minder groot dan bij het uiterlijk van de auto’s. In de basis zijn de cockpits gelijk, alleen is de M anders afgewerkt met alcantara op het dashboard en op de deurpanelen. De stiksels van diverse bekledingsonderdelen zijn in contrasterend oranjerood uitgevoerd. Het instrumentarium bestaat uit twee grote klokken voor snelheid en toerental. In de klokken zijn onderin twee kleinere meters opgenomen voor brandstofvoorraad en verbruik. Veel andere zaken kunnen worden bediend met de centraal geplaatste iDrive controller. De menu’s en gekozen instellingen en dergelijke worden gepresenteerd op het centrale scherm op het dashboard.

Foto: BMW

Foto: BMW

Aandrijflijn

De 1-serie M Coupé wordt aangedreven door een zescilinder lijnmotor. Deze motor heeft een inhoud van 3,0 liter en levert maximaal 340 pk. Het is de TwinPower turbo motor met directe inspuiting en vier kleppen per cilinder en een dubbel VANOS syteem. Aan koppel levert de motor maximaal 450 Nm, wat echter tijdelijk verhoogd kan worden tot 500 Nm door een overboostfunctie. Het maximale koppel staat paraat tussen de 1.500 en 4.500 toeren. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Al het vermogen gaat uiteraard naar de achterwielen.

Foto: BMW

Foto: BMW

Onderstel

Het onderstel van de 1-serie M is volledig aangepast ten opzichte van de gewone 1. Zo is er een M-differentieel  en stabiliteitscontrole inclusief M Dynamic Mode (MDM). Ook de remmen zijn aangepast aan de extra snelheid. Voor en achter zijn geventileerde en geperforeerde remschijven voorzien met vóór een diameter van 360 mm en achter 350 mm. ABS en Cornering Brake Control zijn standaard evenals brake assistent DBC. De 1 M staat lekker op zijn wielen met speciaal ontworpen 19 inch M velgen. De voorbanden hebben de maat 245/35 R19 en achter wordt maatje 265/35 R19 gemonteerd.

Prestaties

Hoewel de 1-serie M flink minder vermogen heeft dan een M3, doen de prestaties er niet eens zo veel voor onder. Dit is mede te danken aan het relatief lage gewicht van 1.495 kg. De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 4,9 seconden in beslag. Dooraccelereren tot 200 km/h kost nog eens 12,4 seconden extra. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Het gemiddelde verbruik van de auto is 9,6 liter per 100 km/h. De hiermee corresponderende CO² uitstoot is 224 g/km.

Spottersinfo

De 1-serie M Coupé is van de 1-serie Coupé te onderscheiden door:

– grotere voorbumper met spoilers en drie luchtinlaten;

– uitgebouwde wielkasten;

– 19 inch M velgen;

– andere spiegels op twee poten;

– grotere achterbumper met twee luchtuitstroomopeningen;

– vier ronde uitlaten;

– spoiler in de kofferdekselrand;

– M logo op het kofferdeksel.

Trivia

Qua carrosseriekleuren is de keuze beperkt. Alleen Alpine White, Sapphire Black en Valencia Orange zijn verkrijgbaar. Het oranje is alleen te krijgen op de 1 M.

 

MerkBMW
Type1-serie M Coupé (2011-2012)
Motor6-cilinder lijnmotor, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud2.979 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen340 pk / 5.900 tpm
Koppel450 Nm / 1.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.380 mm
Breedte1.803 mm
Hoogte1.420 mm
Gewicht1.470 kg.
Productiejaren2011-2012
Productieaantal2.700
Nieuwprijs€ 79.950 (prijs in 2011 in Nederland)
€ 82.300 (prijs in 2012 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 60.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.