Introductie
In 2005 werd bekend dat Porsche serieus werk maakte van een vierdeurs model. De naam Panamera was toen al geregistreerd. Het heeft uiteindelijk tot 2008 geduurd voordat de Panamera officieel werd voorgesteld. Porsche liet de Panamera voor het eerst live zien op de autoshow van Sjanghai, in april 2009. De Panamera is een bijna vijf meter lange vierdeurs auto, die moest gaan concurreren met de Mercedes CLS en Maserati Quattroporte. De auto werd meteen leverbaar achtcilinder motoren en een Turbo variant. In 2010 volgde het hier beschreven model met de zes cilinder motor. De zescilinder werd voor het eerst aan het publiek vertoond op de autoshow van Peking van april 2010, om het belang van de Chinese markt te onderstrepen. In april 2013 werd de Panamera optisch en technisch aangepakt.
Exterieur
Qua concept was de eerste Panamera geheel nieuw voor Porsche. Hoewel het een vrij lange auto is met vier deuren, heeft Porsche het uiterlijk van de Panamera trekjes van de 911 gegeven. Aan de voorkant komt dit tot uitdrukking door de koplampen en de voorspatborden. Ook de luchtinlaten onder de richtingaanwijzers lijken op die van de 911. Het uiterlijk van de Panamera heeft vrij veel kritiek gekregen. Velen vinden de verhoudingen niet kloppen. Zo zou de wagen van de zijkant te uitgerekt zijn en de achterkant te lomp. Het is misschien niet de mooiste Porsche, maar als het gezin toch mee moet en je hebt geen trek in een Cayenne dan is wat mij betreft de Panamera een goede optie. De voorkant straalt wel kracht uit door de grote koplampen, luchtinlaten en de vouwen in de motorkap. In de voorportieren lopen vouwen in het plaatwerk die doorlopen in de voorspatborden en daar de luchtuitlaten accentueren. De Panamera heeft een sterk aflopende daklijn, met een vijfde deur. De vorm van de achterste zijruiten is sterk afgerond. De relatief lage zijruiten en de hoge taillelijn geven de Panamera zijn gedrongen postuur. De achterlichten zijn voorzien van LED techniek. De uitlaten van de verschillende types verschillen, de V6 versies hebben twee rechthoekige uitlaten.
Interieur
De Panamera is ontworpen als een echte vierzitter. Zowel voor- als achterin zijn twee aparte stoelen geplaatst. De voorstoelen in de S zijn elektrisch achtvoudig verstelbaar. Midden door het interieur loopt van voor tot achter een brede middentunnel. Tussen de voorstoelen biedt de middenconsole plaats aan de versnellingspook, met links en rechts daarvan twee grote rijen met knoppen. Tussen de stoelen is een brede armsteun met opbergvak en bekerhouder. Het interieur is uiteraard afgewerkt met de mooiste materialen en kan helemaal naar eigen wens en smaak worden samengesteld met houtafwerking, koolstofvezel of bijv. aluminium panelen. Er kan gekozen worden uit dertien kleurcombinaties, waaronder vier tweekleurencombinaties.
Het dashboard is onmiskenbaar Porsche, met name door de in elkaar lopende vijf ronde klokken. Het driespaaks stuur met rond hart met Porsche logo sluit ook goed aan bij de andere Porsche modellen. In het midden bovenop het dashboard is de stopwatch te zien, mits is gekozen voor het Sport Chrono pakket. Centraal in het dashboard is een scherm voor navigatie en instellingen voor radio en telefoon en dergelijke. De kofferbak van de Panamera is ook keurig afgewerkt en heeft een inhoud van 445 liter. De achterstoelen kunnen zelfs worden neergeklapt en dan kan de bagageruimte tot 1.250 liter worden vergroot.
Om het aan boord prettig te hebben is tegen meerprijs een airco leverbaar met vier gescheiden zones en kan de Panamera worden uitgerust met een 1000 Watt geluidsinstallatie van Burmester.
Aandrijflijn
De Panamera heeft een V6 motor onder de motorkap, met een inhoud van 3,6 liter. Deze versie heeft geen turbo. Het maximale vermogen is 300 pk, dat geleverd wordt bij een toerental van 6.200. Hiermee levert de V6 100 pk minder dan de V8 uit de Panamera S. De Panamera´s zijn nog ontwikkeld in de periode dat verbruik en CO² uitstoot niet de allerhoogste rol speelden. Daarom hebben de V6 en de S geen turbo. De V6 motor heeft wel vier kleppen per cilinder en directe inspuiting. De boring van de cilinders is met 96 mm fors meer dan de slag (83 mm) waardoor het geen enorm hoogtoerige motor is. Het maximale koppel is 400Nm, dat geleverd wordt bij 3.750 tpm.
De V6 motor van de Panamera is door Porsche zelf ontwikkeld. De V6 die in de Cayenne ligt, is een Volkswagen motor. De V6 motoren worden gefabriceerd in Stuttgart. De carrosserie wordt trouwens gemaakt bij Volkswagen in Hannover en het geheel wordt geassembleerd in de Porsche fabriek in Leipzig.
Aan de V6 is een handgeschakelde 6-bak gekoppeld of een PDK-bak (Porsche Doppelkupplung) met zeven versnellingen. Standaard wordt de Panamera aangedreven op zijn achterwielen. Er is ook vierwielaandrijving mogelijk, de auto heet dan Panamera 4.
Het uitlaatgeluid is in de Panamera een stuk bescheidener dan in de 911. Zelfs met een sportuitlaat is een Panamera relatief stil en beperkt hij zich voornamelijk tot een sonore brom.
Onderstel
Het standaard onderstel van de Panamera is rondom onafhankelijk, met schroefveren en schokdempers en stabilisatoren voor en achter. Porsche heeft echter verschillende systemen in huis die optioneel leverbaar zijn. Zo is op de Panamera uiteraard ook het PASM leverbaar (Porsche Active Suspension Management), het actieve onderstel van Porsche. Dit systeem omvat luchtvering en actieve dempers. De bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.
Tegen meerprijs kon de Panamera worden uitgerust met het Porsche Torque Vectoring Plus systeem. Dit systeem regelt dat het achterwiel aan de binnenkant van de bocht enigszins wordt afgeremd. Hierdoor gaat er een impuls richting de stuurinslag en stuurt de auto scherper in. PTV Plus werkt samen met het PDCC actieve onderstel en het sperdifferentieel op de achteras.
Het Sport Chrono pakket dat we kennen uit de 911 heeft ook zijn weg naar de Panamera gevonden. Hiermee kunnen motor, onderstel en aandrijving nog sportiever worden ingesteld. Het pakket omvat een stopwatch op het dashboard en een Sport Plus knop. In de stand Sport Plus gaat het PASM over in de sportstand met strakkere schokdempers en een directer insturende auto tot gevolg. Het wegcontact wordt hierdoor beter. Het PSM grijpt in stand Sport Plus later in en laat daardoor een sportievere rijstijl toe bij het remmen en accelereren. In combinatie met PDK heeft het Sport Chrono pakket ook Launch Control. Daarnaast kan het Sport Chrono pakket de schakelsnelheid van de PDK verhogen.
Een ander item zijn de remmen. Standaard beschikt de Panamera over geperforeerde en geventileerde remschijven met een diameter van 360 mm voor en 330 mm achter. De rood gespoten aluminium monobloc remzadels hebben voor zes zuigers en achter vier zuigers. ABS is uiteraard standaard. Als optie zijn keramische remschijven leverbaar (Porsche Ceramic Composite Brake). Deze remschijven hebben een diameter van 350 mm en de gele remzadels hebben voor zes zuigers. De keramische schijven hebben een lange levensduur en zijn heel licht. Door de belangrijke vermindering van het ongeveerde gewicht verbetert de wegligging en handling.
De standaard velgen van de Panamera zijn 18 inch. In het optieboekje is voldoende keuze uit verschillende soorten velgen van 19of 20 inch. De standaard voorbanden zijn 245/50 R 18 groot en achter meten de banden 275/45 R 18.
Prestaties
Met zijn 300 pk presteert de Panamera natuurlijk minder dan de 100 pk respectievelijke 200 pk sterkere Panamera S en Turbo. De topsnelheid van de handgeschakelde versie ligt op 261 km/h (tegen 285 km/h voor de S en 303 km/h voor de Turbo) De acceleratie van 0 tot 100 km/h vraagt 6,8 seconden tijd, waarmee de basis Panamera 1,2 seconde moet toegeven op de S. Dat de acceleratie geen toptijd is, heeft zeker ook te maken hebben met het hoge gewicht van de auto (ruim 1.700 kilo). Als er gekozen wordt voor de PDK-bak moet de eigenaar twee kilometer aan topsnelheid inleveren. Daar staat tegenover dat de acceleratie tot 100 km/h een halve seconde sneller gaat.
Het verbruik van de handgeschakelde Panamera is gemiddeld 11,3 liter per 100 km (1 op 8,8). De CO² uitstoot van de handbak V6 is 265 g/km. Het energielabel van deze versie is G.
Voor de PDK versie geeft Porsche een gemiddeld verbruik op van 9,3 liter per 100 km (1 op 10,8). De CO² uitstoot is 218 g/km. In Nederland scoort de Panamera hiermee een energielabel E. De lagere CO² uitstoot heeft in Nederland flinke gevolgen voor de prijs van de auto. De PDK versie is een stuk goedkoper dan de handgeschakelde.
Spottersinfo
De basis versie van de Panamera is te herkennen aan:
– twee rechthoekige uitlaten;
– typeplaatje op het kofferdeksel.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | Panamera MkI (2010-2013) |
Motor | V6, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder. |
Cilinderinhoud | 3.605 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 300 pk / 6.200 tpm |
Koppel | 400 Nm / 3.750 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat met 7 versnellingen (PDK) |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 261 km/h (handbak) 259 km/h (PDK-bak) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 6,8 seconden (handbak) 6,3 seconden (PDK-bak) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.970 mm |
Breedte | 1.931 mm |
Hoogte | 1.418 mm |
Gewicht | 1.730 kg (handbak) 1.760 kg (PDK-bak) |
Productiejaren | 2010-2013 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 110.600 (prijs handbak in 2010 in Nederland) € 114.800 (prijs handbak in 2013 in Nederland) € 104.500 (prijs PDK-bak in 2010 in Nederland) € 101.900 (prijs PDK-bak in 2013 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.