Eind 1994 was de vierde generatie van Maserati’s vierdeurs sportsedan Quattroporte leverbaar geworden. In eerste instantie was de QP alleen leverbaar met zescilinder motoren. In 1995 volgde de V8 versie. De nieuwe Quattroporte was iets kleiner dan zijn voorganger. De vierde generatie is gebaseerd op de Ghibli / Biturbo reeks en is ontworpen door Marcello Gandini. In 1998 werd de Quattroporte herzien, de nieuwe modellen gaan door het leven als Quattroporte Evoluzione.
Exterieur
Het uiterlijk van de vierde generatie Quattroporte is gebaseerd op de Ghibli, maar de QP is wel een stuk ingetogener vormgegeven. De voorkant is vrij strak en glad, met een lang oplopende motorkap. De grille heeft het kenmerkende Maserati knikje en is ook voorzien van het mooie logo. De koplampen en mistlampen zijn overeenkomstig de toen heersende mode rechthoekig van vorm. De zijkanten van de auto ogen vrij gewoon, op de rand van de achterspatborden na. Die hebben een zeer opvallende knik, die de auto een duidelijk eigen gezicht heeft. De meningen of het mooi of niet mooi is lopen uiteen, maar bijzonder is het wel. De achterkant van de Quattroporte ziet er stoer en krachtig uit, met grote achterlichtunits, een groot Maserati logo en vier ronde uitlaten. Standaard heeft de Italiaan achtspaaks velgen van 16 inch. Aan de buitenkant is de achtcilinder versie te onderscheiden van de zescilinders door het opschrift “ottocilindri” op de voorschermen.
Interieur
Het interieur van de Quattroporte IV vertoont veel overeenkomst met de Ghibli / Biturbo modellen van die tijd. Dit betekent dat er veel hout en leer te vinden is. Het dashboard en de binnenkant van de portieren is met fraai leer afgewerkt dat in verschillende kleuren leverbaar was. Over de portieren en het dashboard loopt een strook houtfineer, dat ook in de middenconsole is aangebracht. Het stuur heeft een houten rand en een groot middenstuk waarin de airbag zit. Het instrumentarium bestaat uit twee grote meters voor toerental en snelheid en vijf kleinere meters. In het midden van het dashboard is uiteraard een plekje gereserveerd voor het klassieke Maserati klokje. De voorstoelen en de achterbank zijn zeer riant te noemen en uiteraard ook bekleed met het mooie leer.
Aandrijflijn
Voor de motorisering van de vierde generatie Quattroporte maakte Maserati in eerste instantie gebruik van twee versies van de V6 motor. Voor de Italiaanse markt was er een 2,0 liter versie beschikbaar, vanwege fiscale voordelen voor motoren met een inhoud tot 2,0 liter. Voor de andere markten leverde Maserati een 2,8 liter motor. In 1995 werd de V8 leverbaar. Deze motor heeft een inhoud van 3,2 liter en heeft net als de zescilinders vier kleppen per cilinder, vier bovenliggende nokkenassen en twee IHI turbo’s met intercooler. Dit krachtpakket levert een maximaal vermogen van 335 pk bij 6.400 toeren per minuut en een maximaal koppel van 450 Nm. De versnellingsbak wordt van de firma Getrag betrokken en telt zes versnellingen. Als alternatief is een automatische versnellingsbak met vier versnellingen van het Australische BTR leverbaar. BTR produceert deze versnellingsbakken in licentie van Borg Warner. De achterwielen zijn de aangedreven wielen van de Quattroporte.
Onderstel
Net als de motor is ook de opzet van het onderstel grotendeels vergelijkbaar met de Ghibli / Biturbo modellen. De voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met schroefveren en elektronisch regelbare Koni schokdempers en een stabilisator. De achterwielophanging is van het multilink type met schroefveren en telescopische schokdempers. De schokdempers zijn instelbaar en kennen vier standen, variërend van een zachte stand voor stadsverkeer tot een harde stand voor hoge prestaties. Voor de vertraging zorgen rondom geventileerde ATE remschijven met Brembo remklauwen. ABS van de fabrikant Bosch is standaard op de Quattroporte. De auto staat op rubber met de maat 205/55 ZR 16 voor en 225/50 ZR 16 achter.
Prestaties
Met een vermogen van ruim 300 pk is de Quattroporte prima in staat om aansprekende prestaties te leveren. De door de fabriek opgegeven topsnelheid van de V8 is 270 km/h. De acceleratie tot 100 km/h vanuit stilstand neemt 5,8 seconden in beslag. Het gemiddelde verbruik van de snelle Italiaan bedraagt naar schatting zo’n 17,5 liter per 100 km (1 op 5,7). De CO₂ uitstoot zal ruim boven de 400 g/km liggen.
Spottersinfo
De Quattroporte V8 is van de Quattroporte V6 te onderscheiden door:
– opschrift “ottocilindri” op de voorspatborden.
Merk | Maserati |
---|---|
Type | Quattroporte V8 3.2 |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.217 cc |
Turbo | 2 IHI turbo's met intercooler |
Vermogen | 335 pk / 6.400 tpm |
Koppel | 450 Nm / 4.400 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde Getrag bak met zes versnellingen of ZF automaat met vier versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 270 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,8 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.550 mm |
Breedte | 1.810 mm |
Hoogte | 1.380 mm |
Gewicht | 1.647 kg. |
Productiejaren | 1995-1998 |
Productieaantal | 415 |
Nieuwprijs | € 86.173 (prijs in 1996 in Nederland) € 90.529 (prijs in 1998 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 15.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.