Porsche 911 997 Carrera 4S (MkII) 2008-2012

De 997 Carrera 4S kreeg in juni 2008 een facelift. De auto was toe drie jaar op de markt.  De meest opvallende zaken aan de MkII zijn de LED verlichting voor en achter en de rode reflecterende band tussen de achterlichten. Daarnaast is de vierwielaangdreven 997 MkII voorzien van een nieuw vierwielaandrijvingssysteem. In 2012 werd de 997 Carrera 4S vervangen door de 991 Carrera 4S.

Aan de basisvorm van de 997 is bij de MkII niets veranderd ten opzichte van de MkI. Het is een duidelijk herkenbare coupé in de lange 911 traditie. Het uiterlijk van de Carrera 4S MkII wijkt ten opzichte van de MkI met name af wat de verlichting betreft. Zowel voor als achter is LED techniek toegepast. Verder zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De achterschermen zijn bij de Carrera 4S wel  44 mm breder dan bij zijn achterwielaangedreven broer.

Het dashboard van de 997 MkII heeft de opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller.  Met name de middenconsole is geheel anders dan bij de 996, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

De motor van de 997 Carrera 4S MkII is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De 997 Carrera 4S MkI had een motor die grotendeels van de 996 was overgenomen. De 997 MkII heeft een nieuw ontworpen motor. De 997 Carrera 4S Mk II levert 385 pk, wat 30 pk meer is dan het vermogen van de 4S MkI.

De 997 Carrera 4S MkII wordt aangedreven op alle vier wielen, door middel van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK-transmissie met 7 versnellingen. PDK staat voor Porsche Doppelkopplung. De PDK-bak schakelt sneller dan de Tiptronic die hij vervangt.

De 997 Carrera 4S MkII heeft een geheel nieuw vierwielaandrijvingssysteem. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van de visco-lamellenkoppeling, maar wel van het Porsche Traction Management systeem van de 911 Turbo. Dit systeem zorgt voor een betere verdeling van de kracht over de wielen, waarbij zelfs 100% van de aandrijving naar de voorwielen kan gaan. Bij het oude systeem was dit maximaal 40%. De achteras is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel.

 

De Carrera 4S is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM).  Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

De Carrera 4S staat op 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.

Een Carrera 4S MkII haalt net geen 300 km/h; bij 297 is de koek op. Binnen vijf seconden de 100 km/h aantikken vanuit stilstand lukt wel makkelijk. De handgeschakelde 4S doet er 4,7 seconden over en de versies met PDK-bak zelfs nog twee tiende minder.

Spottersinfo

De Carrera 4S is van de Carrera S te onderscheiden door de 44 mm bredere achterschermen (lastig te zien als je niet rechtstreeks kunt vergelijken).

Het typeplaatje achterop de motorkap vermeldt uiteraard ook of je met een Carrera, Carrera 4, Carrera S of Carrera 4S van doen hebt.

De MkII varianten van de Carrera 4 zijn te herkennen aan de LED verlichting voor en achter en de rode reflecterende band tussen de achterlichten. Verder zijn de achteruitrijlampen kleiner dan die van de MkI.

De vierwielaangedreven MkII versies hebben een rode reflecterende band tussen de achterlichten.

De luchtinlaten onder de koplampen zijn bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De lamellen in de luchtinlaten zijn zwart bij de achterwielaangedreven Carrera’s. Bij de vierwielaangedreven versies zijn deze lamellen grijs.

MerkPorsche
Type911 997 Carrera 4S (MkII) (2008-2012)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.800 cc
TurboNee
Vermogen385 pk / 6.500 tpm
Koppel420 Nm / 4.400 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid297 km/h (handbak)
295 km/h (PDK-bak)
Acceleratie 0 -100 km/h4,7 seconden (handbak)
4,5 seconden (PDK-bak)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.435 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.455 kg. (handbak)
1.485 kg. (PDK-bak)
Productiejaren2008-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 142.000 (handbak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 144.600 (handbak prijs in 2012 in Nederland)
€ 145.500 (PDK-bak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 145.100 (PDK-bak prijs in 2012 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 75.000 - € 115.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.