BMW M6 Coupé (E63) (2005-2010)

In december 2004 gaf BMW de eerste officiële foto’s vrij van de nieuwe top coupé: de M6. Op de autosalon van Genève in maart 2005 werd de auto voor het eerst live getoond. De M6 E63 heeft geen directe voorganger. De BMW M635 CSi uit de jaren tachtig komt nog het meest in aanmerking als voorvader. Die M635 CSi werd in Amerika overigens al M6 genoemd.  In 2010 werd de M6 Coupé uit productie genomen. In totaal zijn er 9.087 M6 E63 Coupé’s gebouwd. Er stond niet meteen een opvolger klaar. De nieuwe M6 (F13) werd geïntroduceerd in 2012.

Exterieur

Een opvallend element van de M6 Coupé is het dak. Dit is omwille van de gewichtsbesparing gemaakt van koolstofvezel. Het zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen, wat gunstig is voor het weggedrag. Het uiterlijk van de M6 komt verder grotendeels overeen met de gewone 6-serie Coupé. Er is wel een aantal verschillen te noemen. Aan de voorkant heeft de M6 een andere voorbumper met geïntegreerde voorspoiler en grote luchtinlaten onder de kentekenplaat. De voorspatborden zijn voorzien van een M6 logo. Opvallend is dat de ‘kieuwen’, zoals de M3 en de M5 ze wel hebben, hier ontbreken. Aan de achterkant is de M6 te herkennen aan de andere achterbumper en de vier ronde uitlaten. Op het kofferdeksel is een M6 logo aangebracht. De 19 inch velgen zijn ook speciaal voor de M6 ontworpen en hebben vijf dubbele spaken.

Interieur

De binnenkant van de M6  is grotendeels gelijk aan de gewone 6 serie. Er zijn enkele details anders. De M6 is uitgerust met sportstoelen die met leer zijn bekleed. Het dashboard is grotendeels hetzelfde. Voor de bestuurder is een instrumentarium dat is opgebouwd ui t twee grote klokken. De snelheidsmeter loopt tot 330 km/h en de toerenteller heeft een M logo. Het stuur van de M6 is een klein driespaaks sportstuur met een dikke rand en een M logo. Op het stuur zijn knoppen voor de bediening van o.a. radio en telefoon. In het midden van het dashboard heeft de M6 een scherm voor multimedia en navigatie en dergelijke. Dit systeem wordt bediend door middel van de iDrive controller op de middenconsole. Verder valt in de M6 het kleine pookje op  van de SMG III versnellingsbak. Met dit pookje, dat een subtiel M logo heeft,  kan worden geschakeld door het naar voren of naar achteren te bewegen.

Foto: BMW

Foto: BMW

Aandrijflijn

De motor van de M6 is dezelfde als die van de M5, die een jaar eerder op de markt verscheen. Dit is dus de geweldige V10 motor met een inhoud van 5,0 liter. Het maximale vermogen is 507 pk, dat vrijkomt bij 7.750 toeren. De V10 heeft geen turbo en ademt dus op natuurlijke wijze. Het specifieke vermogen van iets meer dan 100 pk per liter is dus vrij hoog.  Het maximale koppel is 520 Nm (bij 6.100 toeren). Aan de V10 is een sequentiële automatische versnellingsbak met zeven versnellingen gekoppeld. Deze SMG bak kan volledig automatisch zijn werk doen, maar kan ook worden bediend door middel van het kleine pookje of door de paddles achter het stuur. De schakelsnelheid kan worden gevarieerd en in de snelste modus kost een schakelmoment slechts  0,06 seconde.  De kracht van de motor wordt volledig op de achterwielen overgebracht.

Foto: BMW

Foto: BMW

 

 

 

Onderstel

Het onderstel van de M6 is uiteraard ook het meest geavanceerde dat BMW op dat moment te bieden had. Het is opgebouwd uit een dubbel geleide vooras met McPhersons dempers en een multi link achteras. De M6 is standaard voorzien van Electronic Damper Control (EDC), waarmee de dempers kunnen worden ingesteld. De M6 heeft verder een variabel sperdifferentieel, dat bijdraagt aan de tractie, maar ook aan de beheersing van de auto. Driften is met een M6 nog beter te doen dan met een M5. De voorbanden hebben de maat 255/40 ZR 19. Achter zijn banden met de maat 285/35 ZR 19 gemonteerd.

 Prestaties

Ook deze Duitse topper heeft een elektronisch begrensde topsnelheid. Bij 250 km/h is het gedaan met de versnelling. Zonder begrenzing zou de M6 in staat zijn om 330 km/h te halen. De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt maar 4,6 seconden in beslag.  Vanuit stilstand doorstomen tot 200 km/h kost 14 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik is 14,8 liter per 100 kilometer (1 op 6,8). Net heel zuinig natuurlijk, maar het gaat wel om een supersnelle auto die iets meer dan 1.700 kilogram weegt. De CO₂ uitstoot is vastgesteld op 357 g/km, wat nogal hoog is. De auto heeft hierdoor in Nederland het energielabel G gekregen, de minst energiezuinige categorie.

Spottersinfo

De M6 Coupé is van de 6 serie Coupé te onderscheiden door:

– andere voorbumper met geïntegreerde voorspoiler en grote luchtinlaten;

– M6 heeft geen mistlampen voor;

– M6 logo’s op de voorspatborden;

– carbon dak;

– andere buitenspiegels;

– andere achterbumper;

– vier ronde uitlaten;

– M6 logo op het kofferdeksel;

– speciale M velgen van 19 inch met vijf dubbele spaken.

Trivia

Er zijn vier kleuren die BMW alleen leverde op de M6. Dit zijn Indianapolis Rood, Sepang Brons, Interlagos Blauw en Silverstone Blauw.

 

MerkBMW
TypeM6 Coupé (E63) (2005-2010)
MotorV10, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.999 cc
TurboNee
Vermogen507 pk / 7.750 tpm
Koppel520 Nm / 6.100 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,6 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.871 mm
Breedte1.855 mm
Hoogte1.377 mm
Gewicht1.710 kg.
Productiejaren2005-2010
Productieaantal9.087
Nieuwprijs€ 156.300 (prijs in 2005 in Nederland)
€ 188.580 (prijs in 2010 in Nederland)

Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.