Ter ere van het 40-jarig bestaan van Ferrari in 1987 werd de F40 op de markt gebracht. Een betere manier om een verjaardag te vieren bestaat volgens mij niet! Nog steeds, bijna 25 jaar later, is de F40 één van de hoogtepunten uit het oeuvre van Ferrari. De F40 ging in 1992 uit productie. Hij had geen directe opvolger. De F50 verscheen pas in 1997 op het toneel, toen Ferrari 50 jaar bestond.
Exterieur
De F40 lijkt uiterlijk niet op andere Ferrari’s. De voorkant is glad en zeer laag, de achterkant heeft een enorme spoiler en is recht en hoekig en dient om de opwaartse druk tegen te gaan. In de carrosserie zijn op diverse plaatsen zogenaamde NACA luchtinlaten aangebracht. Verder heeft de auto grote luchtuitstroomopeningen, dien goed aangeven hoeveel lucht de F40 nodig heeft. De omhoog scharnierende achterzijde van de F40 heeft een glazen motorkap waarin ook uitstroomopeningen te zien zijn. Een ander opvallend kenmerk zijn de drie uitlaten, waarvan de middelste rond is en de andere twee ovaal zijn.
Interieur
De binnenkant van de F40 is zeer Spartaans uitgevoerd. Kuipstoelen bekleed met brandbestendig Nomex zijn geplaatst in een vrijwel kale cockpit. Er is geen isolatiemateriaal aangebracht en de vloer en de binnenkant van de portieren bestaan uit kaal Kevlar en koofstofvezel. Het dashboard is erg eenvoudig en bekleed met een soort vilt. Het instrumentarium achter het stuur heeft twee grote klokken (toerenteller en snelheidsmeter) en twee kleine klokken (watertemperatuur en turbodruk). In het midden van het dashboard zijn nog drie kleine meters opgenomen voor olietemperatuur, oliedruk en brandstofvoorraad. Op de middenconsole is slechts de versnellingspook en de handrem opgenomen. De auto is wel uitgerust met een broodnodige airco.
Aandrijflijn
De motor van de F40 is een relatief kleine V8 middenmotor (vóór de achteras) met twee IHI turbo’s en Behr intercoolers. De motor heeft een inhoud van 2,9 liter en heeft vier kleppen per cilinder. Het maximale vermogen is 478 pk bij 7.000 toeren per minuut. De brandstofinspuiting, de ontsteking en de turbodruk worden elektronisch aangestuurd. De versnellingsbak is een gewone handgeschakelde 5-bak. Tegen meerprijs was een ongesynchroniseerde sportversnellingsbak leverbaar. Het vermogen gaat volledig naar de achterwielen.
Onderstel
Het onderstel van de F40 bestaat uit een onafhankelijke wielophanging met triangeldraagarmen, spiraalveren, twee stabilisatorstangen en hydraulische schokdempers. Tegen meerprijs was een systeem voor een variabele wagenhoogte leverbaar.
De remmen waren in samenwerking met Brembo ontwikkeld. Rondom zijn geperforeerde luchtgekoelde schijfremmen gemonteerd met een diameter van 332 mm.
De voorbanden hebben een maat die voor een supercar niet zo uitzonderlijk is: 245/40 ZR 17. De achterbanden hebben wel een vrij spectaculaire maar: 335/35 ZR 17. De banden zijn Pirelli’s P Zero en de velgen zijn aluminium Speedlines.
Prestaties
Het gewicht van de F40 is slechts 1.235 kg. Een vermogen van 478 pk betekent dus een uitstekende verhouding gewicht / vermogen van 2,58 kg / pk. Het zal duidelijk zijn dat de F40 tot grootse prestaties in staat is. De topsnelheid bedraagt 324 km/h. Bij de introductie werd voor de acceleratie alleen de tijd opgegeven van 0 tot 200 km/h. Deze sprint is in 11 seconden achter de rug. Het standaardsprintje tot 100 km/h vanuit stilstand kost 4,1 seconden. De kilometer met staande start vraagt 20,9 seconden.
Spottersinfo
De F40 is geproduceerd in een Europese uitvoering en een Amerikaanse.
De Amerikaanse uitvoering is ten opzichte van de Europese te herkennen aan:
– dikke rubberen stootstrip boven de luchtinlaat;
– grotere voorspoiler met een extra lip;
– zijverlichting tussen de achterwielen en de uitstroomsleuven;
– dikke rubberen stootstrip aan de achterzijde;
– geen mistachterlichten in de achterbumper;
– derde remlicht op de motorkap.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | F40 (1987-1992) |
Motor | V8, middenmotor vóór de achteras |
Cilinderinhoud | 2.936 cc |
Turbo | Twee IHI turbo's |
Vermogen | 478 pk / 7.000 tpm |
Koppel | 576 Nm / 4.000 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 324 km/h |
Acceleratie 0 - 100 km/h Acceleratie 0 - 200 km/h | 4,1 seconden 11 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.430 mm |
Breedte | 1.980 mm |
Hoogte | 1.130 mm |
Gewicht | 1.235 kg. |
Productiejaren | 1987-1992 |
Productieaantal | 1.337 |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde | Circa € 400.000 |
© 2012 Beamerbob. Alle rechten voorbehouden.