De in maart 2002 geïntroduceerde Arnage R werd eind 2004 (modeljaar 2005) licht aangepast, zowel uiterlijk als technisch. De meest in het oog springende uiterlijke verschillen zijn de nieuwe koplampen. De R MkII heeft vier afzonderlijke, ronde koplampen. Onder de motorkap is dezelfde V8 motor te vinden als in de Mark I. In 2007 werd de Arnage R nogmaals herzien, waarbij de motor werd vervangen door een modernere uivoering (zie verder bij Arnage R MkIII).
Exterieur
De Arnage R MkII komt uiterlijk grotendeels overeen met de Arnage MkII. De MkI heeft dubbele koplampen die zijn opgenomen in een rechthoekige unit met afgeronde hoeken, zoals de Arnage Green Label en Red Label ze ook hadden. De MkII heeft de losstaande ronde koplampen, waarmee de Arnage meer lijkt op de Continental GT. De Arnage is een grote, statige vierdeurs sedan met een lengte van ruim vijf meter. De auto heeft de kenmerkende Bentley gaasgrille. Als optie is een grille met verticale spijlen leverbaar, als verwijzing naar het verleden. De Arnage MkII heeft verder een licht gewijzigde motorkap met een hoger gelegen middendeel en een andere voorbumper. Bij de Arnage is ruim gebruik gemaakt van chroom. De omlijsting van de grille kan ook in chroom worden uitgevoerd. De Arnage R heeft net als zijn voorgangers de kenmerkende aflopende lijn van de kofferbak. De R kan van een Green Label of Red Label worden onderscheiden door een andere omlijsting van de kentekenplaat en de units voor mistlampen en achteruitrijdlampen. De Bentley logo’s op de Arnage R hebben een rode achtergrond (bij de Arnage T is de achtergrond zwart).
Interieur
Qua interieur verschilt de Arnage R MkII niet veel van de Arnage R MkI. In de middenconsole zijn de bedieningsknoppen voor o.a. airco nieuw ontworpen. Het interieur straalt een en al luxe uit, door het gebruik van uitsluitend mooie materialen als leer en hout. Het instrumentpaneel is vervat in mooi hout en het dashboard is verder volledig met leer afgewerkt. Achter het stuur zijn twee grote meters te vinden voor snelheid en toerental. Meer naar het midden van het dashboard zijn nog eens vijf kleine meters te zien. De ventilatieroosters zijn gemaakt van aluminium en hebben het typische ronde design. De middenconsole is ook top afgewerkt met het mooiste hout.
Aandrijflijn
In het vooronder van de Arnage R huist de ‘oude’ V8 motor met een inhoud van 6,75 liter. De motor heeft twee kleppen per cilinder en twee Garret T3 turbo’s, met intercooler. Het maximale vermogen is 405 pk (bij 4.000 toeren per minuut), wat overeenkomt met het vermogen van de Red Label. Het maximale koppel is 835 Nm, wat vrijkomt bij slecht 2.100 toeren per minuut. Bij de facelift van modeljaar 2005 is de motor aangepast om betere emissiewaarden te scoren. In de Arnage R wordt een automatische versnellingsbak met vier versnellingen gebruikt, die oorspronkelijk van General Motors afkomstig is. De Arnage R wordt aangedreven op de achterwielen.
Onderstel
Het onderstel van de Arnage is vrij traditioneel van opzet. De wielophanging is rondom onafhankelijk met dubbele draagarmen en schroefveren. Voor en achter zijn stabilisatoren gemonteerd. De Arnage R MkII heeft wel een aangepaste ophanging met wijzigingen aan de veren, dempers en lagers voor een beter comfort, met name voor de achterpassagiers. De remmen zijn eigenlijk wat onder bemeten voor een dergelijk zware auto die tot behoorlijke prestaties in staat is. Rondom heeft de Bentley geventileerde schijfremmen met aan de voorkant een diameter van 348 mm en achter een diameter van 345 mm. De banden hebben een maat van 255/55 R 18. De velgen van de MkII hebben een nieuw ontwerp. Standaard worden er 6-spaaks velgen van 18 inch gemonteerd. Tegen meerprijs zijn 12-spaaks velgen van 19 inch leverbaar.
Prestaties
Hoewel de Arnage een flink gewicht heeft en geen al te beste stroomlijn, zijn de prestaties toch indrukwekkend. Vanuit stilstand sprinten naar 100 km/h neemt 6,3 seconden in beslag, wat 0,2 seconde sneller is dan de Arnage Green Label. Toch fijn dat je in je dure Bentley bij het verkeerslicht het niet aflegt tegen het eerste de beste Golfje GTi. De Arnage R kan desgewenst versnellen tot 250 km/h. De Arnage R is niet bepaald het toonbeeld van zuinigheid. Het gemiddelde verbruik is volgens de fabriek 19,2 liter per 100 km (ofwel 1 op 5,2). Gelukkig kan er bijna 100 liter brandstof in de tank.
Spottersinfo
De Arnage R MkII is te onderscheiden van een MkI aan:
– vier ronde, losstaande koplampen;
– andere motorkap met een iets hoger gelegen middendeel;
– andere voorbumper;
– nieuw ontworpen velgen
De Arnage R is van een Arnage T te onderscheiden door:
– geen mistlampen in de voorbumper (heeft de Arnage T wel);
– Bentley emblemen met een rode achtergrond (de T heeft emblemen met een zwarte achtergrond);
– geen rooster in het voorspatbord achter de voorwielen (heeft de T wel);
– twee uitlaten (de T heeft vier uitlaten);
– velgen.
Trivia
De Arnage R was de eerste Bentley die is uitgerust met Isofix bevestiging voor kinderzitjes. Kennelijk richtte Bentley zich met de Arnage R ook op gezinnen met jonge kinderen.
De Arnage MkII is leverbaar in 41 verschillende kleuren, nog afgezien van de mogelijkheden die Mulliner biedt. Er zijn onder meer negen tinten blauw, acht tinten groen, zes tinten rood en vier tinten bruin. Daarnaast zijn er nog zeven aanbevolen Duo Tone Packages leverbaar. Voor het interieur kan gekozen worden uit 27 kleurcombinaties.
Merk | Bentley |
---|---|
Type | Arnage R (MkII) (2004-2007) |
Motor | V8, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 6.750 cc |
Turbo | Twee T3 Garret turbo's met intercooler |
Vermogen | 405 pk / 4.000 tpm. |
Koppel | 835 Nm / 2.100 tpm |
Versnellingsbak | Viertraps automaat |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 249 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 6,3 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 5.390 mm |
Breedte | 1.930 mm |
Hoogte | 1.515 mm |
Gewicht | 2.485 kg. |
Productiejaren | 2005-2007 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 216.270 (prijs in 2005) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.