Jaguar XJR V8 Supercharged (1997-2003)

In 1997 werd de vierde versie van de Jaguar XJR voorgesteld. Na drie modellen met een zescilinder was dit de eerste XJR met een V8 motor. Het uiterlijk van de XJR lijkt sterk op dat van zijn voorganger (de X306). De meeste wijzigingen zijn onderhuids te vinden. In 2003 werd de XJR afgelost door de nieuwe XJR. Er zijn 15.203 exemplaren van de XJR V8 Supercharged gemaakt. Van deze serie XJR is ook een speciale versie gebouwd, de XJR 100.

Jaguar XJR V8 Supercharged rechtsvoor

Exterieur

De XJR V8 lijkt als gezegd sterk op zijn voorganger. Het is een klassieke XJ sedan, die door enkele vrij subtiele aanpassingen toch een stuk sportiever oogt dan zijn zwakkere broers. De voorkant laat de voor de XJR inmiddels kenmerkende gaasgrille zien. De nieuwe XJR is aan de voorkant te onderscheiden van zijn voorganger door de ovale knipperlichten en de afgeronde mistlampen. Aan de zijkant heeft de XJR de typische zwarte raamomlijsting, waar de gewone XJ’s ruim in het chroom zitten. De XJR modellen voor de Amerikaanse markt zijn overigens wel geleverd met verchroomde raamomlijsting en regengoten. Aan de achterkant zien we een subtiele kofferbakspoiler en twee grotere uitlaten. Verder staat de XJR op speciale18 inch velgen met vijf spaken.

Jaguar XJR V8 Supercharged linksvoor

Interieur

Het interieur van de nieuwe XJ-serie, en daarmee ook van de nieuwe XJR, is volledig nieuw. Het dashboard is een stuk moderner dan dat van zijn voorganger, door de vloeiende lijnen met afgeronde vormen. Over de volle breedte van het dashboard is fraai afgewerkt hout gebruikt. Achter het stuur prijken drie grote meters. In het midden van het dashboard zijn bovenaan twee ventilatieroosters aangebracht. Daaronder zit in een aparte met leer beklede omlijsting de bediening voor airco en Harman Kardon stereo-installatie. De binnenkant van de portieren is stijlvol afgewerkt met leer, hout en chroom. Het zitmeubilair is ook bekleed met mooi leer. Het stuur van de XJR is deels van hout en deels met leer bekleed en het heeft een XJR logo in het leer gestanst.  

2001_Jaguar_XJR_Supercharged_Interior

Aandrijflijn

Voor het eerst in de XJR geschiedenis ligt er een V8 motor onder de fraai gewelfde motorkap. Deze geheel nieuw ontworpen V8 verving de 6- en 12-cilinder motoren die eerder in de XJ-serie geleverd werden. De V8 van de XJR heeft een inhoud van 4,0 liter is voorzien van een Eaton compressor en twee vloeistofgekoelde tussenkoelers. Mede daardoor is de motor goed voor 370 pk, het hoogste vermogen ooit voor een XJR. Het maximale koppel is 525 Nm. Aan de motor is een automatische versnellingsbak gekoppeld met vijf versnellingen. Een handgeschakelde versnellingsbak is niet meer leverbaar. De automaat kan desgewenst wel handmatig in de tweede, derde of vierde versnelling worden geschakeld, door de hendel links in een apart schakelpatroon te voeren. De automatische bak wordt door Jaguar trouwens ingekocht bij Mercedes-Benz, waar de versnellingsbak gebruikt werd in de S600.

2001_Jaguar_XJR_Supercharged_Engine

Onderstel

De voorwielophanging van de XJR V8 is een herziene uitvoering van zijn voorganger. De XJR V8 is voorzien van het CATS systeem, de volledig automatisch geregelde, adaptieve dempers. De afkorting CATS staat voor Computer Active Technology Suspension. Dit systeem zorgt ervoor dat de carrosseriebewegingen beperkt blijven, zonder dat de auto aan comfort inlevert. De besturing heeft een variabele overbrenging. Automatische stabiliteitsregeling is standaard, evenals traction control. De XJR staat op Pirelli banden met de maat 255/40 ZR 18.

Jaguar XJR V8 Supercharged linksachter

Prestaties

Net als veel Duitse auto’s heeft ook deze XJR V8 een op 250 km/h begrensde topsnelheid.  De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost de snelle Brit slechts 5,6 seconden. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde brandstofverbruik is 13,1 liter per 100 km. 

Jaguar XJR V8 Supercharged achterkant

Spottersinfo

De XJR V8 Supercharged is te onderscheiden van een XJ door:

– gaasgrille met in kleur gespoten omlijsting;

– zwarte raamomlijsting in plaats van chroom;

– speciaal ontworpen 18 inch velgen met vijf spaken;

– kofferbakspoiler;

– twee grotere uitlaten;

– XJR typeplaatje op het kofferdeksel.

De XJR V8 Supercharged (X308) is van zijn voorganger XJR 4.0 Supercharged (X306) te onderscheiden door:

– ovale knipperlichten in de voorbumper in plaats van rechthoekige;

– afgeronde mistlampen voor in plaats van rechthoekige.

Trivia

De XJR V8 Supercharged was leverbaar met een “R1” pakket. Dit pakket omvatte 18 inch BBS velgen, grotere Brembo remmen en een anders afgestelde ophanging.

 

 

MerkJaguar
TypeXJR V8 Supercharged (1997-2003)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.996 cc
TurboEaton compressor met twee tussenkoelers
Vermogen370 pk / 6.150 tpm
Koppel525 Nm / 3.600 tpm
VersnellingsbakAutomaat met vijf versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h5,6 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte5.024 mm
Breedte1.799 mm
Hoogte1.303 mm
Gewicht1.775 kg.
Productiejaren1997-2003
Productieaantal15.203
Nieuwprijs€ 93.433 (prijs in 1997 in Nederland)
€ 102.770 (prijs in 2003 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.