Porsche 911 997 Turbo Cabriolet (2007-2009)

Twee jaar na de lancering van de Carrera Cabriolet modellen vond Porsche het tijd voor de 997 Turbo Cabriolet.  De 997 Turbo Cabriolet is de opvolger van de 996 Turbo Cabriolet. De 997 Turbo is de eerste auto met benzinemotor die gebruikt maakt van variabele turbo geometrie. In 2009 kreeg de Turbo Cabriolet een facelift (zie verder bij Turbo Cabriolet MkII).

Exterieur

De 997 Turbo Cabriolet is een tweedeurs cabriolet. De cabriokap kan gesloten worden in 20 seconden.  De auto hoeft er niet voor stil te staan, de kap kan rijdend gesloten worden als de snelheid maar onder de 50 km/h blijft.

Zoals het hoort bij een 911 Turbo heeft ook de 997 Turbo Cabriolet een flinke achterspoiler. Daarnaast vallen de grote koelsleuven in de achterspatborden, vóór de achterwielen, op. Ook in de voorspoiler en in de achterbumper zijn extra koelsleuven aangebracht. Verder vallen aan de voorkant de LED knipperlichten op.

Interieur

Het dashboard van de 997 Turbo Cabriolet laat de traditionele opbouw met vijf ronde klokken zien. De middelste plaats wordt ingenomen door de toerenteller. Ten opzichte van zijn voorganger de 996 lijken de klokken van de 997 meer op de oudere 911’s. In de middenconsole is bij de 997 ruimte opgenomen voor een scherm voor o.a. navigatie.

Aandrijflijn

Onder de motorkap van de 997 Turbo Cabriolet ligt een 480 pk sterke 6-cilinder boxermotor, met een inhoud van 3,6 liter. Dit is dezelfde motor als in de coupé. De voorganger 996 moest het doen met een 3,4 liter motor. Het koppel van de nieuwe motor bedraagt 620 Nm, wat in een breed toerengebied wordt afgegeven. Dit kan korte tijd worden verhoogd tot 680 Nm, als het Sport Chrono-pakket is besteld. De variavele turbo geometrie zorgt ervoor dat de doorstroming van de uitlaatgassen door de compressor steeds optimaal is afgestemd op de omstandigheden, zodat de optimale prestaties over een breder toerenbereik ter beschikking staan.

De Turbo Cabriolet is leverbaar met een handgeschakelde 6-bak of met een Tiptronic versnellingsbak met vijf versnellingen.

Onderstel

Hard rijden is leuk, maar op tijd weer kunnen stilstaan is ook handig. De Turbo is daarom met extra grote remschijven uitgerust van 35 cm, twee centimeter meer dan zijn voorganger. Als extra zijn keramische remschijven leverbaar.

Prestaties

De topsnelheid van de Turbo Cabriolet is 320 km/h. Met de handgeschakelde bak haalt de Turbo Cabriolet de 100 in vier seconden. Met de Tiptronic automaat gaat daar zelfs nog twee tiende af.

Het gemiddelde verbruik is volgens Porsche 12,9 liter per 100 km, ofwel 1 op 7,7.

Spottersinfo

De Turbo is te herkennen aan:

– grote spoiler op de motorkap;

– koelsleuven in de achterbumper;

– koelsleuven in de voorspoiler;

– vorm van de twee uitlaten;

– koelopeningen in de achterspatborden, vóór de achterwielen;

– velgen;

– LED knipperlichten onder de koplampen, met anders gevormde koelopeningen daaronder.

Diversen

De achterspoiler van de Cabriolet kan drie centimeter verder uitschuiven dan die van de Coupé. Het doel hiervan is dat de Cabriolet ook bij zeer hoge snelheden een optimale wegligging heeft.

MerkPorsche
Type911 997 Turbo Cabriolet (2007-2009)
Motor6-cilinder boxer motor
Cilinderinhoud3.600 cc
TurboJa
Vermogen480 pk / 6.000 tpm
Koppel620 Nm / 1.950 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid310 km/h (handbak en Tiptronic)
Acceleratie 0 -100 km/h4,0 seconden (handbak)
3,8 seconden (Tiptronic)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.450 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.655 kg. (handbak)
1.690 kg. (Tiptronic)
Productiejaren2007-2009
Productieaantal
Nieuwprijs€ 210.950 (handbak introductieprijs in 2007 in Nederland)
€ 222.654 (handbak prijs in 2009 in Nederland)
€ 215.284 (Tiptronic introductieprijs in 2007 in Nederland)
€ 228.885 (Tiptronic prijs in 2009 in Nederland)
Huidige waarde€ 105.000 - € 165.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.