Nadat in 1998 de productie was gestaakt van de M3 op basis van de E36 serie duurde het even voordat de nieuwe M3 werd voorgesteld. In 2000 was het zover en introduceerde BMW de M3 E46. Net als in de E36 lag er een zescilinder lijnmotor in de auto. De M3 E46 werd eerst als coupé aangeboden en later ook als cabriolet. Van dit model is geen sedanversie verschenen, in tegenstelling tot zijn voorganger E36 en opvolger E90. In 2006 werd de M3 E46 uit productie genomen. De opvolger is de M3 Coupé E92, die in 2007 werd geïntroduceerd.
Exterieur
Aan de buitenkant is duidelijk te zien dat het om de snelste uitvoering van de BMW 3-serie gaat. De voorkant wordt gedomineerd door een grote luchtinlaat onder de voorbumper, met aan weerszijden uitsparingen waarin de mistlampen zijn ondergebracht. Op de aluminium motorkap zien we een forse powerdome en in de voorspatborden zijn ventilatiesleuven met een M logo te zien. De buitenspiegels zijn ook speciaal ontworpen voor de M3. De achterkant is relatief beschaafd gehouden met een kleine achterspoiler op het kofferdeksel. De vier ronde uitlaten geven de achterkant wel een krachtige uitstraling. De standaard velgen onder deze M3 zijn 18 inch groot en hebben tien dubbele spaken.
Interieur
Het dashboard van de M3 E46 komt grotendeels overeen met dat van zijn mindere broeders. We zien een driespaaks met leer bekleed sportstuur met het M logo. De klokkenwinkel is opgebouwd uit twee grote meters voor snelheid en toerental en twee kleine meters voor brandstofvoorraad en watertemperatuur. In de snelheidsmeter is ook een M logo te zien, net als op de versnellingspook. De snelheidsmeter loopt door tot 300 km/h, hoewel de M3 is begrensd op 250 km/h. De sierlijsten op het dashboard hebben een carbonlook. In het oog springen verder de grote met leer beklede sportstoelen.
Aandrijflijn
Onder de verhoogde motorkap ligt een dikke 3,2 liter grote 6 cilinder lijnmotor. De motor is niet voorzien van een turbo. Desondanks levert de krachtbron een maximaal vermogen van 343 pk bij bijna 8.000 toeren. Het specifieke vermogen bedraagt meer dan 100 pk per liter en dit was mede de reden dat de motor de prijs “Engine of the year” heeft gewonnen in 2001 voor de beste nieuwe motor. In de jaren daarna heeft de motor nog diverse prijzen gewonnen in zijn eigen categorie. Aan de dikke zescilinder is een handgeschakelde versnellingsbak gekoppeld met zes versnellingen. Later werd de sequentiële automatische versnellingsbak SMG leverbaar. Deze bak biedt de bestuurder de keuze om volautomatisch te schakelen of zelf te schakelen door de flippers aan het stuur te bedienen. De SMG bak schakelt in de sportstand knalhard over, waarbij je je verbaast dat de techniek heel blijft. De M3 wordt uiteraard aangedreven op zijn achterwielen.
Onderstel
De wielophanging is opgebouwd uit rondom onafhankelijke ophanging met vóór McPhersons en achter een multilink ophanging. Ten opzichte van de gewone 3 is de spoorbreedte vergroot en zijn de vering en demping stugger. De M3 is uitgerust met DSC (Dynamic Stability Control), dat uitgeschakeld kan worden. De remmen van de M3 zijn ook forser uitgevoerd dan bij de gewone 3-serie. Vóór zijn geventileerde schijven gemonteerd met een diameter van 325 mm. De achterste remschijven zijn eveneens geventileerd en hebben een diameter van 328 mm. ABS is standaard. De standaard velgen zijn 18 inch groot en de banden hebben de maat 225/45 ZR 18.
Prestaties
Ook deze snelle Duitser heeft een topsnelheid die elektronisch is afgeregeld op 250 km/h. Zonder begrenzing zou de 300 km/h waarschijnlijk binnen handbereik liggen. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 5,2 seconden in de versie met de handbak. Het gemiddelde verbruik van de M3 is 11,9 liter per 100 km (1 op 8,4). De CO₂ uitstoot bedraagt 287 g/km, waarmee de M3 in Nederland een energielabel G scoort.
Spottersinfo
De M3 E46 is van de gewone 3-serie coupé E46 te onderscheiden door:
– grotere voorbumper met grote luchtinlaat en ruimte voor mistlampen;
– powerdome op de motorkap;
– ventilatiesleuven met M logo in de voorspatborden;
– andere buitenspiegels;
– 18 inch M velgen met 10 dubbele spaken;
– spoiler op het kofferdeksel;
– M3 logo op het kofferdeksel;
– vier ronde uitlaten.
Merk | BMW |
---|---|
Type | M3 Coupé (E46) (2000-2006) |
Motor | 6-cilinder lijnmotor, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.246 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 343 pk / 7.900 tpm |
Koppel | 365 Nm / 4.900 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat (SMG) |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.492 mm |
Breedte | 1.780 mm |
Hoogte | 1.372 mm |
Gewicht | 1.470 kg. |
Productiejaren | 2000-2006 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 73.875 (prijs in 2000 in Nederland) € 81.650 (prijs in 2006 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.