Porsche 911 991 Carrera S (MkI) (2011-2015)

foto: Porsche

foto: Porsche

Introductie

Zeven jaar na de introductie van de 911 997 stond er een geheel nieuwe 911 Carrera klaar. Op de IAA in Frankfurt in september 2011 werd de nieuwe 911 officieel voorgesteld. Deze generatie 911 heeft de fabrieksaanduiding 991. Als eerste model van de nieuwe serie 911 werd de coupé voorgesteld. Naast de gewone Carrera was ook meteen de Carrera S leverbaar. Later volgden de modellen met vierwiel aandrijving en de cabriolet en de Targa. In het najaar van 2015 kreeg de 991 Carrera S een facelift en diverse technische aanpassingen.

BB4kopie

Exterieur

Het uiterlijk van de 991 is een evolutie van de 997, hoewel geen onderdeel gelijk bleef. De oervorm van de 911 is gelukkig duidelijk herkenbaar. De 911 werd wel langer, breder en lager, waarbij de 991 Carrera S zelfs nog iets breder is dan de Carrera. De 991 heeft een vrij ronde, gladde voorkant met koplampen die iets achterover hellen. Onder de koplampen heeft de auto knipperlichten en dagrijverlichting die is opgebouwd uit LED lampen. De voorkant heeft verder drie grote koelopeningen en een kleine zwarte voorspoiler. De zijkant laat de typische Porsche 911 daklijn en de kenmerkende zijruiten zien. De achterkant is een moderne interpretatie van de 911 stijlelementen. Onder de achterruit is een luchtinlaat met horizontale lamellen aangebracht, waarvan het onderste deel kan uitschuiven zodat een grote achterspoiler ontstaat. De achterlichten zijn kleiner en scherper gesneden dan van de 997. In de achterbumper zijn twee mistachterlichten opgenomen en er zijn twee uitsparingen voor de vier ronde uitlaten. Op de achterklep van de 991 is zijn volledige naam vermeld, in twee verschillende lettertypes. Niet de mooiste oplossing, maar naar verluid is dit gedaan vanwege de steeds belangrijker wordende Chinese markt.

Interieur

Niet alleen van buiten maar ook van binnen is de 991 een echte Porsche. Het interieur straalt kwaliteit en sportiviteit uit, door de mix van leer en metaal. Het dashboard is vrij strak vormgegeven en heeft rechte horizontale lijnen. Achter het stuur is een instrumentarium met vijf ronde klokken, die in elkaar overlopen. De centrale plek is voor een grote toerenteller. Links daarvan een snelheidsmeter die doorloopt tot 330 km/h. Helemaal links een combimeter voor olietemperatuur en oliedruk. Rechts van de toerenteller een 4,6 inch tft kleurenscherm voor de boordcomputer. Uiterst rechts is een meter voor koelvloeistoftemperatuur en brandstofvoorraad. Het stuur is een met leer bekleed driespaaks sportstuur met een rond hart met Porsche logo. In het midden van het dashboard is een groot scherm voorzien, voor navigatie en multimedia. De middenconsole is strak en modern vormgegeven met een dubbele rij knoppen. De sportstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen en zijn met leer bekleed. Achterin de 991 zijn twee kleine noodzittingen voor kinderen. De leuningen daarvan zijn neerklapbaar, zodat de ruimte eventueel gebruikt kan worden als extra bagageruimte.

foto: Porsche

foto: Porsche

Aandrijflijn

Bij de ontwikkeling van de nieuwe motor van de 991 was het vergroten van de efficiency het hoofddoel. De motor moet uiteraard voldoende krachtig zijn en goed klinken, maar zuiniger zijn dan zijn voorganger. Het basisprincipe van een watergekoelde zescilinder boxermotor is niet losgelaten. De 991 Carrera S heeft een 3,8 liter grote motor. De gewone Carrera heeft een motor met een  cilinderinhoud van 3,4 liter. Het vermogen van de Carrera S krachtbron is 400 pk bij 7.400 toeren, wat vijftien pk meer is dan van de 997 Carrera S. Standaard is de motor uitgerust met directe brandstofinspuiting (DFI) en VarioCam Plus. Dat laatste is het systeem voor het verstellen van de inlaatnokkenassen en voor de schakeling van de kleplichting van de inlaatkleppen. Aan de motor is handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen gekoppeld of een PDK-bak (Porsche Doppelkupplung) met eveneens zeven versnellingen. De PDK bak kan met de hand worden bediend, maar kan ook volledig automatisch zijn werk doen. De PDK bak is samengesteld uit twee deeltransmissies in één behuizing. Er is een tweevoudige koppeling die beide deeltransmissies met elkaar verbindt via twee aparte prise-assen. Afwisselend brengen die de aandrijfkrachten over. Terwijl één deeltransmissie en één koppelingen de motorkracht distribueren, staat de volgende versnelling al klaar. Tijdens het schakelen wordt één koppeling geopend en de andere op hetzelfde moment gesloten. Hierdoor kan er zeer snel geschakeld worden. De 991 Carrera wordt aangedreven op de achterwielen. Vierwiel aandrijving is ook mogelijk, zie de 991 Carrera 4S.

Onderstel

De vooras van de 991 is een lichtgewicht constructie van dubbele draagarmen met onafhankelijk opgehangen wielen. Er zijn McPherson veerpoten gebruikt met schroefveren. Achter is een multilink-as met subframe en lichtgewicht veerpoten toegepast. Het veelvuldige gebruik van aluminium zorgt voor een laag ongeveerd gewicht, wat gunstig is voor de rijeigenschappen. De besturing wordt op elektromechanische wijze bekrachtigd. Tegen meerprijs is een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging leverbaar.

De 991 Carrera is standaard uitgerust met het Porsche Stability Management (PSM), een automatisch regelsysteem voor stabilisering in kritieke rijdynamische situaties. Sensoren meten constant de rijrichting, de rijsnelheid, het giermoment en de dwarsversnelling. Aan de hand van deze meetwaarden berekent het PSM de werkelijke bewegingsrichting. Bij een afwijking van de gewenste koers stuurt het PSM doelgerichte remcommando’s naar de afzonderlijke wielen om de auto te stabiliseren. Het PSM omvat mede ASR (aandrijfslipregeling) en EBD  (automatisch remdifferentieel).

Standaard is de 991 Carrera S uitgerust met PASM (Porsche Active Stability Management) en PTV (Plus) (Porsche Torque Vectoring). PASM is een systeem voor elektronische verstelling van de schokdempers. Het systeem regelt actief en continu de schokdemperkracht. Het systeem kent twee instellingen: Normaal en Sport. Het PTV systeem verbetert de rijdynamiek en stabiliteit door remingrepen toe te passen op de achterwielen en door een sperdifferentieel op de achteras. De 991 met handbak heeft een mechanisch sperdifferentieel. Op de 991 met PDK heet het systeem PTV Plus en dan heeft de auto een elektronisch sperdifferentieel.

Een optie is het Sport Chrono pakket. Hiermee kunnen motor, onderstel en aandrijving nog sportiever worden ingesteld. Het pakket omvat een stopwatch op het dashboard en een Sport Plus knop. In de stand Sport Plus gaat het PASM over in de sportstand met strakkere schokdempers en een directer insturende auto tot gevolg. Het wegcontact wordt hierdoor beter. Het PSM grijpt in stand Sport Plus later in en laat daardoor een sportievere rijstijl toe bij het remmen en accelereren. In combinatie met PDK heeft het Sport Chrono pakket ook Launch Control. Daarnaast kan het Sport Chrono pakket de schakelsnelheid van de PDK verhogen.

Aan de remmen van de 991 heeft Porsche ook veel aandacht geschonken. Standaard beschikt de 991 Carrera over geperforeerde en geventileerde remschijven met een diameter van 340 mm voor en 330 mm achter. De rood gespoten aluminium monobloc remzadels hebben voor zes zuigers en achter vier zuigers. ABS is uiteraard standaard. Als optie zijn keramische remschijven leverbaar (Porsche Ceramic Composite Brake). Deze remschijven hebben een diameter van 350 mm en de gele remzadels hebben voor zes zuigers. De keramische schijven hebben een lange levensduur en zijn heel licht. Door de belangrijke vermindering van het ongeveerde gewicht verbetert de wegligging en handling.

De 991 Carrera S staat op 20 inch wielen met lichtmetalen velgen. De bandenmaten zijn 245/35 ZR 20 voor en 295/30 ZR 20 achter.

Prestaties

Met de nieuwe 911 zijn ook de prestaties opnieuw naar een hoger plan getild. De topsnelheid van de handgeschakelde 991 Carrera S ligt op 289 km/h. Als de auto is uitgerust met een PDK bak moet er twee kilometer aan topsnelheid ingeleverd worden. Daar staat tegenover dat de acceleratie sneller gaat in een 991 met PDK. De sprint van 0 tot 100 km/h in een PDK auto kost 4,6 seconden, tegen 4,8 seconden in een handgeschakelde 991. Als de PDK uitvoering is uitgerust met een Sport+ pakket wordt er nog eens tweetiende van de acceleratietijd afgesnoept. De PDK bak is ook gunstig voor het verbruik. Gemiddeld lust de automatische 991 8,2 liter per 100 kilometer. Zijn handgeschakelde broer is met 9 liter per 100 kilometer iets dorstiger. Dit vertaalt zich ook naar de CO₂ uitstoot die voor de PDK versie 194 g/km bedraagt en voor de handgeschakelde versie 212 g/km.

foto: Porsche

foto: Porsche

Spottersinfo

De 991 Carrera S kan van de 991 Carrera worden onderscheiden door:

– bredere voorkant;

– vier ronde uitlaten in plaats van twee platten uitlaten;

– typeplaatje Carrera S op de motorkap;

– 20 inch velgen standaard in plaats van 19 inch;

– rode remzadels in plaats van zwarte.

 

MerkPorsche
Type911 (991) Carrera S (MkI) (2011-2015)
Motor6-cilinder boxer motor, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.800 cc
TurboNee
Vermogen400 pk / 7.400 tpm
Koppel440 Nm / 5.600 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 7-bak of sequentiële automaat met 7 versnellingen (PDK)
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid304 km/h (handbak)
302 km/h (PDK)
Acceleratie 0 -100 km/h4,5 seconden (handbak)
4,2 seconden (PDK)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.491 mm
Breedte1.808 mm
Hoogte1.295 mm
Gewicht1.370 kg. (handbak)
1.390 kg. (PDK)
Productiejaren2011-2015
Productieaantal
Nieuwprijs€ 132.300 (prijs handbak in 2011 in Nederland)
€ 128.000 (prijs handbak in 2013 in Nederland)
€ 132.700 (prijs PDK-bak in 2011 in Nederland)
€ 126.900 (prijs PDK-bak in 2013 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.