In februari 2007 liet Maserati de eerste foto’s zien van de volledig nieuwe GranTurismo. Volgens Maserati is de GranTurismo niet te zien als de opvolger van de Coupé (4200 GT) omdat de GranTurismo beduidend groter en hoger in de markt gepositioneerd is. De Coupé werd wel uit productie genomen op het moment dat de GranTurismo verscheen. De productie van de op de Coupé gebaseerde GranSport werd wel voortgezet. Op de autoshow van Genève in maart 2007 werd de auto voor het eerst vertoond aan het publiek. De naam GranTurismo is een verwijzing naar de eerste straatauto van Maserati, uit 1947. De GranTurismo is wat ruimer dan zijn voorganger en biedt plaats aan vier personen.
Exterieur
De GranTurismo is wat zijn uiterlijk betreft een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger de Coupé, die op zijn beurt voortvloeide uit de 3200 GT uit 1998. De door Pininfarina ontworpen GranTurismo maakt indruk met zijn sierlijke, welvende lijnen die de auto naast elegantie ook kracht geven. De voorkant wordt gedomineerd door de grote grille met het trotse drietand embleem. Het kenmerkende knikje bovenin de grille is bij de GranTurismo vormgegeven door het carrosseriedeel voor de motorkap in de grille te laten doorlopen. De auto heeft grote koplampen met geïntegreerde oranje knipperlichten. In de voorschermen zijn de typische trapeziumvormige luchtuitstroomopeningen met een chroomrandje te zien. De achterkant van de GranTurismo heeft een onverzettelijke uitstraling, door zijn breedte en de grote driehoekige achterlichten. Vier ronde uitlaten en de trotse naam Maserati op het kofferdeksel maken het visuele plaatje aan de achterkant af.
Interieur
Het interieur van de GranTurismo biedt plaats aan vier personen. Zij kunnen plaatsnemen op geprofileerde zittingen die met strak Poltrona Frau leer zijn bekleed. In de hoofdsteunen is het drietand embleem in het leer gestanst. Het dashboard en de middenconsole zijn strak en modern van ontwerp. Het middendeel van het dashboard heeft een groot scherm voor navigatie en multimediatoepassingen. Bovenin het middendeel van het dashboard is het klassieke Maserati klokje opgenomen, wat zo ongeveer het enige retro element in het interieur is. Het driespaaks sportstuur heeft diverse knoppen voor de bediening van radio en telefoon. Het instrumentarium bestaat uit twee grote ronde klokken voor toerental en snelheid, met daarnaast twee kleinere ronde meters voor brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur.
Aandrijflijn
De GranTurismo wordt aangedreven door een 4,2 liter V8 motor. Het is een atmosferische motor, dus er zijn geen hulpmiddelen als een turbo of een compressor. De V8 weet met zijn vier kleppen per cilinder en vier bovenliggende nokkenassen een maximaal vermogen te leveren van 405 pk, bij ruim 7.000 toeren. Het maximale koppel is 460 Nm bij 4.750 toeren. Vanaf 2.500 toeren staat 75% van het maximale koppel gereed. Aan de V8 is een automatische versnellingsbak van ZF gekoppeld. De versnellingsbak kent verschillende karakteristieken zoals normaal en sport. Daarnaast kan de bak handmatig geschakeld worden door middel van flippers achter het stuur. De ZF versnellingsbak is dezelfde als in de Quattroporte, maar in de GranTurismo is de afstelling aangepast zodat de bak sneller schakelt. De achterwielen zijn de aangedreven wielen van de GranTurismo.
Onderstel
De GranTurismo is gebouwd op het M139 platform, dat voor de GranTurismo met 12,5 centimeter is ingekort. De GT heeft een wielbasis van 249,2 cm. De wielophanging is zowel voor als achter onafhankelijk met dubbele draagarmen. Tegen meerprijs kan de auto worden uitgerust met actieve dempers. Deze zogenaamde Skyhook voorziening maakt een keuze tussen normaal en sport mogelijk, waarbij de sport variant gelijk is aan de normale stand van de GranTurismo zonder Skyhook. De meerwaarde van Skyhook zit dus in de comfort stand. De GranTurismo heeft een vrijwel ideale gewichtsverdeling, die de 50/50 over voor en achter benaderd. Veiligheidsvoorzieningen als ABS, ESP, tractiecontrole en remassistent zijn standaard. De auto staat op rubber met de maat 245/40 R 19 voor en 285/40 R 19 achter.
Prestaties
De prestaties van de GranTurismo zijn zeker niet slecht te noemen, maar zijn ook geen grote stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Dit komt met name door het hoge wagengewicht van bijna 1.800 rijklaar. Met passagiers aan boord komt het totale gewicht al gauw boven de twee ton uit en dat heeft zijn weerslag op de prestaties. De acceleratie van 0 tot 100 km/h weet de GranTurismo in 5,2 seconden af te leggen. De topsnelheid van de Italiaanse GT is 285 km/h. Het gemiddelde verbruik van de GranTurismo is 14,3 liter per 100 kilometer (1 op 7). De CO₂ uitstoot van de GT is 330 g/km.
Trivia
Voor de GranTurismo zijn veel kleurcombinaties mogelijk. Er is keuze uit negentien kleuren voor de lak en tien kleuren voor het leer. De sierlijsten in het interieur kunnen in hout of in vijf kleuren pianolak (van geel tot donkerblauw) worden geleverd. Zelfs de remklauwen kunnen in vijf verschillende kleuren worden geleverd.
Merk | Maserati |
---|---|
Type | GranTurismo (2007-) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 4.244 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 405 pk / 7.100 tpm |
Koppel | 460 Nm / 4.750 tpm |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 285 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.881 mm |
Breedte | 1.915 mm |
Hoogte | 1.353 mm |
Gewicht | 1.780 kg. |
Productiejaren | 2007- |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 153.923 (prijs in 2007 in Nederland) € 180.089 (prijs in 2013 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.