De autoshow van Detroit in januari 2005 was het toneel waar de 997 Carrera S Cabriolet voor het eerst werd vertoond. De 997 Carrera Cabriolet is de opvolger van de 996 Carrera Cabriolet. Eind 2004 waren er al foto’s vrijgegeven. In 2008 kreeg de 997 Carrera S Cabriolet een facelift (zie verder bij 997 Carrera S Cabriolet MkII).
De 997 Carrera S Cabriolet is een tweedeurs cabriolet. De cabriokap kan gesloten worden in 20 seconden. De auto hoeft er niet voor stil te staan, de kap kan rijdend gesloten worden als de snelheid maar onder de 50 km/h blijft.
De Cw-waarde van de cabriolet is 0,29, wat gelijk is aan de coupé.
Het dashboard van de 997 Cabriolet wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk. Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.
De motor van de 997 Carrera S Cabriolet is een nieuw ontwikkelde 3,8 liter. Het is uiteraard wel een achterin gemonteerde 6-cilinder boxermotor. De nieuwe motor levert 355 pk, wat 30 pk meer is dan het vermogen van de standaard Carrera. De motor in de cabriolet is overigens gelijk aan die van de 997 Carrera Coupé.
De 997 Carrera S Cabriolet wordt aangedreven op de achterwielen, door middel van een nieuwe zesversnellingsbak. Tegen een meerprijs is een Tiptronic versnellingsbak leverbaar, die automatisch schakelt of door schakelflippers aan het stuur wordt bediend.
De Carrera S is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.
De Carrera S is standaard voorzien van 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.
Mede door de goede stroomlijn heeft de Carrera S Cabriolet indrukwekkende prestaties. De topsnelheid is 293 km/h. Ruim binnen de vijf seconden haalt de cabriolet een snelheid van 100 km/h.
De 997 Carrera S Cabriolet is ten opzichte van de 997 Carrera Cabriolet te onderscheiden aan:
– de vier ronde uitlaten (in plaats van twee ovale);
– de aanduiding Carrera S op de motorkap;
– 19 inch velgen i.p.v. 18 inch
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 997 Carrera S Cabriolet (2005-2008) |
Motor | 6-cilinder boxermotor |
Cilinderinhoud | 3.824 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 355 pk / 6.600 tpm |
Koppel | 400 Nm / 4.600 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen. |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 293 km/h (handbak) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,8 seconden (handbak) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.427 mm |
Breedte | 1.808 mm |
Hoogte | 1.300 mm |
Gewicht | 1.420 kg. (handbak) |
Productiejaren | 2005-2008 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 135.630 (handbak introductieprijs in 2005 in Nederland) € 141.350 (handbak prijs in 2008 in Nederland) € 139.964 (Tiptronic introductieprijs in 2005 in Nederland) € 145.684 (Tiptronic prijs in 2008 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 50.000 - € 85.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.