BMW M Coupé (1998-2002)

Een jaar na de introductie van de M Roadster, de kleine roadster van het Zuidduitse merk, werd de  snelste variant van de Z3 Coupé getoond. De M variant van de Z3 Coupé kreeg de naam M Coupé mee. In 1998 ging de M Coupé in productie. In totaal zijn er 6.318 M Coupés geproduceerd, wat ruim de helft minder is dan van de open versie. In 2002 werd de productie gestaakt. Er werd niet meteen een opvolger voorgesteld. Pas in 2006 verscheen de Z4 M Coupé op de markt.

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Exterieur

De M Coupé heeft de BMW Z3 Coupé als basis. De Z3 is de kleine, lage en ranke roadster van BMW. De Z3 Coupé heeft een nogal typisch vormgegeven bovenste deel van de auto. De verhouding zijn ver te zoeken met de lage zijkant en de hoge zijramen. De auto heeft wel dezelfde lange neus als de Z3 Roadster. De M Coupé ziet er wel een stuk gespierder uit, met name door de uitgeklopte wielkasten die goed worden gevuld door de wielen met speciale M-velgen en brede banden. De voorkant van de M Coupé maakt indruk door de grote luchtinlaten en voorspoiler. In de voorspatborden heeft de M Coupé kenmerkende kieuwen met een horizontale chroomstrip. Aan de achterkant onderscheidt de M Coupé zich door de vier ronde uitlaten en het M embleem op het kofferdeksel.  Omdat de vier ronde uitlaten veel plaats innemen, moest de nummerplaten iets hoger gemonteerd worden, tussen de achterlichten.

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Interieur

Het interieur van de M Coupé onderscheidt zich door een aantal dingen van de gewone Z3 Coupé. Allereerst hebben de klokken chroomranden, rode wijzers en zijn ze voorzien van een M logo. In de middenconsole zijn drie extra meters ondergebracht, eveneens met chroomranden en rode wijzers.  De kleine meters geven de tijd, de buitentemperatuur en de olietemperatuur aan. In de Amerikaanse modellen is de buitentemperatuurmeter vervangen door een voltmeter (zoals bij de auto op de foto’s). Er zijn met leer beklede sportstoelen te zien, die verwarmd zijn en elektrisch versteld kunnen worden. Het stuur is een driespaaks M sportstuur. Op de versnellingspook is ook het M logo terug te vinden. Het M logo is ook te vinden op de dorpellijsten.

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

De eerste serie M Coupé, die is geproduceerd van 1998 tot en met 2000, was voorzien van  de  motor van de E36 M3. Dit is een zescilinder lijnmotor die een vermogen levert van 321 pk bij 7.400 toeren.  Aan de motor is een handgeschakelde ZF versnellingsbak met vijf versnellingen gekoppeld.

In januari 2001 werd de E36 M3 motor vervangen door de E46 M3 motor. Dit is eveneens een zescilinder lijnmotor, maar met een iets grotere cilinderinhoud. Het maximale vermogen ligt op 325 pk, ook bij 7.400 toeren. Het maximale koppel is met 350 Nm gelijk aan dat van de vorige motor, het komt alleen pas vrij bij een hoger toerental. Met de invoering van de nieuwe motor werd traction control en dynamic stability control (DSC) standaard. Voor de Noord Amerikaanse markt is het model geleverd met een motor die maximaal 315 pk levert.

Foto: BMW

Foto: BMW

Onderstel

Voor het onderstel heeft BMW bij de M Coupé teruggegrepen naar techniek van de M3 E30 en M3 E36. De M Coupé heeft een grotere spoorbreedte en bredere banden dan de Z3 Coupé. De voorbanden hebben de maat 225/40 R 17 en de achterbanden zelfs 245/40 R17. Het onderstel van de Z3 is bij de M met ruim één centimeter verlaagd. Andere aanpassingen aan het onderstel zijn een aangepast geometrie van de voorwielophanging, straffere veren en dempers, dikkere stabilisatoren en sterkere draagarmen.  Verder heeft de M Coupé geventileerde schijfremmen rondom en is ABS uiteraard standaard aanwezig.  

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Prestaties

Ook bij de M Coupé is een elektronische snelheidsbegrenzing toegepast. Zowel de versie met de E36 M3 motor als die met de E46 M3 motor heeft een op 250 km/h afgeregelde topsnelheid. De Noord Amerikaanse versie met 240 pk heeft een topsnelheid van 220 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost de eerste serie M Coupé 5,3 seconden. De versie met de E46 motor weet daar één tiende seconde vanaf te knabbelen. Het gemiddelde verbruik van de serie met de E36 M3 motor ligt op 11,1 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 9. De CO² uitstoot van dit model is 268 g/km (goed voor label G in Nederland). De verbruiks- en uitstootcijfers van de versie met de E46 M3 motor zijn vrijwel gelijk.

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Spottersinfo

Een M Coupé is van een Z3 te onderscheiden door:

– luchtinlaten in de voorbumper, waar de Z3 mistlampen heeft;

– andere voorspoiler uit twee delen;

– uitgeklopte wielkasten;

– speciale M velgen met bredere banden;

– ‘kieuwen’ in de voorspatborden met een chroomstrip en een M logo;

– kentekenplaat achter tussen de achterlichten in plaats van in de achterbumper.

– vier ronde uitlaten;

– M logo op het kofferdeksel.

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

Foto: Ken Meisch via flickr.com creative commons license

 

MerkBMW
TypeM Coupé (1998-2002)
Motor6-cilinder lijnmotor, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.201 cc (1998-2000)
3.246 cc (2001-2002)
TurboNee
Vermogen321 pk / 7.400 tpm (1998-2000)
325 pk / 7.400 tpm (2001-2002)
Koppel350 Nm / 3.250 tpm (1998-2000)
350 Nm / 4.900 tpm (2001-2002)
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h5,3 seconden (1998-2002)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.025 mm
Breedte1.740 mm
Hoogte1.280 mm
Gewicht1.390 kg.
Productiejaren1998-2002
Productieaantal6.318
Nieuwprijs€ 67.840 (prijs in 1998 in Nederland)
€ 72.340 (prijs in 2002 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.