Introductie
In juni 2008 kreeg de 997 Carrera 4 een facelift. De auto was toe drie jaar op de markt. De meest opvallende zaken aan de MkII zijn de LED verlichting voor en achter en de rode reflecterende band tussen de achterlichten. Daarnaast is de vierwielaangdreven 997 MkII voorzien van een nieuw vierwielaandrijvingssysteem.
In 2012 werd de 997 Carrera 4 vervangen door de 991 Carrera 4.
Exterieur
Aan de basisvorm is bij de 997 MkII ten opzichte van de 997 MkI niets veranderd. Het is een duidelijk herkenbare coupé in de 911 traditie.. Het uiterlijk van de 997 Carrera MkII wijkt ten opzichte van de MkI met name af wat de verlichting betreft. Zowel voor als achter is LED techniek toegepast. Verder zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI.
De achterspatborden zijn bij de Carrera 4 wel 44 mm breder dan bij zijn achterwielaangedreven broer.
Interieur
Het dashboard van de 997 MkII heeft de opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller. Met name de middenconsole is geheel anders dan bij de 996, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium. Het stuur van de MkII is anders dan in de MkI, met een rond midden.
Aandrijflijn
De motor van de 997 is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De 997 Carrera MkI had een motor die grotendeels was overgenomen van de 996. De 997 Carrera MkII heeft een nieuw ontworpen motor. De 997 Carrera MkII levert 345 pk wat 20 pk meer is dan het vermogen van de MkI.
De 997 Carrera 4 wordt aangedreven op alle vier de wielen, door middel van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK transmissie. PDK staat voor Porsche Doppelkopplung. PDK is de opvolger van de Tiptronic. De PDK transmissie heeft zeven versnellingen en schakelt sneller dan de oude Tiptronic versnellingsbak.
De 997 MkII heeft een geheel nieuw vierwielaandrijvingssysteem. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van de visco-lamellenkoppeling, maar wel van het Porsche Traction Management systeem van de 911 Turbo. Dit systeem zorgt voor een betere verdeling van de kracht over de wielen, waarbij zelfs 100% van de aandrijving naar de voorwielen kan gaan. Bij het oude systeem was dit maximaal 40%. De achteras is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel.
Onderstel
Als optie is de 997 Carrera leverbaar met het zogenaamde PASM, het Porsche Active Suspension Management. Dit is een onderstel met actieve dempers. De bestuurder kan dan kiezen tussen een sportief-comfortabele afstemming of een stevigere sportieve demping.
Prestaties
Hoewel de MkII 20 pk meer levert dan de MkI zijn de prestaties slechts marginaal beter. De topsnelheid ligt 4 km/h hoger (284) en de acceleratie van 0 – 100 km/h verloopt één tiende seconde sneller.
Spottersinfo
De Carrera 4 is van de Carrera te onderscheiden door de 44 mm bredere achterschermen (lastig te zien als je niet rechtstreeks kunt vergelijken).
Het typeplaatje achterop de motorkap vermeldt ook of je met een Carrera, Carrera 4, Carrera S of Carrera 4S van doen hebt.
De MkII varianten van de Carrera 4 zijn te herkennen aan de LED verlichting voor en achter en de rode reflecterende band tussen de achterlichten. Verder zijn de achteruitrijlampen kleiner dan die van de MkI.
De luchtinlaten onder de koplampen zijn bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De lamellen in deze luchtinlaten zijn zwart bij de achterwielaangedreven Carrera’s. Bij de vierwielaangedreven versies zijn deze lamellen grijs.
Trivia
Merk | Porsche |
Type | 911 997 Carrera 4 (MkII) |
Motor | 6-cilinder boxermotor |
Cilinderinhoud | 3.614 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 345 pk / 6.500 tpm |
Koppel | 390 Nm / 4.400 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6 –bak of PDK-bak met 7 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 284 km/h (handbak)
282 km/ h (PDK-bak) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,0 seconden (handbak)
4,8 seconden (PDK-bak) |
Remweg 100 km/h – 0 | |
Lengte | 4.435 mm |
Breedte | 1.852 mm |
Hoogte | 1.310 mm |
Gewicht | 1.445 kg. (handbak)
1.490 kg. (PDK-bak) |
Productiejaren | 2008-2012 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 125.500 (handbak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 127.500 (handbak prijs in 2012 in Nederland) € 129.000 (PDK introductie prijs in 2008 in Nederland) € 128.000 (PDK prijs in 2012 in Nederland) |
Huidige waarde | € 70.000 – € 100.000 |