Porsche 911 GT1 (1997)

Eén van de meest extreme Porsche 911’s is de GT1 uit 1997. De auto ziet er uit als een raceauto, maar er is toch echt een straatlegale versie. De GT1 voor de openbare weg wordt ook wel aangeduid als  GT1 Straßenversion. De basis voor de straatauto is wel gelegd in de racerij. Voor de GT1 raceklasse was één van de voorwaarden dat er ten minste 25 auto’s voor de openbare weg werden gebouwd. Dat soort mooie regels kunnen dus leiden tot extreme sportwagens op de weg. Hoewel het uiterlijk van de GT1 Evo doet denken aan de 911 996, is de auto toch voornamelijk gebaseerd op de oudere 993, al heeft de GT1 eigenlijk weinig meer met welke 911 dan ook te maken. De eerste versie van de GT1 uit 1996 lijkt meer op de 993, met name door de andere koplampen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Exterieur

De GT1 Evo lijkt veel op de GT1. Aan de voorkant zijn de koplampen van de Evo het grootste verschil. De Evo heeft de koplampen van de 996 gekregen (die hem op zijn beurt van de Boxster heeft overgenomen). De GT1 is een extreem lage auto met zeer kleine zijruiten. Die ruiten kunnen overigens niet open. De carrosserie van de GT1 is gemaakt van kunststof en carbon, om gewicht te besparen.  Aan de voorkant heeft de auto centraal een grote luchtinlaat met daaronder een zwarte voorspoiler. De voorklep heeft een vierkante luchtinlaat en louvres. Vanwege het ontbreken van een binnenspiegel heeft de GT1 twee enorme buitenspiegels om toch goed zicht naar achteren te kunnen bieden. Over het dak loopt een grote luchtinlaat voor de intercooler. Ook de achterschermen hebben net achter de portieren luchtinlaten om de boxermotor maar van voldoende koeling te kunnen voorzien. De lange achterkant mondt uit in een oplopende achterspoiler, met daarop nog een enorme vleugel. De achterlichten van de GT1 Evo zijn afkomstig van de 996. Uit de achtersteven priemen twee dikke uitlaten.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Interieur

Plaatsnemen in het interieur van de GT1 wordt bemoeilijkt door de rolkooi. Eenmaal binnen kan men zitten op (in) met leer beklede kuipstoelen. Ten opzichte van de raceauto heeft de Straßenversion iets meer  interieurbekleding. De GT1 heeft een dashboard dat afkomstig is uit de Porsche 993. Dit betekent de bekende aanblik van de vijf meters op een rij. De GT1 heeft één extra meter voor de olietemperatuur. De middelste meter is gereserveerd voor de toerenteller. Ook in deze Porsche zit het contactslot links. Sturen gebeurt door aan een klein driespaaks stuurwiel met een dikke rand te draaien. Airbags zijn niet aanwezig in de GT1. Schakelen kan met een zilverkleurige pook met Porsche embleem, en dus niet met knoppen op of schakelflippers aan het stuur. Een opvallend detail is dat een deel van de schakelstang open en bloot in het interieur ligt. Een binnenspiegel ontbreekt, omdat de luchtinlaat op het dak het zicht ontneemt. De GT1 Evo is in tegenstelling tot de eerste GT1 verkrijgbaar met airco.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Aandrijflijn

De GT1 heeft zijn krachtbron geleend van de Porsche 962 raceauto. De motor is niet helemaal achterin geplaatst, zoals te doen gebruikelijk bij de 911, maar is voor de achteras geplaatst. De in lengterichting geplaatste middenmotor in de straatversie heeft een inhoud van 3,2 liter en een maximaal vermogen van 544 pk, iets minder dan de 600 pk van zijn racebroer.  Het is een watergekoelde boxermotor die wordt bijgestaan door twee KKK turbo’s met intercooler. Deze techniek maakt de GT1 de eerste 911 met middenmotor en de eerste 911 met waterkoeling.  De motor heeft een multipoint injectiesysteem en vier kleppen per cilinder.  Achter de motor is in lengterichting de versnellingsbak geplaatst. De handgeschakelde versnellingsbak heeft zes verzetten. De GT1 wordt aangedreven op zijn achterwielen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Onderstel

De voorwielophanging van de GT1 bestaat uit dubbele dwarsdraagarmen. Achter heeft de auto ook dubbele dwarsdraagarmen, met een drukstang. De schokdempers zijn zowel voor als achter verstelbaar. De GT1 heeft tandheugel besturing met stuurbekrachtiging. Voor de vertraging zorgen stalen geperforeerde en geventileerde remschijven met een diameter van 380 mm. De remmen hebben voor maar liefst acht remzuigers en achter vieren worden bijgestaan door een ABS van Bosch. De banden van de GT1 zijn Pirelli P Zero’s met een maat van 295/35 ZR 18 voor en 335/30 ZR 18 achter. De velgen komen van BBS.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Prestaties

De prestaties van de GT1 zijn raceauto waardig. Met zijn lage gewicht van 1.150 kilo en vermogen van ruim 500 pk, is de GT1 in staat om in 3,9 seconden vanuit stilstand te versnellen tot 100 km/h. De acceleratie van 0 tot 200 km/h kost iets meer dan tien tellen. Als de weg vrij is, kan de auto een maximale snelheid van 309 km/h halen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Spottersinfo

Check de foto’s!

Foto: Porsche

Foto: Porsche

 

Trivia

Door zijn extreme uiterlijk en exclusiviteit is de GT1 een gewilde en dus dure auto. De nieuwprijs van de auto was 1.550.000 DM (ongeveer € 800.000), wat hem destijds de duurste auto ter wereld maakte. Tegenwoordig moet de auto ongeveer € 1.000.000 opbrengen.

 

MerkPorsche
Type911 GT1
Motor6-cilinder boxer, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.163 cc
Turbo2 KKK turbo's
Vermogen544 pk / 7.000 tpm
Koppel600 Nm / 4.250 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid309 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h3,7 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.710 mm
Breedte1.980 mm
Hoogte1.170 mm
Gewicht1.150 kg.
Productiejaren1997
Productieaantal25
NieuwprijsCirca € 800.000
Huidige waardeCirca € 1.000.000

 

 

© 2012-2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.